  • 1. Data: 2003-04-03 16:25:33
    Temat: odpowiedzialnosc za niezgodnosc towaru z umowa
    Od: "ariatari" <a...@k...pkobp.pl>

    Chcialbym uzyskac porade w nastepującej sprawie:

    Żona kupiła dziś wózek dla naszego 3 miesiecznego dziecka.
    Okazało się,ze nie jest sprawny wlasciwie nie mozemy z niego korzystac więc
    tego samego dnia złożyliśmy reklamację.Pani w sklepie powiedziala ze musimy
    czekac 14 dni.To juz komplikuje naszą sytuacje poniewaz wozek potrzebny jest
    nam natychmiast (spacery,usypianie dziecka).No ale powiedzmy ze przystaniemy
    na ten termin,ktory jak sie okazuje moze nie byc terminem koncowym calej tej
    sprawy bo tyle czasu ma sprzedawca na zajęcie stanowiska.Z tego wynika ze
    ewentualna naprawa może potrwac dluzej.
    Pani w sklepie powiedziala mi ze nie mozemy domagac sie zwrotu
    pieniedzy(takie rozwiazanie w naszej sytuacji byloby najbardziej korzystne
    poniewaz kupilibysmy od razu nowy wozek) bo wg nowej ustawy jesli towar
    konsumpcyjny jest niezgodny z umowa kupujacy moze zadac nieodplatnej naprawy
    lub wymiany.
    1.Czy mozemy zadac od razu wymiany (a nie naprawy)i czy sprzedawca jest
    zobowiazany wymienic wozek nie probujac go naprawiac-bo tak sobie zyczymy?
    Przeczytalem wiec Panstwa publikacje na ten temat i dowiedzialem sie ze
    istnieja jeszcze uprawnienia przewidziane w sekwencji drugiej i w zwiazku z
    nimi mam pytanie.
    2.Czy nasza sytacja-brak wozka dla takiego malutkiego dziecka a w zwiazku z
    tym niemoznosc wychodzenia na spacery i trudnosci w usypianiu nie
    kwalifikuja sie do "znacznych niedogodnosci"?(art8 pkt 4 ustawy "...gdy
    naprawa albo wymiana narazałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on
    prawo domagać się stosunkowego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy"przy
    założeniu ze wada wózka jest na tyle istotna że nie możemy z niego przez ta
    wade korzystac.)
    Jak należy interpretowac"znaczne niedogodności"?Czy są jakies wyznaczniki
    jak należy rozumiec to okreslenie?

  • 2. Data: 2003-04-03 16:38:30
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "ariatari" <a...@k...pkobp.pl> wrote in message
> [...]
    > poniewaz kupilibysmy od razu nowy wozek) bo wg nowej ustawy jesli towar
    > konsumpcyjny jest niezgodny z umowa kupujacy moze zadac nieodplatnej
    Zgadza się. Najpier naprawa lub wymiana.

    > 1.Czy mozemy zadac od razu wymiany (a nie naprawy)i czy sprzedawca jest
    > zobowiazany wymienic wozek nie probujac go naprawiac-bo tak sobie zyczymy?
    Nie.

    Wg prawa rzecz naprawiana nie jest uważana za gorszą od rzeczy nowej.
    Jeśli wskazaliście wady to sprzedawca ma obowiązek je usunąć.

> [...]
    > założeniu ze wada wózka jest na tyle istotna że nie możemy z niego przez

    Tak, jeśli będziecie jeszcze raz go reklamować (z tego samego powodu), to
    możecie zażądać zwrotu pieniędzy.

    Tyle teoria

  • 3. Data: 2003-04-03 17:27:30
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    KK wrote:

    > Nie.

    Co nie? Oczywiście, że można od razu żądać wymiany. Wybór należy do
    konsumenta. Sprzedawca musi to zrobić, chyba że udowodni że wymagałoby
    to nadmiernych kosztów.

    > Tak, jeśli będziecie jeszcze raz go reklamować (z tego samego powodu), to
    > możecie zażądać zwrotu pieniędzy.

    Ooo a to niby skąd? Wymieniać i naprawiać mozna w niskończoność, to już
    nie jest rękojmia.. Chyba że uda się wykazać, że niezgodność z umową nie
    została usunięta.

    KG

  • 4. Data: 2003-04-03 17:57:49
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "Kamil Gołaszewski" <k...@p...onet.pl> wrote in message

    > Co nie? Oczywiście, że można od razu żądać wymiany. Wybór należy do
    > konsumenta. Sprzedawca musi to zrobić, chyba że udowodni że wymagałoby
    > to nadmiernych kosztów.

