  • 1. Data: 2005-06-13 23:20:35
    Temat: prawa autorskie w przypadku braku umowy
    Od: " Tomasz " <t...@p...onet.pl>

    Ostatnie teoretyczne, choć to może mnie w jakiejś części dotyczyć:

    Powiedzmy, że ktoś (znajomy) poprosił mnie o napisanie programu mającego ułatwić
    mu jakieś czynności związane z wykonywaną przez niego pracą. Robię to
    nieodpłatnie w jakimś zakresie, zaznaczając ustnie, że drobne poprawki mogę mu
    śmiało zrobić, ale za "grubszą" robotę typu dodanie jakiejś nowej
    funkcjonalności to już by pasowało fakturę wystawić. Ktoś to bierze, używa, po
    czym zleca komuś innemu dokonanie tych "większych" zmian. Czy w przypadku braku
    jakiejkolwiek umowy czy też faktury i innej dokumentacji mogę wtedy w jakiś
    sposób zakazać wprowadzania zmian ? Powiedzmy, że ta osoba ewentualnie nie
    będzie kłamać, że to nie mój program, ale tez upiera się przy podjętych
    czynnościach.

    Tomasz.

  • 2. Data: 2005-06-14 06:14:27
    Temat: Re: prawa autorskie w przypadku braku umowy
    Od: Marcin Tałajczyk <tulujczyk@ZAMIEN_ulu_NA_ala.poczta.onet.pl>

    Tomasz napisał(a):
> [...]
    > będzie kłamać, że to nie mój program, ale tez upiera się przy podjętych

    Prawa autorskie obowiązują niezależnie od tego czy była jakaś umowa czy
    nie. Bez twojej zgody (np. wyrazonej w formie jakiejś licencji) znajomy
    nie bedzie mógł nawet używać programu, nie mówiąc o rozpowszechnianiu
    czy modyfikowaniu.

    Od strony praktycznej, jesli chcesz zachować wyłączne prawo do poprawek
    i rozwijania programu, to nie udostępniaj kodów źródłowych.

    --
    Pozdrawiam.
    Marcin.

  • 3. Data: 2005-06-14 09:19:07
    Od: " Tomasz " <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > nie. Bez twojej zgody (np. wyrazonej w formie jakiejś licencji) znajomy
    > nie bedzie mógł nawet używać programu, nie mówiąc o rozpowszechnianiu

    Czy do używania tego w firmie musi mieć na piśmie, czy wystarczy jak mu ustnie
    udzielę zgody na używanie ?

    > Od strony praktycznej, jesli chcesz zachować wyłączne prawo do poprawek
    > i rozwijania programu, to nie udostępniaj kodów źródłowych.

    To są skrypty php akurat. Wiem, że są możliwości kodowania tego, ale szczerze
    to nie chce mi się. Liczę na polską uczciwość ;-).

    Tomasz.

  • 4. Data: 2005-06-14 10:45:23
    Od: Marcin Tałajczyk <tulujczyk@ZAMIEN_ulu_NA_ala.poczta.onet.pl>

    Tomasz napisał(a):

    > Czy do używania tego w firmie musi mieć na piśmie, czy wystarczy jak mu ustnie
    > udzielę zgody na używanie ?

    Lepiej zeby byla na piśmie, ewentualnie utrwalona w jakiś inny sposób.
    Ale ustnie chyba tez jest wazna (ale jak ją potem udowodnic)... Tylko
    pamietaj ze to umowa zabezpieczająca interes Twojego znajomego, na
    wypadek gdybyś sie z nim np. pokłócił. To raczej on powinien pomyśleć i
    zażądać spisania umowy-licencji na uzytkowanie. Bez niej mozesz w każdej
    chwili oskarżyć go o bezprawne użytkowanie programu.

    > To są skrypty php akurat. Wiem, że są możliwości kodowania tego, ale szczerze
    > to nie chce mi się. Liczę na polską uczciwość ;-).

    Daj w nagłówku kazego pliku odpowiednie info o zakazie modyfikacji i
    rozpowszechniania, oraz postrasz konsekwencjami. Powinno pomóc
    (przynajmniej na niektórych).

  • 5. Data: 2005-06-14 11:57:58
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    " Tomasz " <t...@p...onet.pl> writes:

    [snap]

    > To są skrypty php akurat. Wiem, że są możliwości kodowania tego,
    > ale szczerze to nie chce mi się. Liczę na polską uczciwość ;-).

    Właśnie, w takich przypadkach jedyną obroną twórcy jest prawo
    autorskie.

  • 6. Data: 2005-06-14 13:52:22
    Od: Marcin Tałajczyk <tulujczyk@ZAMIEN_ulu_NA_ala.poczta.onet.pl>

    Piotr Dembiński napisał(a):

    > Właśnie, w takich przypadkach jedyną obroną twórcy jest prawo
    > autorskie.
    Niekoniecznie. Są odpowiednie programy modyfikujące kod tak że staje sie
    całkowicie nieczytelny (google: obfuscator).