  • 1. Data: 2005-01-17 17:45:29
    Temat: PLAGIAT
    Od: "M" <t...@p...onet.pl>

    Przygotowujac sie do napisania pracy magistrskiej (kierunek:prawo) przypadkowo
    przylapalam pewna pania z Uniwersytetu Jagiellonskiego na naprawde chamskim
    plagiacie. Chamskim - bo zerznela z jednego z najwiekszych autorytetow w
    dziedzinie prawa handlowego, tj. z Allerhanda, i to naprawde slowo w slowo.
    Zeby bylo smieszniej - zerznela przyklad a nie jakas tam zlota mysl, co
    dodatkowo (moim zdaniem) swiadczy o inteligencji tej pani - bo przeciez co za
    problem wymyslec analogiczny przyklad :-)

    i teraz pytanie brzmi - co z tym zrobic?

    Prosze o opinie bo nie ukrywam ze mam w tej kwestii dylemat. Z jednej strony
    uczciwosc wymaga reakcji, z drugiej natomiast - troska o wlasna dupcie
    wskazuje zeby siedziec cicho. co Wy na to?

    Pozdr

  • 2. Data: 2005-01-17 17:56:10
    Temat: Re: PLAGIAT
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "M" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > i teraz pytanie brzmi - co z tym zrobic?

    A poza tym przykładem coś jeszcze "zerżnęła"? Bo jak tylko przykład to
    pewnie zaledwie jakiś ułamek procenta jej całej pracy. Do plagiatu jej
    jeszcze daleko moim zdaniem.

  • 3. Data: 2005-01-17 18:03:56
    Od: "Tom(ek)" <p...@w...pl>

    Dnia 17 Jan 2005 18:45:29 +0100, na pl.soc.prawo osoba określana zwykle
    jako M w poście PLAGIAT popełniła co następuje:

> [...]
    > uczciwosc wymaga reakcji, z drugiej natomiast - troska o wlasna dupcie
    > wskazuje zeby siedziec cicho. co Wy na to?

    Też piszę pracę z "handlówki" i co prawda nie mam osobistych doświadczeń w
    tym temacie, ale słyszałem o kimś kogo próbowali wyrzucić ze studiów za
    próbę ujawnienia tego. Nie wiem jakby się to skończyło, gdyby się tym nie
    zainteresowały media. Niedawno w TVP 1 (późno w nocy) był program o
    plagiacie i też tam podawali masę tego typu przykładów. Nie chciałbym być
    złym doradcą i dlatego nie powiem co trzeba zrobić...

    ** pl(dot)soc(dot)prawo(at)wp(dot)pl
    ** Tom(ek)

  • 4. Data: 2005-01-18 17:03:08
    Od: "M" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > A poza tym przykładem coś jeszcze "zerżnęła"? Bo jak tylko przykład to
    > pewnie zaledwie jakiś ułamek procenta jej całej pracy. Do plagiatu jej

    Oprocz przykladu jest jeszcze wprowadzenie do niego, w ktorym autorka (? - a
    wlasciwie Allerhand) uzasadnia celowosc wydawania akcji o szczegolnych
    uprawnieniach. Po tej sekwencji nastepuje przyklad majacy dobitnie wskazac
    slusznosc zawartej w tym wprowadzeniu tezy. Pomijajac jednak fakt, ze w
    istocie oprocz przykladu jest jeszcze pewien merytoryczny wywod, to nie wiem
    jak inaczej nazwac przepisanie kropka w kropke fragmentu pracy kogos innego
    (chocby to byl tylko przyklad) niz plagiatem.

    Czy ta pani jeszcze cos zerznela - nie wiem. Przyznaje ze nie posiadlam
    znajomosci wszelkiej literatury z tego zakresu tematycznego zeby moc to
    sprawdzic. To oczywiscie moje osobiste odczucie, ale jezeli w tym jednym
    przypadku nawet nie zadala sobie trudu zeby choc ciut zmienic stylistyke czy
    uklad przecinkow (cokolwiek) to nie trudno mi zalozyc, ze nie jest to jedyny
    taki wybryk w jej wykonaniu.

