  • 1. Data: 2003-08-21 16:42:07
    Temat: "Pirackie" radio
    Od: "ZoLu" <z...@p...fm>

    Witam

    Jak to jest z tymi radiami ? Gdzies czytalem, ze jesli bede nadawal na
    czestotliwosci nie uzywanej przez inne radia to bedzie to zgodnie z prawem.
    Czy to prawda ?

  • 2. Data: 2003-08-21 17:05:45
    Temat: Re: "Pirackie" radio
    Od: Czarek Gorzeński <c...@u...piwo.org>

    ZoLu wrote:
    > Jak to jest z tymi radiami ? Gdzies czytalem, ze jesli bede nadawal na
    > czestotliwosci nie uzywanej przez inne radia to bedzie to zgodnie z prawem.
    > Czy to prawda ?

    To nieprawda. Generalnie na każde pasmo musisz mieć odpowiednie
    zezwolenie / uprawnienia (pomijam nadawanie bardzo niewielką mocą, rzędu
    mW). W Twoim przypadku będą jeszcze zapewne potrzebne odpoweidnie
    zezwolenia / licencje / koncesje od KRRiT, ale tu niewiele mogę Ci doradzić.

    Przy okazji, jak definiujesz "częstotliwość nie używaną przez inne radia"?

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 3. Data: 2003-08-21 17:48:10
    Od: "ZoLu" <z...@p...fm>

    > Przy okazji, jak definiujesz "częstotliwość nie używaną przez inne radia"?

    Np. nastawiam w radiu ta czestotliwosc i zadnego radia nie slychac :P
    Zreszta moje pytanie bylo prowizoryczne bo nigdy nie robilem swojego radia
    :)

  • 4. Data: 2003-08-21 18:25:34
    Od: Czarek Gorzeński <c...@u...piwo.org>

    ZoLu wrote:
    > Np. nastawiam w radiu ta czestotliwosc i zadnego radia nie slychac :P

    ROTFL. :D Zainteresuj się na początek trochę techniką radiową...
    propagacja, moc, zysk, harmoniczne, pasmo, częstotliwość... to takie
    hasła na początek.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 5. Data: 2003-08-22 04:31:05
    Od: "SzerszeN" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@u...piwo.org> napisał w wiadomości
> [...]
    > mW). W Twoim przypadku będą jeszcze zapewne potrzebne odpoweidnie
    > zezwolenia / licencje / koncesje od KRRiT, ale tu niewiele mogę Ci

    chyba nie do konca masz racje :) z tego co slyszalem, bo juz od dawna sie
    nie interesowalem podbno zniesli pozwolenia na cb i mozna po prostu kupic
    radio i gadac, i moce siegaja watow a nie mili watow, no ale to nie jest
    radio o jakie pytal zainteresowany :) a ja moge miec bledne informacje

    a co z pasmami ogolnie nie uzywanymi, np takimi po jakich chula wi-fi 2giga
    z okladem, albo 4 giga czy 5, na nie chyba tez nie musisz miec zadnych
    zezwolen

  • 6. Data: 2003-08-22 10:58:56
    Od: Czarek Gorzeński <c...@u...piwo.org>

    SzerszeN wrote:
    > Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@u...piwo.org> napisał w wiadomości
    > doradzić.
    > chyba nie do konca masz racje :)

    Owszem, mam, ale nie widę potrzeby rozdrabniania się na wszystkie pasma,
    chociażby CB, które z definicji nie służą do nadawania programó
    radiowych i których autor wątku wykorzystać, niezależnie od
    czegokkolwiek, nie może do takich celów.

    > z tego co slyszalem, bo juz od dawna sie
    > nie interesowalem podbno zniesli pozwolenia na cb i mozna po prostu kupic
    > radio i gadac,

    Owszem, musi to być jednak radio z homologacją, a nie po prostu radio
    CB. Podstawowe wymagania to praca tylko na podstawowej "czterdziestce" i
    moc rzędu, AFAIR, 4W przy modulacji AM i 10W przy modulacji FM.

