  • 371. Data: 2005-10-17 12:06:35
    Temat: Re: Pielęgniarki i fotograf
    Od: "Olgierd" <o...@p...pl.pl.spam.nie>

    "castrol" <j...@w...blumen.pl> napisał(a):

    > Czego tu nie rozumiesz?? Mysle ze twoje watpliwosci co do laboranta
    > powinien
    > rozwiac punkt 3, gdzie czarno na bialym masz napisane kiedy powstaje
    > utwor -
    > nie w momencie jego wyewolania, tylko w momencie zapisania tego na kliszy

    > czy na karcie pamieci

    Nie złość się ale ja takiego zdania tam nie widzę.
    I chyba naprawdę mało wiesz o fotografii - jest jeszcze solaryzacja, guma
    arabska, itp. techniki.

    --
    Olgierd

  • 372. Data: 2005-10-17 12:12:27
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    Użytkownik "Olgierd" <o...@p...pl.pl.spam.nie> napisał w wiadomości
    pl...
    > "Przemek R..." <p...@t...gazeta
    .pl>

    > (...)
    >
    > W chamstwie ścigać się z Tobą nie będę. Nie mam szans.
    > Merytorycznie mogę próbować rozmawiać - błądząc, szukając odpowiedzi,
    > rozwiązań - zatem odpowiem w ten sposób: laborant ewidentnie nie jest
    > człowiekiem rozsądnym, nie wiedział więc co powinien zrobić, zobaczył
    > dziwne zdjęcia, poczuł, że coś jest z nimi nie tak. Poszedł do gazety po
    > podpowiedź.

    w jakim chamstwie, zadalem chyba proste pytanie, nazwalem debilem osobe
    ktora twierdzi
    ze zawiadamiajac o przestepstwie nie da sie popelnic przestepstwa przy czym
    to zawiadomienie bylo
    nie na policji czy w prokuraturze a w mediach. Tak wiec pytam
    "od kiedy media sa instytucja ktorej zglasza sie przestepstwa ?"

    > I na koniec: nie bluzgaj wszystkich, którzy się z Tobą nie zgadzają, to
    > naprawdę głupie i niepotrzebne.

    nie bluzgam na ludzi ktorzy sie ze mna niezgadzaja tylko na ludzi ewidentnie
    glupich
    twierdzacych ze media sa instytucja ktorym sie zglasza przestepstwa.

    ktos tam powyzej twoerdzil ze stan wyzszej koniecznosci pozwolil mu na to,
    ja zacytowalem odpowiedni art (26 kk)
    mowiacy o stanie wyzszej koneicznosci gdzie nawet jako haslo do niego zostal
    uzyty taki zwrot, (a wydawnictwo te wydaje rowniez komentarz do kodeksu
    karnego pod redakcja Zolla wiec na pewno jest bardziej dla mnie wiarygodne
    niz czyjas prywatna opinia,) otzrymalem na to odpowiedz

    "ty zasmarkany prawiniku ,ty naucz się podstawowych pojęć a później będziesz
    mógł zabierać głos.Ty nawet nie rozumiesz co cytujesz.Więc poczytaj
    przynajmniej trochę jakiś słowniczek, bo jak widzę o kpk nie masz pojęci bo
    go nie rozumiesz."

    to jest twoim zdaniem kulturalne?
    Ja jestem zawsze w stanie przyjac czyjajs racje ale poparta podstawa prawna.
    Narazie nie przekonuje mnie wyrok (orzeczenie, ne pamietam co to bylo)
    sadu najwyzszego ktore zacytowales. Jezeli zacytujesz taki ktory wyraznie
    mowi ze sa zdjecia ktore nie sa utworami wowczas zamilkne
    i przyznam Ci racje.

    P.

  • 373. Data: 2005-10-17 12:15:38
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    Użytkownik "Olgierd" <o...@p...pl.pl.spam.nie> napisał w wiadomości
    pl...

