  • 1. Data: 2005-06-14 07:34:41
    Temat: Odpowiedzialność żony za długi zmarłego męża
    Od: "Robert B." <r...@n...op.pl>

    Witam,
    jest następujący problem:
    W małżeństwie, w którym nie było rozdzielności majątkowej, mąż prowadził
    działalność gospodarczą od kilku lat. Ponieważ jednak w ostatnim czasie
    kilkunastu miesięcy działalność ta nie przynosiła zysku, wziął dwa kredyty
    z różnych banków oraz zaciągnął debet na rachunku osobistym (wyłącznie na
    jego nazwisko) na poczet pokrycia tych opłat.
    W tej chwili mąż nie żyje i oczywiście pytanie brzmi, czy małżonka jego
    ma obowiązek spłaty tych zobowiązań.
    Jest to emerytka, więc jej dochód praktycznie rzecz biorąc na to nie
    pozwala.

    --
    Pozdrowienia,
    Robert B.

  • 2. Data: 2005-06-14 08:39:14
    Temat: Re: Odpowiedzialność żony za długi zmarłego męża
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Robert B. napisał(a):
> [...]
    > jego nazwisko) na poczet pokrycia tych opłat.
    > W tej chwili mąż nie żyje i oczywiście pytanie brzmi, czy małżonka jego

    jeśli dziedziczyła po mężu - na pewno

    KG

  • 3. Data: 2005-06-14 10:24:06
    Od: "Robert B." <r...@n...op.pl>

    On Tue, 14 Jun 2005 10:39:14 +0200, kam <X#k...@w...pl#X> wrote:

    > jeśli dziedziczyła po mężu - na pewno

    A możesz sprecyzować co znaczy "dziedziczyła"? Mąż po śmierci zostawił
    w zasadzie głównie długi...
    Czy da się jakoś zrzec dziedziczenia/spadku (którego jak piszę tutaj
    praktycznie
    brak), a tym samym odpowiedzialności finansowej za długi?

    --
    Pozdrowienia,
    Robert B.

  • 4. Data: 2005-06-14 12:46:05
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > praktycznie
    > brak), a tym samym odpowiedzialności finansowej za długi?

    albo wszystko albo nic.

    P.

  • 5. Data: 2005-06-14 14:19:13
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 14/06/2005 14:46, Przemek R... wrote :

    > albo wszystko albo nic.

    Niekoniecznie. Przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza to jest
    jakiś sposób, żeby przyjąć spadek a nie odpowiadać za długi -- nie
    stracić na całej imprezie. Inna historia, że jeśli małżeństwo miało
    małżeńską wspólność majątkową, to rzeczone długi pewnie przez cały czas
    były długami i męża i żony...

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the

  • 6. Data: 2005-06-14 14:30:11
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki wrote:

    > Niekoniecznie. Przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza to jest
    > jakiś sposób, żeby przyjąć spadek a nie odpowiadać za długi -- nie
    > stracić na całej imprezie.

    Nie, to jest tylko rozwiązanie w wypadku gdy nie wiemy czy wysokość
    długu przekraczać wartość spadku.
    Jeśli okaże się, że wartość długu jest niższa niż wartość spadku to i
    tak te długi będzie trzeba spłacić. Jeśli wyższa to skutek będzie taki
    jak w wypadku odrzucenia spadku (jeśli dobrze pamętam to z wyjątkiem
    przejścia spadku na zstępnych). W obu wypadkach trzeba jeszcze zapłacić
    niemałą kwotę kmomornikowi za inwentaryzacje spadku.

  • 7. Data: 2005-06-14 14:39:27
    Od: "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresuX.op.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przejścia spadku na zstępnych). W obu wypadkach trzeba jeszcze zapłacić
    > niemałą kwotę kmomornikowi za inwentaryzacje spadku.

    Kiedyś czytałem, że w przypadku dużych długów, odrzucenie spadku jest o
    tyle lepsze, że nie trzeba właśnie płacić komornikowi za inwentaryzację.
    Mylę się?

    L.

  • 8. Data: 2005-06-15 06:33:07
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > jest o
    > tyle lepsze, że nie trzeba właśnie płacić komornikowi za

    Właśnie to napisałem. Niezależnie od tego jak się będzie miała wartość
    "aktywów" spadku do zadłużenia będziemy ubożsi o wynagrodzenie
    komornika.

  • 9. Data: 2005-06-15 09:29:39
    Od: "Robert B." <r...@n...op.pl>

    On Wed, 15 Jun 2005 08:33:07 +0200, jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>
    wrote:

    > Właśnie to napisałem. Niezależnie od tego jak się będzie miała wartość
    > "aktywów" spadku do zadłużenia będziemy ubożsi o wynagrodzenie
    > komornika.

    OK. Czyli rozumiem z tych wszystkich wypowiedzi (dzięki za odzew),
    że zdecydowanie najlepszym wyjściem jest odrzucenie spadku?
    Podkreślam, że aktywów należących wyłącznie do zmarłego męża nie ma
    żadnych,
    natomiast długi są.
    Mam jeszcze takie pytanie: czy fakt, że żona pobrała pieniądze z
    ubezpieczenia po śmierci
    męża, które w całości zostały wydane na:
    1. Koszty pogrzebu.
    2. Spłatę części długów,
    ma jakiś wpływ na możliwość odrzucenia spadku w tej chwili?

    --
    Pozdrowienia,
    Robert B.

  • 10. Data: 2005-06-16 09:51:37
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Robert B. wrote:

> [...]
    > 1. Koszty pogrzebu.
    > 2. Spłatę części długów,
    > ma jakiś wpływ na możliwość odrzucenia spadku w tej chwili?

    Pieniądze z ubezpieczenia (niezależnie co pod tym pojęciem rozumiemy:
    ZUS czy rzeczywiste ubezpieczenie) nie wchodzą w skład spadku. Więc to
    jak je wydała nie ma wpływu na możliwośc odrzucenia spadku. Raczej
    trzeba powiedzieć, że zapłata części długów była formalnie tzw.
    "wyrzuceniem pieniędzy w błoto". Bardziej zastanawiał bym się czy
    małżonkowie nie mieli czegoś we wspólnym majątku dorobkowym np.
    samochód, mieszkanie własnościowe. Pewnego dnia może się okazać, że
    właścicielem połowy mieszkania jest ktoś kto je kupił na licytacji.