  • 1. Data: 2003-02-03 20:33:38
    Temat: Ogromna prosba - rozwiazanie umowy ???
    Od: "Jim J." <j...@w...pl>

    Witam,

    Przeprawszam, ze pisze anonimowo, ale sprawa jest delikatna, dotyczy
    mojej leciwej juz babci (przewodniczacy Stowarzyszenia) i mam dosc
    patrzenia jak nie radzi sobie w sytuacji w ktorej sie znalazla. Nie
    jestem prawnikiem, ale postaram sie przedstawic sprawe w miare jasny sposob:

    Stowarzyszenie podpisalo z Architektem umowe na wykonanie projektu
    domu. Umowe podpisano 18.06.2002. Date dostarczenia projektu okreslono
    na 30.08.2002. Umowa zawiera podpunkt mowiacy o tym, iz za kazdy dzien
    zwloki z rachunku zleceniobiorcy potracanych jest 0,2% kwoty na jaka
    opiewa umowa. Ponadto w razie niedotrzymania przez zleceniobiorce
    warunkow umowy zleceniodawcy przysluguje prawo jednostronnego
    rozwiazania umowy.

    Umowa zostala podpisana zognie ze statutem stowarzyszenia przez dwie
    osoby: przewodniczaca oraz skarbnika (statut stowarzyszenie mowi o tym
    ze do skladnia oswiadczen woli w zakresie praw i obowiazkow majatkowych
    prawo reprezentacji przysluguje lacznie dwom czlonkom Zarzadu
    Stowarzyszenia w tym przewodniczacego lub wieceprzewodniczacego).

    Przedstawiane projekty byly nie do zaakceptowania (w domu mialy
    mieszkac osoby niepelnosprawne, a nie bylo np. podjazdow) i generanie
    praca z architektem zamienila sie w koszmar. Brak jest jednak
    jakichkoliwek dokumewntow obioru/braku akceptacji.

    Ze wzlgedu na to ze architekt nie uzyskal wymaganych zezwolen (zgoda
    konserwatora /teren przylega do starego dworku/, decyzja o warunkach
    zabudowy), zostal nie dotrzymany termin wykonania pracy 30.08.2002.
    Umowa nie uzaleznia terminow od "zdarzen losowych", wszystko jest w
    gestii Architekta i on bierze na siebie odpowiedzialnosc.

    W dniu 20.10.2002 Architekt wymogl (powiedzmy ze psychicznie) na
    wiceprzewodniczacej spisanie notki sluzbowej w ktorej oprocz szeregu
    ustalen dotyczacych zmian w projekcie znajduje sie podpunkt
    stwierdzajacy: "Ze wzgledu na oczekiwanie decyzji o warunkach zabudowy
    oraz warunkach (nieczytlenie) wod-kan. gazowych elektrycznych w
    terminach do 09.2002, termin opracownia projektu zostaje przesuniety z
    dnia 30.VIII.02 na dzien 15 grudnia 2002 r."

    Pozniej nastapila dluga cisza ze strony Architekta.

    Stowarzyszenie postanowilo "honorowac" notke i dopiero dnia 15.12.2002
    listem poleconym zawiadomilo Architekta iz zgodnie z umowa z dnia
    18.06.2002 roku i punktem 2 (termin dostarczenia projektu do 30 sierpnia
    2002 r.) wypowiada umowe i zada zwrotu zaliczki. W wypowiedzeniu nie
    powoluje sie na "notke sluzbowa".

    Jednoczesnie architek wyslal list polecony do stowarzyszenia z data
    14.12.2002 w ktorym powolujac sie na notke sluzbowa zglasza zakonczenie
    prac w terminie i prosi o ustalenie sposobu i wyzanaczenie terminu
    odbioru dokumentacji przez zleceniodawce.
    Umowa nie precyzuje w jaki sposob ma byc odbierana dokumentacja
    projektowa. Mowi tylko ze "(...) w terminie do dnia 30.08.2002 i wg
    wskazowek zleceniodawcy". Wszelki kontakt byl realiowany przez
    sekretariat stowarzyszenia (pokwitowania odbioru/przyjecia).

    Do Stowarzyszenia 24 stycznia 2003 wplynelo pismo od Starostwa
    Powiatowego iz na wniosek inwestora (Stowarzyszenia) z dnia 30 grudnia
    zostala wydana decyzja "zatwierdzenia projektu budowlanego i wydana
    zgoda na budowe. Po wyjasnieniach okazalo sie ze wniosek zostal
    zgloszony przez Architekta. Po dalszych wyjasnieniach ku zaskoczeniu
    Starostwa Powiatowego okazalo sie ze Architekt nie dysponowal
    umowaznieniem do reprezentowania inwestora (Stowarzyszenia) i dokument
    taki wogole nie powinien byc wydany - w rezultacie decyzja ta bedzie
    anulowana.

    W miedzyczasie Stowarzyszenie zatrudnilo nowego architekta.

    Stary architekt wystosowal pismo do stowarzyszenia podajac wszystkie
    powyzsze fakty. Oraz argumentujac ze list z 14.12.2002 stwaierdza
    zakonczenie przez niego prac (zgodnie z notka sluzbowa). W zwiazku z tym
    oczekuje na zaplate, lub wystepuje na droge sadowa (z dniem 07.02.2003).

    Projekt do dzisiaj nie zostal dostarczony do Stowarzyszenia.

    I moje pytanie czy ta sprawa jest prosta czy powiklana tzn. czy
    ewentualna rozprawa skonczy sie na przejrzeniu przez sad dokumentow, czy
    tez bedzie sie ciagnac dluga rozprawa sadowa. Bo wyglada na to ze
    Architekt zaplona swietym oburzeniem i usiluje uzyskac zaplate. Juz po
    30 wrzesnia 2002 r. Stowarzyszenie proponowalo mu "ugode" odstapienie od
    umowy w zamiana za zatrzymanie zaliczki (7.000 PLN). Architekt nie
    zgodzil sie na to.

    Jaka jest wasza opinia. Do prawnika i tak pojde, ale chcialbym sobie
    wszystko poukladac i przygotowac linie "obrony".

    Pozdrawiam
    Jim

  • 2. Data: 2003-02-06 11:14:42
    Temat: Re: Ogromna prosba - rozwiazanie umowy ???
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    > Jaka jest wasza opinia. Do prawnika i tak pojde, ale chcialbym sobie
    > wszystko poukladac i przygotowac linie "obrony".

    Trudno ja wyrobic jednoznacznie bez wgladu w papiery.
    Tyle tytulem wstepu.

    Wazne jednak jest abys dobrze wysluchal wszystkich osób z twojej strony,
    które braly udzial w czynnosciach wyzej opisanych bo niestety sad zawsze
    moze powolac kogos na swiadka, gdyz np. zazada tego strona przeciwna
    powolujac sie na art. 6 kc lub zechce tego sam sad by poznac lepiej
    okolicznosci sprawy. Warto jako minimum sporzadzic notatki z takich
    wyjasnien tym bardziej, ze osoby jak rozumiem nie sa najmlodszego wieku, a
    sprawy takie niejednokrotnie ciagna sie bez konca.

    > I moje pytanie czy ta sprawa jest prosta czy powiklana...

    Niestety w powództwie cywilny nie ma spraw prostych chyba, ze dotycza one
    wierzytelnosci bankowych ale i tu zdarzaja sie seki.
    Czeka ciebie wiele wiele pracy

    Tyle tytulem zakonczenia obecnego posta.

    Stan_Z