    > Nie ma domniemania przeniesienia praw autorskich, wymagana jest forma
    > piśmienna pod rygorem nieważności. Nie sposób nawet domniemywać licencji
    > na
    > korzystanie z takiego zdjęcia.

    no to sam sobie odpowiedziales.

    P.

  • 374. Data: 2005-10-17 12:18:30
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "Olgierd" <o...@p...pl.pl.spam.nie> napisał w wiadomości
    pl...

    > Nie złość się ale ja takiego zdania tam nie widzę.

    Powaznie??

    > I chyba naprawdę mało wiesz o fotografii - jest jeszcze solaryzacja, guma
    > arabska, itp. techniki.

    Dobrze, wiec idzmy dalej:

    Art. 2. 1. Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie,
    przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla
    prawa do utworu pierwotnego.
    2. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy
    utworu pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do
    utworu pierwotnego wygasły.
    3. Twórca utworu pierwotnego może cofnąć zezwolenie, jeżeli w ciągu pięciu
    lat od jego udzielenia opracowanie nie zostało rozpowszechnione. Wypłacone
    twórcy wynagrodzenie nie podlega zwrotowi.
    4. Za opracowanie nie uważa się utworu, który powstał w wyniku inspiracji
    cudzym utworem.
    5. Na egzemplarzach opracowania należy wymienić twórcę i tytuł utworu
    pierwotnego.

    Art. 6. W rozumieniu ustawy:
    1) utworem opublikowanym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został
    zwielokrotniony i którego egzemplarze zostały udostępnione publicznie,
    2) opublikowaniem równoczesnym utworu jest opublikowanie utworu na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą w okresie trzydziestu dni
    od jego pierwszej publikacji,
    3) utworem rozpowszechnionym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został
    udostępniony publicznie.

    Art. 9. 1. Współtwórcom przysługuje prawo autorskie wspólnie. Domniemywa
    się, że wielkości udziałów są równe. Każdy ze współtwórców może żądać
    określenia wielkości udziałów przez sąd, na podstawie wkładów pracy
    twórczej.
    2. Każdy ze współtwórców może wykonywać prawo autorskie do swojej części
    utworu mającej samodzielne znaczenie, bez uszczerbku dla praw pozostałych
    współtwórców.
    3. Do wykonywania prawa autorskiego do całości utworu potrzebna jest zgoda
    wszystkich współtwórców. W przypadku braku takiej zgody każdy ze
    współtwórców może żądać rozstrzygnięcia przez sąd, który orzeka
    uwzględniając interesy wszystkich współtwórców.
    4. Każdy ze współtwórców może dochodzić roszczeń z tytułu naruszenia prawa
    autorskiego do całości utworu. Uzyskane świadczenie przypada wszystkim
    współtwórcom, stosownie do wielkości ich udziałów.
    5. Do autorskich praw majątkowych przysługujących współtwórcom stosuje się
    odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego o współwłasności w częściach
    ułamkowych.

    Art. 50. Odrębne pola eksploatacji stanowią w szczególności:
    1) utrwalenie,
    2) zwielokrotnienie określoną techniką,
    3) wprowadzenie do obrotu,
    4) wprowadzenie do pamięci komputera,
    5) publiczne wykonanie albo publiczne odtworzenie,
    6) wystawienie,
    7) wyświetlenie,
    8) najem,
    9) dzierżawa,
    10) nadanie za pomocą wizji lub fonii przewodowej albo bezprzewodowej przez
    stację naziemną,
    11) nadanie za pośrednictwem satelity,
    12) równoczesne i integralne nadanie utworu nadawanego przez inną
    organizację radiową lub telewizyjną.

    Art. 51. 1. Wprowadzeniem do obrotu jest przeniesienie własności egzemplarza
    utworu dokonane przez uprawnionego lub inne rozporządzenie egzemplarzem
    dokonane za jego zezwoleniem.
    2. Po wprowadzeniu do obrotu, dalszy obrót egzemplarzami utworu nie narusza
    praw autorskich, z zastrzeżeniem przepisu Art. 50 pkt 8 i 9.
    3. Nie stanowi naruszenia autorskich praw majątkowych import egzemplarzy
    wprowadzonych do obrotu na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita
    Polska zawarła umowę o utworzeniu strefy wolnego handlu.