    OK.
    Tu akurat w ustawie jest użyty zwrot 'albo'. Z tego nic nie wynika.
    Moim zdaniem sprzedawca odmówi wymiany proponując naprawę.
    Trudno mi powiedzieć jak zachowa się sprzedawca na reklamację w której
    napisane jest wymiana, nie naprawa.
    Musiałbym dopytać jak jest w praktyce, kot ma prawo wyboru kupujący, czy
    sprzedawca.

    > Ooo a to niby skąd? Wymieniać i naprawiać mozna w niskończoność, to już
    > nie jest rękojmia.. Chyba że uda się wykazać, że niezgodność z umową nie
    > została usunięta.

    Miałem na myśli "znacznie niedogodności".
    Wówczas można odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy.
    W przypadku wózka jest to jak najbardziej uzasadnione.

  • 5. Data: 2003-04-03 20:07:54
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    KK wrote:
> [...]
    > napisane jest wymiana, nie naprawa.
    > Musiałbym dopytać jak jest w praktyce, kot ma prawo wyboru kupujący, czy

    Ale "kupujący może żądać" z tego wynika, że to jemu przysługuje wybór. A
    praktyka - na razie trudno powiedzieć czy jakaś jest :) Inna sprawa czy
    będzie ona zgodna z teorią...

    KG

  • 6. Data: 2003-04-03 21:27:19
    Od: "ariatari" <a...@k...pkobp.pl>

> [...]
    > napisane jest wymiana, nie naprawa.
    > Musiałbym dopytać jak jest w praktyce, kot ma prawo wyboru kupujący, czy

    Dogrzebalem sie komentarza do tej ustawy na stronach federacji konsumentow:

    "Wybór konkretnego roszczenia w ramach sekwencji - naprawa lub wymiana -
    należy do kupującego.

    Kupujący (nie sprzedawca) wybiera konkretne roszczenie, tj. żądanie naprawy
    lub wymiany następuje w drodze złożenia oświadczenia woli drugiej stronie -
    sprzedawcy. Najlepsza dla celów dowodowych jest forma pisemna.
    Wybór raz dokonany nie może być, co do zasady, zmieniony bez zgody drugiej
    strony stosunku zobowiązaniowego, albowiem ma on charakter kształtujący
    prawo.

    Jeżeli kupujący, w razie stwierdzenia niezgodności towaru z umową, zażąda
    doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową, nie wskazując jednego
    sposobu / np. poprzez wymianę /, sprzedawca może wyznaczyć kupującemu w tym
    celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu
    uprawnienie do dokonania wyboru przechodzi na drugą stronę, czyli
    sprzedawcę.
    W razie, gdy kupujący zgłosi roszczenie o wymianę, a wymiana będzie
    niemożliwa lub będzie wymagała nadmiernych kosztów kupujący będzie
    uprawniony do żądania naprawy, czyli następuje tu nadal realizacja uprawnień
    w ramach sekwencji pierwszej (reguła powyższa znajdzie również zastosowanie
    w przypadku żądania naprawy).
    Ale pytanie jak jest/bedzie w praktyce jest chyba dalej aktualne.

  • 7. Data: 2003-04-04 01:16:51
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b6hsn3$io6$1@absinth.dialog.net.pl>, KK wrote:

    > Miałem na myśli "znacznie niedogodności".
    > Wówczas można odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy.
    > W przypadku wózka jest to jak najbardziej uzasadnione.

    Ale dlaczego uwazasz ze ta znaczna niedogodnosc powstaje dopiero przy
    kolejnym wystapieniu usterki?

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2003-04-04 01:20:39
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b6i8vo$p51$1@atlantis.news.tpi.pl>, ariatari wrote:
    > Dogrzebalem sie komentarza do tej ustawy na stronach federacji konsumentow:

    Dogrzebales sie do komentarza do ustawy i to chyba do starej. W obecnej
    kupujacy moze zadac wymiany ale nie oznacza to ze sprzedawca nie ma juz
    wyboru. MZ dla sprzedawcy jest to bardziej sugestia.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2003-04-04 07:20:05
    Od: "ariatari" <a...@k...pkobp.pl>

    Użytkownik Marcin Debowski <a...@n...net> napisal
    > Dogrzebales sie do komentarza do ustawy i to chyba do starej. W obecnej
    > kupujacy moze zadac wymiany ale nie oznacza to ze sprzedawca nie ma juz
    > wyboru. MZ dla sprzedawcy jest to bardziej sugestia.

    to jest komentarz do ustawy z dn 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach
    sprzedaży konsumenckeij oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 141 z
    5.09 2002 r.,poz 1176)
    weszła w życie 1.01.2003r. i z tego co mi wiadomo nie ma jeszcze
    innej -nowej.