  • 31. Data: 2023-05-02 22:05:38
    Temat: Re: Oszustwo na kulsonariacie
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 02.05.2023 o 22:01, J.F pisze:

    > Ale nic nie wiemy, aby to była kradzież gótówki.
    > A jeśli nie gotówki, to czy formalnie kradzież ?

    A jak ci ktoś buty ukradnie (na przykład pod krzyżem) to jest to
    kradzież? Skąd pomysł że musi być gotówki?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 32. Data: 2023-05-02 23:06:40
    Od: RadosławF <r...@o...pl>

    > To musisz jaśniej precyzować, co masz na myśli. Wątek był o rzekomym
    > oszustwie, które być może jest kradzieżą / przywłaszczeniem. Tam Chyba
    > już wątek wyczerpaliśmy. Oszustwo to raczej nie jest. Co w tej gałęzi
    > próbujemy rozważać?

    Chyba nie wyczerpaliśmy, a czy to kradzież czy oszustwo to dowiemy
    się z zarzutów postawionych winnym jak i z wyroku.
    No chyba że zakładasz że jak zwykle mafia zamiecie problem pod dywan.

    Pozdrawiam

  • 33. Data: 2023-05-03 01:26:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.05.2023 o 20:31, J.F pisze:

    > Ale zeby to bylo oszustwo, to bys musial udowodnic, ze założyciele tą
    > Kasą namawiali na płacenie składek mając juz wtedy zamiar zabrania
    > pieniedzy. Kasa chyba stara, więc nie założyciele, tylko jakis
    > niedawny zarząd.

    Z mojego doświadczenia wynika, że najczęściej takie sprawy zostają
    ujawnione, gdy się zmienia zarząd. Nowy zarząd robi bilans i się
    okazuje, że się to nie zgadza.

    > Ja tam myslę, że to przekroczenie uprawnień.
    > Zarząd/skarbnik/ksiegowa/kasjerka czy kto tam ma uprawnienia do
    > decyzji finansowcych, zadecydował, i dał sobie, biednemu :-P

    Wiem, że się czepiam "poprawności", ale przekroczenie uprawnień, to
    termin powiązany z urzędnikami. Kasa zapomogowa, to nie urząd.
    Najczęściej w ogóle trudno ustalić, co się stało z pieniędzmi, bo w tych
    kasach nie siedzą profesjonalni bankowcy, tylko osoby pracujące
    społecznie. Jeden ma pojęcie o papierach, a drugiemu się to tylko
    wydaje. Często brak kasy okazuje się po prostu błędem w dokumentacji.

    > A swoją drogą - jakby tam kasjerka czy inny niższy personel, troche
    > pofałszował i podsunąl do podpisu skarbnikowi, czy kto tam jest
    > wyższym personelem, jakies papiery uzasadniające, po czym zgarnął
    > pieniądze z tego wynikłe ... to jakie to przestępstwo?

    Ale tam często nie ma personelu, tylko kilku aktywistów. Widziałem już
    kasy, które księgowość prowadziły w zeszycie. Albo w EXCELu.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 34. Data: 2023-05-03 01:27:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.05.2023 o 23:06, RadosławF pisze:

    > Chyba nie wyczerpaliśmy, a czy to kradzież czy oszustwo to dowiemy
    > się z zarzutów postawionych winnym jak i z wyroku.
    > No chyba że zakładasz że jak zwykle mafia zamiecie problem pod dywan.

    Przede wszystkim może się okazać, ze komuś się tylko wydawało.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 35. Data: 2023-05-03 01:29:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.05.2023 o 22:05, Shrek pisze:

    > A jak ci ktoś buty ukradnie (na przykład pod krzyżem) to jest to
    > kradzież? Skąd pomysł że musi być gotówki?

