  • 451. Data: 2005-11-05 21:36:08
    Temat: Re: Pielęgniarki i fotograf
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Sat, 5 Nov 2005 19:37:15 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Chętnie bym na ten temat popolemizował ale ciężko mi, skoro nie jesteś
    > uprzejmy doprecyzować, którego to Twoim zdaniem warunku owe fotografie
    > nie spełniają.

    Oczywiście chodzi mi o "działalność twórczą", która ma mieć w dodatku
    "charakter indywidualny" - jest to, co istotne, warunek łączny.

    --
    Olgierd
    gsm: +48502DEFUNK ||| JID: o...@j...org ||| gg: 3657597

  • 452. Data: 2005-11-05 21:56:58
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Olgierd wrote:

    > Widzisz, problem w tym, że mało jest znawców prawa autorskiego - co widać
    > na tej grupie ;-) - i siłą rzeczy największe przebicie ma jedyny sensowny
    > komentarz do ustawy.

    Komentarze to komentarze. Póki nie są oficjalną wykładnią - czyli
    orzeczeniem właściwego sądu - pozostają tylko komentarzami.

    > Zresztą co tam komentarz, jeszcze raz (z uporem maniaka) zachęcę do
    > przeczytania art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pochodnych.

    Przynajmniej jesteś samokrytyczny - co do tego uporu i co do tego maniaka.

    Art.1, na który się powołujesz, mówi o przejawie działalności twórczej
    (stworzyły zdjęcie: kompozycja, ujęcie itepe) o charakterze
    indywidualnym (nikt inny póki co czegoś podobnego nie opublikował)
    ustalonym w dowolnej postaci (negatyw+odbitki).

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)

  • 453. Data: 2005-11-05 22:27:04
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Sat, 05 Nov 2005 22:56:58 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Komentarze to komentarze. Póki nie są oficjalną wykładnią - czyli
    > orzeczeniem właściwego sądu - pozostają tylko komentarzami.

    Ależ oczywiście - nie pomyślałeś jednak, że komentarze powstają także na
    podstawie orzecznictwa sądowego?

> [...]
    > indywidualnym (nikt inny póki co czegoś podobnego nie opublikował)
    > ustalonym w dowolnej postaci (negatyw+odbitki).

    Wiesz co, ktoś tu pisał, że zdjęcie _na pewno_ jest twórcze, jeśli zrobiono
    je ze statywu. Ty o jakiejś publikacji (jakby to miało znaczenie; inna
    sprawa, że ich zamiarem z pewnością nie była publikacja zdjęć) i o
    negatywie...

  • 454. Data: 2005-11-05 22:31:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@n...spam.no.problem> napisał w
    wiadomości

    > Oczywiście chodzi mi o "działalność twórczą", która ma mieć w
    dodatku
    > "charakter indywidualny" - jest to, co istotne, warunek łączny.

    W przedmiotowym wypadku trudno nie uznać, że zdjęcia mają charakter
    indywidualny. Czy słyszałeś, by ktoś inny wpadł na pomysł robienia
    podobnych zdjęć? No i twórcze, to było bez wątpienia, z tych samych
    powodów.

  • 455. Data: 2005-11-06 14:21:49
    Od: "wsm" <w...@s...pl>

    > Widzisz, problem w tym, że mało jest znawców prawa autorskiego - co widać
    > na tej grupie ;-) - i siłą rzeczy największe przebicie ma jedyny sensowny
    > komentarz do ustawy.

    Tak. Komentarz do ustawy. Ale bez prawa oceny wartości fotografii.
    Z całym szacunkiem dla p. prof. Barty, ale jest on prawnikiem, znawcą prawa
    autorskiego, ale nie jest znawcą fotografii i nie ma uprawnień do oceny
    poziomu artystycznego jakichkolwiek dzieł fotograficznych. Takie uprawnienia
    mają rzeczoznawcy w zakresie fotografii. I vice-versa - rzeczoznawca w
    zakresie fotografii nie jest wyrocznią w sprawie prawa autorskiego. Jeżeli
    ma być porządek prawny.
    WSm

  • 456. Data: 2005-11-06 14:40:03
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Sun, 6 Nov 2005 15:21:49 +0100, wsm napisał(a):

> [...]
    > poziomu artystycznego jakichkolwiek dzieł fotograficznych. Takie uprawnienia
    > mają rzeczoznawcy w zakresie fotografii.

    OK, w dziedzinie prawa mam mgr i swego czasu "prawie rozpoczęty" dr, kilka
    lat stażu zawodowego w _różnych_ dziedzinach: szpital, wydawnictwo,
    telekomunikacja, przedsiębiorstwo zatrudniające przeszło 20 tys. osób.
    W dziedzinie fotografia: tytuł AFIAP, udział w kilkudziesięciu salonach
    międzynarodowych.
    To tak poniekąd p. Andrzejowi Ł. na pytanie - na czym się znam.

  • 457. Data: 2005-11-06 14:47:58
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Dnia Sat, 5 Nov 2005 19:37:15 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > No i w świetle ustępu drugiego punkt 3 zacytowanego przez Ciebie
    > przepisu, to w ogóle przyznam, że nie widzę możliwości odmiennej
    > interpretacji

    Gdyby wystarczał ust. 2 pkt 3 to w ogóle definicja utworu mogłaby
    sprowadzać się do zdania "Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw
    działalności wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W
    szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: ..."