    I jeszcze na koniec - wkurza mnie to nieziemsko, bo zdaje sobie sprawe z tego,
    ze tej sprawy zapewne nie rusze (chocby w trosce o sama siebie). Jednoczesnie
    jak dzika wiewiorka tyram nad swoja praca magisterska nie pozwalajac sobie na
    jakiekolwiek kopiowanie i walac na wszelki wypadek przypis za przypisem, a ta
    pani spokojnie zbiera laury za kolejne publikacje i szczeyci sie tytulem
    naukowym. Ale coz - zeby to byl jedyny przyklad na slepote Temidy...

  • 5. Data: 2005-01-18 18:03:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    innego
    > (chocby to byl tylko przyklad) niz plagiatem.

    Wiele prac naukowych, zwłaszcza tych na niższym poziomie w zasadzie stanowi
    zlepek kilku innych źródeł. O plagiacie, to byśmy mogli mówić, gdyby część
    skopiowana stanowiła trzon pracy. Ale skoro to jakiś tam element? No niby
    pewnie rozsądniej by było, gdyby to trochę pozmieniała. Ale z punktu
    widzenia merytorycznego przecież to średnia różnica i sztuka dla samej
    sztuki.

> [...]
    czy
    > uklad przecinkow (cokolwiek) to nie trudno mi zalozyc, ze nie jest to

    Bo ja wiem, czy wybryk. Jaki sens jest wymyślać nowe przykłady, skoro są
    trafne stare. Czy uważasz, że autor książki poniósł w wyniku jej działania
    jakiś uszczerbek? Bo nie zapominaj, ze taki jest cel nadrzędny tych
    przepisów o ochronie praw autorskich.

> [...]
    > pani spokojnie zbiera laury za kolejne publikacje i szczeyci sie tytulem
    > naukowym. Ale coz - zeby to byl jedyny przyklad na slepote Temidy...

    To raczej dowód na to, że ochrona praw autorskich w Polsce weszła w to
    stadium, gdy chronimy coś dla samej jego ochrony. Bez zastanowienia się nad
    celem samego prawa i jego istotą. Ale top moje prywatne subiektywne zdanie.

  • 6. Data: 2005-01-19 19:25:28
    Od: "M" <t...@p...onet.pl>

    > Wiele prac naukowych, zwłaszcza tych na niższym poziomie w zasadzie stanowi
    > zlepek  kilku innych źródeł.

    OAlez oczywiscie. Chociazby 99 % prac mgr ma taki charakter - tylko pytanie:
    jak sie zlepia?

    O plagiacie, to byśmy mogli mówić, gdyby część
    > skopiowana stanowiła trzon pracy.

    Polemizowalabym.

    Ale skoro to jakiś tam element? No niby
    > pewnie rozsądniej by było, gdyby to trochę pozmieniała. Ale z punktu
    > widzenia merytorycznego przecież to średnia różnica i sztuka dla samej
    > sztuki.

    W przypadku prac odtworczych - wszystko jest sztuka dla sztuki, wiec to sredni
    argument.

    > Bo ja wiem, czy wybryk. Jaki sens jest wymyślać nowe przykłady, skoro są
    > trafne stare.

    Tyle ze to byl przyklad tego rodzaju, ze zadna filozofia bylo wymyslec
    przyklad analogiczny. Dotyczylo to kwestii, ile ma sie glosow na walnym
    zgromadzeniu jezeli ma sie okreslona liczbe akcji uprzywilejowanych co do
    glosu. Na dobra sprawe - wystarczylo pozmieniac cyferki i inaczej zredagowac.
    A poza tym - jak pisalam poprzednio - sprawa nie zasadzala sie tylko na
    przykladzie ale i na okresleniu ratio legis regulacji akcji uprzywilejowanych
    co do glosu.