    Jak dotąd materiał prasowy wzmiankuje zaginiecie pieniędzy z rachunku
    Kasy. To mimo wszystko podejrzewanie, iż faktycznie chodzi o buty jest
    trochę chyba przesadą.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 36. Data: 2023-05-03 01:56:57
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.05.2023 o 20:49, J.F pisze:

    > Nie wiem jak to statytystycznie wygląda, ale znam jeden przypadek ze
    > strony siepomaga.pl, i jak telewizja o problemie powiedziała,
    > to kilkaset tys zl uzbierało sie w dwa dni ...
    > Inaczej, to nie wiem jakbys to zebral ... a w sumie, to minister
    > zdrowia powinien dawać.

    Ja też tego nigdy nie badałem statystycznie. Zresztą ja mam "zboczenie
    zawodowe". Jak się czymś interesuję, to przeważnie z powodu jakiejś
    nieuczciwości. Byłoby błędem pomawianie organizatorów wszystkich zrzutek
    o nieuczciwość tylko z tego powodu, że w niektórych wypadkach okazywało
    się, że tak jest.

    Faktem jest, że z tymi zrzutkami jest powiązane sporo nieprawidłowości.
    Bywa, że służą do prania pieniędzy z oszustw. Spotkałem się z tym, że na
    rachunki zrzutek wpływały pieniądze z oszustw w internecie. I teraz są
    dylematy. Może fraudy robią osoby zainteresowane zrzutkami. Może Oszuści
    celowo tak robią, by Policję wprowadzić w błąd. Może, jak kradną, to
    robią sobie "zaplecze", że jak zostaną złapani, to powiedzą, ze ratowali
    inne osoby.

    Jeśli Tobie na rachunek wpadnie milion złotych pochodzące z przestępstwa
    i nie potrafisz się wytłumaczyć, no to masz problem. Ale rodzice chorego
    dziecka? Ogłosili zrzutkę i skąd mają wiedzieć, ze darczyńca ukradł tę
    kasę? A tu Prokuratura blokuje rachunek i się robi "jazda".

    Jeśli zrzutka jest na dziecko, to beneficjentami bywają rodzice. Ale jak
    to zbiórka na dorosłego, to beneficjentem często bywa on sam i pod
    zrzutkę jest jego konto podpięte. Bywa, że kuracja się nie powiedzie i
    właściciel rachunku umiera. Pieniądze trafiają do masy spadkowej. I
    teraz mamy dylemat. Zmarła matka, a my dzieci mamy ścigać za oszustwo?
    To dylemat podobny do tej matki dziecka, której zarzuty stawiano.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 37. Data: 2023-05-03 01:59:20
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.05.2023 o 21:43, J.F pisze:
    > Ale co to prokurature obchodzi? Skoro sa watpliwosci i nawet nie
    > wiadomo co sie stało, to moze nie ma zadnego przestepstwa, niech
    > sobie kulsony po godzinach sami wyjasnia ?

    Nie znamy meritum sprawy. Może już wyjaśniono i się okazało, że ktoś
    konkretny w sposób nieuprawniony wypłacił - czyli ukradł. Albo, że
    brakuje dokumentów.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 38. Data: 2023-05-03 07:12:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Przede wszystkim może się okazać, ze komuś się tylko wydawało.

    Dobra - inaczej zapytam. Powiedzmy że nauczycielom zniknęło 100tys z
    jakiegoś ich funduszu socjalnego i przychodzą na komisariat, nie dali
    się spławić dyżurnemu i finalnie trafiają do ciebie - co robisz?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 39. Data: 2023-05-03 07:13:45
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Jak dotąd materiał prasowy wzmiankuje zaginiecie pieniędzy z rachunku
    > Kasy. To mimo wszystko podejrzewanie, iż faktycznie chodzi o buty jest
    > trochę chyba przesadą.

    Jest przykładem. JF się pytał czy jak nie zginęła gotówka to jest
    kradzież, więc zapytałem czemu akurat musiałaby być gotówka żeby to
    formalnie była kradzież.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 40. Data: 2023-05-03 07:16:23
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nie znamy meritum sprawy.

    No to umorzonko z powodu nie znania meritum sprawy - jakoś tak
    robiliście jak ktoś do was przychodził bo go na allegro oszukali?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!