    Jacek

  • 375. Data: 2005-10-17 12:28:48
    Od: "wsm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <o...@p...pl.pl.spam.nie> napisał w wiadomości
    pl...

> [...]
    > działalności ludzkiej, które NA PEWNO utworami nie są. Poza tym musisz
    > sobie odpowiedzieć na pytanie czy KONKRETNA fotografia spełnia warunki z
    > art. 1 ust. 1 pr.aut. i proszę, nie odsyłaj do ust. 2 pkt 3, bo gdyby tak,
    > do definicja utworu chronionego sprowadzałaby się do tej wyliczanki, zaś
    > kompletnie niepotrzebna byłaby cała opisówka z ust. 1.
    > Hint: jeśli stanę pod Kolumną Zygmunta w Warszawie i poproszę Cię, abyś
    > zrobił mi zdjęcie moim aparatem, to:
    > - masz prawa autorskie do tego zdjęcia, a więc muszę Ci zapłacić tantiemy
    > nie wolno mi czegoś tam sobie z nim zrobić?

    Jest to bardzo typowa sprawa powodująca spory, przede wszystkim w świecie -
    u nas jeszcze nie. Czy fotograf np. mody pracujący w studio z całą ekipą i
    m.in. asystentem naciskajacym guzik aparatu, podczas gdy fotograf stoi obok
    i kieruje całą sesją, ustawieniem świateł, tła, pozy modelki, fałdów
    ubioru - czy on to jest autorem zdjęcia, czy asystent? Analogicznie przy
    pracy nad filmem - czy to operator jest autorem zdjęć do filmu, czy
    szwenkier (pomocnik kierujący kamera na statywie zgodnie z zaleceniami
    operatora).
    Był w latach 70-tych proces sądowy, długotrwały, pomiędzy bardzo znanym
    fotografikiem, a jego asystentką: dotyczył recznego wykonywania powiekszeń
    barwnych w ciemni z negatywów autora - asystentka dochodziła praw jako
    współautor zdjęć, gdyż zachodził szczególny wypadek, że fotografik był
    daltonistą - gdy fotografował na materiałach do fot. cz-białej - nie było
    problemu, ale gdy zaczął używać materiałów barwnych - doprowadzenie
    (ręczne - przypominam) ostatecznego obrazu do prawidłowych barw było nie
    lada sztuką przy ówczesnej technologii, szczególnie, że były to fotografie
    dzieł sztuki - obrazów, rzeźb polichromowanych, ołtarzy kościelnych.
    Straciłem kontakt z tą sprawą i nie znam wyroku, ale sam problem jest
    ciekawy.
    Wracając do zdjęcia pod Kolumną - jeżeli ustawisz aparat na statywie,
    ustawisz kadr, filtry, parametry naświetlenia i uniemożliwisz zmianę tych
    warunków i sam się upozujesz - bezsprzecznie będziesz autorem tej fotografii
    niezależnie, kto naciśnie spust. Ale gdy pozwolisz mnie na wykonanie tych
    samych czynności - to ja będę autorem zdjęcia, niestety. Sama własność
    sprzętu jeszcze nie determinuje autorstwa pracy.

    > - każda następna osoba, która stanie w tym samym miejscu i zrobi sobie
    > takie samo zdjęcie dopuszcza się plagiatu?
    Nie, jeżeli sama ustawi aparat i parametry ekspozycji i upozuje osobę
    fotografowaną. Dopiero, jeżeli jakaś osoba, wzorując się na gotowej Twojej
    fotografii (lub podpatrując z boku fotografowanie) odtworzy sytuację pod
    Kolumną w identyczny sposób, jak Ty to zorganizowałeś - można będzie po
    szczegółowej analizie zaliczyć jej pracę do plagiatów.

