    From: "ariatari" <a...@k...pkobp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: odpowiedzialnosc za niezgodnosc towaru z umowa
    Date: Thu, 3 Apr 2003 23:27:19 +0200

    > Moim zdaniem sprzedawca odmówi wymiany proponując naprawę.
    > Trudno mi powiedzieć jak zachowa się sprzedawca na reklamację w której
    > napisane jest wymiana, nie naprawa.
    > Musiałbym dopytać jak jest w praktyce, kot ma prawo wyboru kupujący, czy
    > sprzedawca.

    Dogrzebalem sie komentarza do tej ustawy na stronach federacji konsumentow:

    "Wybór konkretnego roszczenia w ramach sekwencji - naprawa lub wymiana -
    należy do kupującego.

    Kupujący (nie sprzedawca) wybiera konkretne roszczenie, tj. żądanie naprawy
    lub wymiany następuje w drodze złożenia oświadczenia woli drugiej stronie -
    sprzedawcy. Najlepsza dla celów dowodowych jest forma pisemna.
    Wybór raz dokonany nie może być, co do zasady, zmieniony bez zgody drugiej
    strony stosunku zobowiązaniowego, albowiem ma on charakter kształtujący
    prawo.

    Jeżeli kupujący, w razie stwierdzenia niezgodności towaru z umową, zażąda
    doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową, nie wskazując jednego
    sposobu / np. poprzez wymianę /, sprzedawca może wyznaczyć kupującemu w tym
    celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu
    uprawnienie do dokonania wyboru przechodzi na drugą stronę, czyli
    sprzedawcę.
    W razie, gdy kupujący zgłosi roszczenie o wymianę, a wymiana będzie
    niemożliwa lub będzie wymagała nadmiernych kosztów kupujący będzie
    uprawniony do żądania naprawy, czyli następuje tu nadal realizacja uprawnień
    w ramach sekwencji pierwszej (reguła powyższa znajdzie również zastosowanie
    w przypadku żądania naprawy).
    Ale pytanie jak jest/bedzie w praktyce jest chyba dalej aktualne.