    Czy uważasz, że autor książki poniósł w wyniku jej działania
    > jakiś uszczerbek? Bo nie zapominaj, ze taki jest cel nadrzędny tych
    > przepisów o ochronie praw autorskich.

    Przypominam, ze oprocz cywilistycznej ochronki, gdzie w istocie musi zaistniec
    szkoda (albo krzywda) jest jeszcze odpowiedzialnosc karna w tej mierze. A tu
    uszczerbku zadnego nie trzeba wskazywac. Penalizowane jest samo przestepne
    dzialanie.

> [...]
    > celem samego prawa i jego istotą. Ale top moje prywatne subiektywne zdanie.

    Szanuje ale jednoczesnie chcialam wskazac, ze w takim razie gro przepisow
    karnych w swej istocie (a nie w dalszej interpretacji) stanowi ochrone dla
    samej ochrony. Gdyz jakze wiele z nich penalizuje zachowania, ktore na dobra
    sprawe nikomu szkody nie spowodowaly.

    Poza tym - jak mi sie wydaje - tolerowanie takich zachowan, jak poruszona
    przeze mnie sprawa, prowadzi potem do stanu, w ktorym tolerowane sa takze
    znacznie wieksze przewinienia. Ogladalam ostatnio jakis program o agresji
    wsrod mlodziezy, w ktorym pani psycholog stwierdzila, ze niejednokrotnie
    tolerowanie wybuchow agresji u malych dzieci prowadzi do znacznie bardziej
    natezonych zachowan agresywnych w wieku pozniejszym. Widze wiec pewna
    analogie.

    I jeszcze jedna sprawa - kwestia autorytetow. Jakos tak zostalam wychowana, ze
    uwazam, ze sa takie grupy ludzi, ktorym pewnych rzeczy nie wolno robic
    bardziej niz innym - np. jak sie upije ciec i zacznie rzucac smietnikiem po
    chodnikach - to coz z tego. Ale jak to zrobi sedzia - to juz sprawa wyglada
    inaczej. i jest to calkowicie zrozumiale. Stad uwazam, ze takze osoba
    posiadajaca okreslony tytul naukowy nie ma prawa posunac sie w pracy naukowej
    do kopiowania czegokolwiek (wylaczywszy przepisy, cytaty itp) a jezeli juz to
    zrobi - powinna poniesc konsekwencje.

    Bardzo mozliwe - przyznaje - ze koniec koncow robie dziure w calym. Ale boli
    mnie ta cala sytuacja bo nauczono mnie zyc i patrzec na swiat w okreslony
    sposob. I po prostu - ciezko mi przejsc nad czyms takim do porzadku dziennego.
    I zeby nie bylo watpliwosci - nie uwazam tego za swoja wade. Wrecz przeciwnie.
    Tyle ze to utrudnia zycie.

    Pozdr.

  • 7. Data: 2005-01-19 23:59:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > OAlez oczywiscie. Chociazby 99 % prac mgr ma taki charakter - tylko
    pytanie:
    > jak sie zlepia?

    Róznie. Ale siły nie ma, i zawsze sie jakies kawałki znajdują w całości.

> [...]
    > zgromadzeniu jezeli ma sie okreslona liczbe akcji uprzywilejowanych co do
    > glosu. Na dobra sprawe - wystarczylo pozmieniac cyferki i inaczej

    No to w takim razie tym bardzie o co kruszyć kopię? Może pisząca nie do
    końca rozumiała o co w tym przykąldzie chodzi i wolała nic nie zmieniać. Bo
    nie zawsze jest to takie poste i znam śmieszne przykąldy tego typu usiłowań.

    > A poza tym - jak pisalam poprzednio - sprawa nie zasadzala sie tylko na
    > przykladzie ale i na okresleniu ratio legis regulacji akcji
    uprzywilejowanych
    > co do glosu.