    > To chyba nie jest takie proste jak chcą niektórzy - że przepiszemy dwa
    > artykuły na krzyż i mamy odpowiedź.

    Pewnie, że nie. Ale mamy pewne przybliżenie do problemu.
    WSm

  • 376. Data: 2005-10-17 12:30:41
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    Użytkownik "Olgierd" <o...@p...pl.pl.spam.nie> napisał w wiadomości
    pl...

    > Przepisy są jasne, spór dotyczy wykładni - czyli tego, czy można dowolnie
    > pominąć treść art. 1 ust. 1 tam gdzie mowa o indywidualności i charakterze
    > twórczym utworu.
    > Jakbyśmy patrzyli na świat oczami tak szerokiej ochrony to w zasadzie
    > wszystko stanowiłoby naruszenie praw - np. ja naruszałbym Twoje cytując
    > Twój "utwór" powyżej.

    no nie bardzo:

    Art. 25.

    1. Wolno rozpowszechniać w celach informacyjnych w prasie, radiu i
    telewizji:

    1) już rozpowszechnione:

    (..)

    c) aktualne wypowiedzi i fotografie reporterskie,

    (..).

    4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do publicznego udostępniania
    utworów

    w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i czasie przez

    siebie wybranym, z tym że jeżeli wypłata wynagrodzenia, o którym mowa w ust.

    2, nie nastąpiła na podstawie umowy z uprawnionym, wynagrodzenie jest
    wypłacane

    za pośrednictwem właściwej organizacji zbiorowego zarządzania prawami

    autorskimi lub prawami pokrewnymi.

    P.

  • 377. Data: 2005-10-17 12:31:31
    Od: "wsm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "castrol" <j...@w...blumen.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    nadal
    > wlasnoscia osoby ktora zdjecia ci robila

    Zgadzam sie z tym całkowicie.
    Ale "umownie" nikt nie robi z tego problemu - życie by było paskudne z takim
    egzekwowaniem prawa.
    WSm

  • 378. Data: 2005-10-17 12:34:13
    Od: "Olgierd" <o...@p...pl.pl.spam.nie>

    "castrol" <j...@w...blumen.pl> napisał(a):

    > Dobrze, wiec idzmy dalej:

    Wiesz co, troszkę mnie to irytuje - napisz coś od siebie, jakieś wnioski,
    myśl - nie tylko kserujesz przepisy.
    Merytorycznie powiem Ci, że solaryzacja bądź guma nie będzie prawem
    zależnym - to jest po prostu technika prowadząca do stworzenia ściśle
    określonego utworu, jego finalnej postaci.

    --
    Olgierd

  • 379. Data: 2005-10-17 12:38:49
    Od: "Olgierd" <o...@p...pl.pl.spam.nie>

    "wsm" <w...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > ustawisz kadr, filtry, parametry naświetlenia i uniemożliwisz zmianę tych
    > warunków i sam się upozujesz - bezsprzecznie będziesz autorem tej

    Miałem na myśli 99% sytuacji kiedy turysta ustawia się przed frontem
    jakiegoś zabytku i prosi przygodną osobę o "cyknięcie". Nie ma statywu, nie
    ma żadnego doboru ekspozycji, nie ma samowyzwalacza.

    --
    Olgierd

  • 380. Data: 2005-10-17 12:39:13
    Temat: Re: Pielegniarki i fotograf
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    Użytkownik "Jacek Krzyzanowski" <j...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:slrndl71k9.7sv.j.krzyzanowski@bilet.intercity.p
    l...

    > A gdzie jest w ustawie napisane, ze autorem zdjecia jest ten, co kadruje i
    > wciska guziczek w malpce?
    > Moze jednak ten, co wywoluje?
    > Wiesz, czy tylko ci sie wydaje?

    autorem jest ten co zdjecie zrobil. A nie wykonal odbitki.

    P.