  • 1. Data: 2003-08-21 16:07:25
    Temat: konsekwencje nie zawarcia umowy o prace
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Ponawiam post, bo bardzo zalezy mi na szybkiej odpowiedzi, a pytanie dla
    praktyka
    jest chyba banalne..

    Liczne sa przypadki gdy pracodawca dla zmniejszenia kosztow nie zawiera z
    pracownikami umowe o prace ale np. umowe zlecenia minimalizujac swoje
    koszty. Co w takiej sytuacji zyskuje pracownik ktory udowodni (jakie srodki
    dowodowe?swiadokowie?) iz faktycznie wykonywal prace a nie np. zlecenie - a
    wiec element podporzadkowania, wyznaczonego miescja i czasu etc.etc.? Kodeks
    pracy mowi mi za malo - w art. 22.
    Czy przysluguja mu ex tunc (liczone od momentu rozpoczecia pracy) wszelkie
    swiadczenia przewidziane w kodeksie pracy, czy moze powolywac sie na
    kodeksowa rozwiazania odnosnie rozwiazania stosunku pracy (np. okres
    wypowiedzenia itd.), czy moze liczyc ze pracodawca bedzie zmuszony zapalcic
    na niego zalegle sladki ubezpieczenia itd.?
    Bardzo prosze o pomoc.

    pozdrawiam mdr

  • 2. Data: 2003-08-21 20:28:59
    Temat: Re: konsekwencje nie zawarcia umowy o prace
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    Co w takiej sytuacji zyskuje pracownik ktory udowodni (jakie srodki
    > dowodowe?swiadokowie?) iz faktycznie wykonywal prace a nie np. zlecenie .
    Po ustaleniu stosunku pracy bedziesz mogl-moim zdaniem- dochodzic roszczen
    zwiazanych np z nieuzasadnionym wypowiedzeniem czy rozwiazaniem umowy o
    prace

> [...]
    > swiadczenia przewidziane w kodeksie pracy, czy moze powolywac sie na
    > kodeksowa rozwiazania odnosnie rozwiazania stosunku pracy (np. okres
    Tak

    , czy moze liczyc ze pracodawca bedzie zmuszony zapalcic
    > na niego zalegle sladki ubezpieczenia itd.?
    > Bardzo prosze o pomoc.

    Jesli wczesniej ich nie odprowadzal to bedzie musial.
    Dan

  • 3. Data: 2003-08-21 21:38:09
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

    Kodeks pracy wbrew pozorom mówi bardzo dużo...
    Musisz wnieść do sądu pracy pozew o ustalenie istnienia stosunku pracy i
    udowodnić (świadkowie mogą być, ważny jest też tekst umowy - choć nie jest
    decydujący), że świadczyłeś pracę na rzecz kogoś, pod jego kierownictwem, za
    konkretne pieniądze, czas pracy był ustalony. Umowa zleceniatym włąśnie się
    różni od umowy o pracę (mówiąc ogólnie)

  • 4. Data: 2003-08-22 14:16:07
    Temat: Odp: konsekwencje nie zawarcia umowy o prace
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Ben <b...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:4...@n...onet.pl...
> [...]
    za
    > konkretne pieniądze, czas pracy był ustalony. Umowa zleceniatym włąśnie

    W kwestii tego, co jest de iure uwazane za stosunek pracy - to kodeks mowi
    duzo - oczywiscie.
    Chodzilo mi o to, zeby upewnic sie, ze ustalenie istnienia stosunku pracy
    rodzi wszelkie skutki
    jakie wiaze z tym prawo pracy.
    Swoja droga umowy pisemnej moze w ogole nie byc, jesli pracodawca zawarl
    ustna umowe zlecenia
    o tresci jednak odpowiadajacej stosunkowi pracy. W takim wypadku naraza sie
    on takze
    za odpowiedzialnosc za niepotwierdzenie um. na pismie w terminie 7 dni. Nie
    zmienia jednak to faktu,
    iz ten srodek dowodowy co do charakteru "pracy" odpada.

    Dziekuje za odpowiedzi,
    pozdrawiam
    mdr