    > i moce siegaja watow a nie mili watow, no ale to nie jest
    > radio o jakie pytal zainteresowany :) a ja moge miec bledne informacje

    Dokładnie, takie radio napewno koeldze się nie przyda.

    > a co z pasmami ogolnie nie uzywanymi, np takimi po jakich chula wi-fi 2giga
    > z okladem, albo 4 giga czy 5, na nie chyba tez nie musisz miec zadnych
    > zezwolen

    Tam raczej też nie będziesz stawiał radia. :) Całkiem możliwe że te
    pasma są wolne do określonej, niewielkiej mocy. Znajomy zajmuje się
    radiowym dostępem do Internetu. Wiem że wiele firm oferujących dostęp do
    Internetu robi to bez stostownych zezwoleń. Warto uważać, biorąc
    bezprzewodowy "Internet". Ale to taka dygresja, bo nie widzę sensu i
    możliwości nadawania radia przykładowo w paśmie c.a. 26-28 GHz. ;)

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 7. Data: 2003-08-22 12:00:22
    Od: "Ingle" <m...@p...tlen.pl>

    > propagacja, moc, zysk, harmoniczne, pasmo, częstotliwość... to takie
    > hasła na początek.

    :D Jak zdawalem na licencje krotkofalowca, to te wyrazy bylydlamnie jakims
    kosmosem :) Wszystkiego mozna sie nauczyc, ale do 'profesjonalnej stacji
    radiowej' to jeszcze daleeeeka droga :)
    pozdrowionka!
    Ingle

    -
    NoSpamRulezzz
    -

  • 8. Data: 2003-08-22 12:08:10
    Od: Czarek Gorzeński <c...@u...piwo.org>

    Ingle wrote:
    > :D Jak zdawalem na licencje krotkofalowca, to te wyrazy bylydlamnie jakims
    > kosmosem :) Wszystkiego mozna sie nauczyc, ale do 'profesjonalnej stacji
    > radiowej' to jeszcze daleeeeka droga :)

    Myślę że koledze nie chodzi o profesjonalną, jak to ująłeś, stacje
    radiową. A myślę że ktoś, kto chce robić małe, pirackie radio powinien
    wiedzieć ciut więcej niż na przykład to, iż częstotliwość nie używana
    przez inne radia to taka, gdzie on nic nie słyszy. ;)

    Pozdrawiam

    FUT warning

    Czarek Gorzeński

  • 9. Data: 2003-08-22 13:48:28
    Od: "SzerszeN" <s...@t...pl>

    > Owszem, mam, ale nie widę potrzeby rozdrabniania się na wszystkie pasma,

    chodzilo mi o twoje zdanie ze na kazde pasmo musisz miec zezwolenie, dlaego
    napisalem ze nie masz racji bo nie na kazde :)

    co do reszty to ok

  • 10. Data: 2003-08-22 14:05:37
    Od: BLE_Maciek <i80c586@cyberspace_NO_SPAM_.org>

    Fri, 22 Aug 2003 13:48:28 GMT jednostka biologiczna o nazwie
    "SzerszeN" <s...@t...pl> wyslala do portu 119
    jednego z serwerow news nastepujace dane:

    >chodzilo mi o twoje zdanie ze na kazde pasmo musisz miec zezwolenie, dlaego
    >napisalem ze nie masz racji bo nie na kazde :)
    Zgadza sie, CB to AFAIK jedyne pasmo na ktore nie trzeba miec
    zezwolenia.
    Heh kiedys na p.m.e wyskoczyl gosc ktory koniecznie chcial schemat
    nadajnika na pasmo lotnicze (AM, okolice 120MHz) :-)))
    W dodatku nie za bardzo rozumial kiedy mu tlumaczylismy ze spowoduje w
    ten sposob bardzo duze zagrozenie i popelnia przestepstwo.
    Czesto tez wpadaja goscie ktorzy chca schematy zaklocaczy na pasmo 2,4
    GHz (WiFi) :-)))