  • 11. Data: 2004-04-19 17:24:03
    Temat: Re: [PILNE]Blad w sztuce lakarskiej
    Od: Zenon <g...@g...pl>

    On Mon, 19 Apr 2004 16:25:29 +0200, "wowka" <w...@p...gazeta.pl>
    wrote:

    >Użytkownik "Zenon" <g...@g...pl> napisał w wiadomości

    >z lekarzem to się nawet nie baw, jaki sens ma pozywanie go, przecież i tak
    >nie będziesz od niego egzekwował należnosci w przypadku wygranej w Sądzie,
    >trzeba pozwać własciwy SPZOZ i to w zwiazku z jego odpowiedzialnością z
    >deliktu, a nie kontraktu(umowy)
    na jakiej podstawie z deliktu skoro to nie SPZOZ wyrzadzil
    bezposrednio szkode, w przypadku umowy zlecenia art 120 KP nie stosuje
    sie??????

    Pozdrowienia Zenon

  • 12. Data: 2004-04-19 19:05:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > odpowiadal za nienalezyte wykonanie zobowiaznia wynikajacego z ustawy.
    >
    > Czy tok mojego rozumowania jest prawidlowy???

    Tak, właśnie o tym myślałem. Ale warunkiem tego, by dochodzić roszczeń od
    lekarza jest to, by owy błąd stanowił czyn zabroniony i dało się dowieść
    komukolwiek winę. Bo jeśli tego nie udowodnimy - a w praktyce czasem tak
    bywa, że nie da się przypisać winy konkretnej osobie, choć wiadomo, że
    ktoś winien być musi - to pozostanie tylko roszczenie do Szpitala.

    Obrazowo: Jest dwóch lekarzy operujących. Nie da się dowieść, który
    zawinił, ale operacja jest spartaczona. Szpital cywilnie odpowiada, ale
    żadnego z lekarzy ani karnie ani cywilnie pociągnąć się do
    odpowiedzialności nie da, bo żadnemu nie można dowieść winy. Zresztą
    niekoniecznie winny musi być lekarz. Na przykład za pozostawienie w ranie
    narzędzia albo jakiegoś innego przedmiotu, to z tego co wiem akurat
    odpowiada pielęgniarka tzw. instrumentariuszka. Przed zaszyciem rany
    lekarz jej pyta, czy są wszystkie narzędzia i to do jej obowiązków należy
    policzenie tego złomu.

  • 13. Data: 2004-04-19 20:03:38
    Od: "wowka" <w...@p...gazeta.pl>

    > bezposrednio szkode, w przypadku umowy zlecenia art 120 KP nie stosuje
    > sie??????

    na podstawie art. 430k.c. - dlatego z deliktu, podobnie jeżeli pracownik
    firmy wyrządzi szkodę z własnej winy przy wykonywaniu powierzonej czynności
    to odpowiada pracodawca z deliktu (żadnego kontraktu nie było). W przypadku
    odpowiedzialnosci ZOZu można mówić o zbiegu podstaw odpowiedzialności:
    kontrakt, bo umowa o świadczenie usług medycznych, delikt, bo podwładny Zozu
    wyrządził szkodę przy wykonywaniu powierzonej mu czynności. Teoretycznie
    mozna żądać odszkodowania z obydwu podstaw wedle wyboru. Co korzystniejsze?
    Oczywiście odpowiedzialnosć deliktowa albowiem wtedy oprócz odszkodowania
    można żądać również zadosćuczynienia i renty na podstawie art. 444-445 k.c.,
    a to w końcu najczęściej główne żądanie.

    wowka

  • 14. Data: 2004-04-21 15:07:41
    Od: Mad <g...@g...pl>

    On Mon, 19 Apr 2004 22:03:38 +0200, "wowka" <w...@p...gazeta.pl>
    wrote:

> [...]
    >można żądać również zadosćuczynienia i renty na podstawie art. 444-445 k.c.,
    >a to w końcu najczęściej główne żądanie.

    ehhh nie tak : 430 nie zastosujesz stosuje sie art 420 w zw. 417.