    A co to zmienia w naszym wypadku?

> [...]
    tu
    > uszczerbku zadnego nie trzeba wskazywac. Penalizowane jest samo przestepne

    A właśnie, że trzeba. Dzisiaj wałkowałem z prokuratorem i podobno w sadzie
    bez tego nie przejdzie. Nie miałem weny się z nim przekomarzać, z jakiego
    powodu.

> [...]
    > karnych w swej istocie (a nie w dalszej interpretacji) stanowi ochrone dla
    > samej ochrony. Gdyz jakze wiele z nich penalizuje zachowania, ktore na

    No to w takim wypadku czyny takie, choćby wyczerpywały formalnie znamiona
    nie są przestepstwami, bowiem nie spełniają postawowych przesłanek -
    szkodliwości społecznej czynu.

> [...]
    > tolerowanie wybuchow agresji u malych dzieci prowadzi do znacznie bardziej
    > natezonych zachowan agresywnych w wieku pozniejszym. Widze wiec pewna

    Święta prawda - ale tylko przy założeniu, że mamy do czynienia faktycznie z
    czynem zabronionym.

> [...]
    dziennego.
    > I zeby nie bylo watpliwosci - nie uwazam tego za swoja wade. Wrecz

    Wiesz, pewne zasady trzeba mieć. Nawet jeśli utrudniają nam życie. Tym nie
    mniej osobiście uważam, że o ile tylko autorka pracy wskazała źródło
    pochodzenia cytatu, to nie ma o co kruszyć kopii. No w końcu ludzie po to
    wymyślili pismo, by jedni korzystali z pracy drugich.

  • 8. Data: 2005-01-20 10:33:24
    Od: "M" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > pochodzenia cytatu, to nie ma o co kruszyć kopii. No w końcu ludzie po to
    > wymyślili pismo, by jedni korzystali z pracy drugich.

    No i wlasnie o to chodzi - nie wskazala. Brak jest w tym miejscu przypisu. I w
    ogole - nawet w literaturze do tego artykulu nie wymienila ksiazki, z ktorej
    pochodzi ten cytat. Nie mowiac juz o braku cudzyslowia... No nic - dziekuje za
    dyskusje :-) i pozdrawiam

  • 9. Data: 2005-01-20 22:39:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    ktorej
    > pochodzi ten cytat. Nie mowiac juz o braku cudzyslowia... No nic -

    Sprawdź, czy po pierwsze jej praca nie jest starsza, niż ta książka, bo może
    jest na odwrót niż myślisz. Po drugie czy czasem przykład ten nie został
    zamieszczony w innym źródle, a obydwoje go zaczerpnęli. Dopiero wówczas
    będzie można myśleć konstruktywnie.

  • 10. Data: 2005-01-22 11:16:15
    Od: "M" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > jest na odwrót niż myślisz. Po drugie czy czasem przykład ten nie został
    > zamieszczony w innym źródle, a obydwoje go zaczerpnęli. Dopiero wówczas

    Jej praca na pewno nie jest starsza. Allerhand, z ktorego zerznela, zmarl
    zdaje sie jeszcze przed II wojna swiatowa. Natomiast ksiazka, w ktorej
    umiescil przedmiotowy fragment zostala wydana w 1935 roku. Jest to komentarz
    do Kodeksu handlowego, uchwalonego w 1934 roku, w zwiazku z czym - Allerhand
    tez raczej nie mial z czego zrzynac. Natomiast autorka, ktorej czynie zarzuty,
    wiekowo moglaby byc pewnie co najwyzej prawnuczka Allerhanda. Stad moje
    przekonanie kto z kogo sciagnal :-)

    Na marginesie - Allerhand tez w tym miejscu nie czyni zadnego przypisu czy
    odeslania. Stad podejrzewam ze omawiany fragment jest jego autorstwa i nie
    pochodzi z innego, wspolnego obu autorom zrodla.

    Pozdr