    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: PLAGIAT
    Date: Thu, 20 Jan 2005 00:59:02 +0100

    Użytkownik "M" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:40aa.000006ae.41eeb428@newsgate.onet.pl...

    > OAlez oczywiscie. Chociazby 99 % prac mgr ma taki charakter - tylko
    pytanie:
    > jak sie zlepia?

    Róznie. Ale siły nie ma, i zawsze sie jakies kawałki znajdują w całości.

    > Tyle ze to byl przyklad tego rodzaju, ze zadna filozofia bylo wymyslec
    > przyklad analogiczny. Dotyczylo to kwestii, ile ma sie glosow na walnym
    > zgromadzeniu jezeli ma sie okreslona liczbe akcji uprzywilejowanych co do
    > glosu. Na dobra sprawe - wystarczylo pozmieniac cyferki i inaczej
    zredagowac.

    No to w takim razie tym bardzie o co kruszyć kopię? Może pisząca nie do
    końca rozumiała o co w tym przykąldzie chodzi i wolała nic nie zmieniać. Bo
    nie zawsze jest to takie poste i znam śmieszne przykąldy tego typu usiłowań.

    > A poza tym - jak pisalam poprzednio - sprawa nie zasadzala sie tylko na
    > przykladzie ale i na okresleniu ratio legis regulacji akcji
    uprzywilejowanych
    > co do glosu.

    A co to zmienia w naszym wypadku?

    > Czy uważasz, że autor książki poniósł w wyniku jej działania
    >
    > Przypominam, ze oprocz cywilistycznej ochronki, gdzie w istocie musi
    zaistniec
    > szkoda (albo krzywda) jest jeszcze odpowiedzialnosc karna w tej mierze. A
    tu
    > uszczerbku zadnego nie trzeba wskazywac. Penalizowane jest samo przestepne
    > dzialanie.

    A właśnie, że trzeba. Dzisiaj wałkowałem z prokuratorem i podobno w sadzie
    bez tego nie przejdzie. Nie miałem weny się z nim przekomarzać, z jakiego
    powodu.

    > Szanuje ale jednoczesnie chcialam wskazac, ze w takim razie gro przepisow
    > karnych w swej istocie (a nie w dalszej interpretacji) stanowi ochrone dla
    > samej ochrony. Gdyz jakze wiele z nich penalizuje zachowania, ktore na
    dobra
    > sprawe nikomu szkody nie spowodowaly.

    No to w takim wypadku czyny takie, choćby wyczerpywały formalnie znamiona
    nie są przestepstwami, bowiem nie spełniają postawowych przesłanek -
    szkodliwości społecznej czynu.

    > Poza tym - jak mi sie wydaje - tolerowanie takich zachowan, jak poruszona
    > przeze mnie sprawa, prowadzi potem do stanu, w ktorym tolerowane sa takze
    > znacznie wieksze przewinienia. Ogladalam ostatnio jakis program o agresji
    > wsrod mlodziezy, w ktorym pani psycholog stwierdzila, ze niejednokrotnie
    > tolerowanie wybuchow agresji u malych dzieci prowadzi do znacznie bardziej
    > natezonych zachowan agresywnych w wieku pozniejszym. Widze wiec pewna
    > analogie.

    Święta prawda - ale tylko przy założeniu, że mamy do czynienia faktycznie z
    czynem zabronionym.

> [...]
    > posiadajaca okreslony tytul naukowy nie ma prawa posunac sie w pracy
    naukowej
    > do kopiowania czegokolwiek (wylaczywszy przepisy, cytaty itp) a jezeli juz
    > zrobi - powinna poniesc konsekwencje.
    >
    > Bardzo mozliwe - przyznaje - ze koniec koncow robie dziure w calym. Ale
    boli
    > mnie ta cala sytuacja bo nauczono mnie zyc i patrzec na swiat w okreslony
    > sposob. I po prostu - ciezko mi przejsc nad czyms takim do porzadku
    dziennego.
    > I zeby nie bylo watpliwosci - nie uwazam tego za swoja wade. Wrecz

    Wiesz, pewne zasady trzeba mieć. Nawet jeśli utrudniają nam życie. Tym nie
    mniej osobiście uważam, że o ile tylko autorka pracy wskazała źródło
    pochodzenia cytatu, to nie ma o co kruszyć kopii. No w końcu ludzie po to
    wymyślili pismo, by jedni korzystali z pracy drugich.