    Pozdrowienia Mad

  • 15. Data: 2004-04-21 17:02:29
    Od: "wowka" <w...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Mad" <g...@g...pl> napisał w wiadomości

    > ehhh nie tak : 430 nie zastosujesz stosuje sie art 420 w zw. 417.

    ZOZy nie są państowymi osobami prawnymi ani za ich zobowiązania nie
    odpowiada Skarb Państwa.

    wowka

  • 16. Data: 2004-04-21 19:07:49
    Od: Mad <g...@g...pl>

    On Wed, 21 Apr 2004 19:02:29 +0200, "wowka" <w...@p...gazeta.pl>
    wrote:

    >Użytkownik "Mad" <g...@g...pl> napisał w wiadomości

    >ZOZy nie są państowymi osobami prawnymi ani za ich zobowiązania nie
    >odpowiada Skarb Państwa.
    nieprawda odpowiada!!!!!!!!!!!!! czytaj Prawo Medyczne
    prof.Nestorowicz
    jak masz jakies orzeczenie w podobnej sprawie w ktorej oparto sie na
    art.430 to bede wdzieczny ale nie znajdziesz takiego...

    Pozdrowienia Mad

  • 17. Data: 2004-04-21 19:25:35
    Od: Mad <g...@g...pl>

    On Wed, 21 Apr 2004 21:07:49 +0200, Mad <g...@g...pl> wrote:

    >prof.Nestorowicz
    >jak masz jakies orzeczenie w podobnej sprawie w ktorej oparto sie na
    >art.430 to bede wdzieczny ale nie znajdziesz takiego...
    ehh jeszcze sam sie w blad wprowadzilem czytaj art 420 KC nie Skarb
    panstwa tylko osoba prawna

    Pozdrowienia Mad

  • 18. Data: 2004-04-21 20:22:33
    Od: "wowka" <w...@p...gazeta.pl>

    > nieprawda odpowiada!!!!!!!!!!!!! czytaj Prawo Medyczne
    > prof.Nestorowicz

    z tym sie totalnie nie zgadzam

    wowka

  • 19. Data: 2004-04-21 20:50:40
    Od: "wowka" <w...@p...gazeta.pl>

    > ehh jeszcze sam sie w blad wprowadzilem czytaj art 420 KC nie Skarb
    > panstwa tylko osoba prawna

    już rozumiem twoja pomyłkę co do Skarbu Państwa.
    Dalej jednak nie zgadzam się, że mozna wprost zastosować 420. Dotyczy on
    państwowych osób prawnych, którymi nie są ZOZy, chyba, że przez 420 ze
    znaczkem 1, kwestia faktycznie do przemyślenia. Do Prawa medycznego
    Nestorowicza nie przywiązywałym aż takiej wagi bo to tylko jego pogląd i to
    sprzed zmian w ustroju samorzadów (przejęcie ZOZów przez powiaty), chyba, że
    się mylę. Muszę jeszcze raz przeanalizować zależność pomiedzy powiatem a
    SPZOZ. Pozdrawiam

    wowka

  • 20. Data: 2004-04-23 12:54:09
    Od: Mad <g...@g...pl>

    On Wed, 21 Apr 2004 22:50:40 +0200, "wowka" <w...@p...gazeta.pl>
    wrote:

    >już rozumiem twoja pomyłkę co do Skarbu Państwa.
    >Dalej jednak nie zgadzam się, że mozna wprost zastosować 420.
    w orzecznictwie utrwalone jest ze stosunek zwierzchnictwa nie zachodzi
    miedzy ZOZ-em a lekarzem ( co innego personel medyczny)
    Z tego co pamietam to nawet Czachorski o tym w podreczniku pisal :P
    zastosowanie 430 jest wyluczone!!!!

    > Muszę jeszcze raz przeanalizować zależność pomiedzy powiatem a
    >SPZOZ. Pozdrawiam
    jak do czegos dojedziesz to poinformuj mnie z mila checia czegos sie
    dowiem!!!!

    Pozdrowienia Mad