  • 41. Data: 2006-09-24 00:50:38
    Temat: Re: Monitoring pracownikow-wiem ze legalne, ale?
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:5cugu3-m9i.ln1@ziutka.router Marcin Debowski
    <a...@I...ml1.net> pisze:

    > Dlaczego nie miałby mieć prawa do przeszukania tego biurka? A listu
    > czytać mu nie wolno o ile nie ma wątpliwości, że to korespondecja
    > prywatna a przecież nie zawsze da się to jednoznacznie swierdzić po
    > adresie czy kopercie.
    Czyli jak? Ma prawo przetrzepać biurko, a trafiając na list powinien go mimo
    widocznego adresu czy koperty przeczytać aby stwierdzić, czy rzeczywiście
    jest to list prywatny, którego mu nie wolno przeczytać?

    > Jeśli ten kombinezon nie znajduje się na pracowniku to dlaczego nie?
    Raczej dlaczego tak.

    > Nie popadajmy w skrajności. Są miejsca które są klarownie prywatne mimo,
    > że są własnością pracodawcy - np. szafka ubraniowa,
    Kilka linijek wyżej dałeś wyraz stanowisku pozwalającemu pracodawcy
    przeszukać biurko pracownika, a także kieszenie jego ubrania roboczego, o
    ile nie jest on w nie przyodziany w chwili dokonywania przeszukania*. Czy
    szafkę określaną przez Ciebie jako miejsce klarownie prywatne może
    przeszukać, czy nie?

    > ale też trudno
    > oczekiwać aby pracodawca nie mógł się niczego dotknąć bo gdzieś w środku
    > może czyhać jakiś prywatny list. Komputer jest własnością firmy i służy
    > do wypełniania zadań z firmą związanych.
    Kombinezon także. I szafka również. I biurko takoż.
    Dlaczego biurko może, a szafkę nie?

    > Bez zezwolenia pracodawcy
    > korespondencji prywatnej być tam nie powinno
    Czy bez zezwolenia pracodawcy pracownik nie może włożyc do kieszeni
    kombinezonu prywatnego listu?
    Czy bez zezwolenia pracodawcy pracownik nie może włożyc do szuflady biurka
    prywatnego listu?
    Czy bez zezwolenia pracodawcy pracownik nie może włożyc do szafki ubraniowej
    prywatnego listu?

    *) dlaczego wg Ciebie ma prawo przeszukać ubranie robocze nie znajdujące sie
    na pracowniku, a tego samego ubrania z zawartością pracownika już nie?
    I jak ma on dokonać przeszukania tego ubrania, skoro ono albo znajduje się
    na pracowniku, albo w szafce, którą sam okresliłeś jako miejsce klarownie
    prywatne mimo, iż jest własnością pracodawcy?

    Jotte

  • 42. Data: 2006-09-24 01:53:02
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    scream wrote:

    > E, nie bardzo. Poczytaj co jest pod tym linkiem, ktory podal Jotte.

    Polemizowałbym.

    A nawet jeśli, to jest chore - etatowiec jest semi-niewolnikiem: można
    go podsłuchiwać, podglądać, rewidować... W czasie pracy nie ma nic
    prywatnego - dobrze, że jeszcze nie pilnują, czy przypadkiem podczas
    pracy nie ma jakichś prywatnych myśli ;-/

    A rodzinka tak się dziwi, że mam uczulenie na etaty ;->

  • 43. Data: 2006-09-24 02:57:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.09.2006 Jotte <t...@w...spam.wypad.polska> napisał/a:
> [...]
    > widocznego adresu czy koperty przeczytać aby stwierdzić, czy rzeczywiście
    > jest to list prywatny, którego mu nie wolno przeczytać?

    Ty wychodzisz z założenia, że każdy list leżący w szufladzie jest
    potencjalnie listem prywatnym. Ja wychodzę dokładnie z przeciwnego: to
    jest firma, biurko pracownika firmy zajmującymi się sprawami firmowymi, w
    środku leży np. nieoznaczona koperta. Odpowiedz mi na jedno proste
    pytanie: dlaczego powinienem się spodziewać w firmowym biurku prywatnej
    korespondencji?

    A w ogóle to spróbuj podejść do tego nieemocjonalnie i odejść od schematu
    "brzydki pracodawca poluje na dobra osobiste pracowników". Zdarza się że
    jest coś potrzebne a nie można tego znaleźć ani skontaktować się z osobą
    za to odpowiedzialną. O takich sytuacjach mówię. Postaw teraz na szali z
    jednej strony to hipotetyczne złamanie dóbr a konsekwencje służbowe i
    finansowe wynikające z takiej sytuacji dla owego pracownika.

    > Raczej dlaczego tak.

    Znasz przecież odpowiedź.

> [...]
    > ile nie jest on w nie przyodziany w chwili dokonywania przeszukania*. Czy
    > szafkę określaną przez Ciebie jako miejsce klarownie prywatne może

    Nie, bo taka szafka z założenia służy do przechowywanie rzeczy prywatnych
    (przynajmniej w godzinach pracy). Pracodawca dobrowolnie i w tym a nie
    innym celu ją pracownikowi udostępnił.

    > Kombinezon także. I szafka również. I biurko takoż.
    > Dlaczego biurko może, a szafkę nie?

    jw

    > Czy bez zezwolenia pracodawcy pracownik nie może włożyc do kieszeni
    > kombinezonu prywatnego listu?

    Może ale musi się MZ liczyć z konsekwencjami jakie to za sobą pociąga w
    tym służbowymi i tymi o których tu mówimy.

> [...]
    > prywatnego listu?
    > Czy bez zezwolenia pracodawcy pracownik nie może włożyc do szafki ubraniowej

    2x jw.

    > *) dlaczego wg Ciebie ma prawo przeszukać ubranie robocze nie znajdujące sie
    > na pracowniku, a tego samego ubrania z zawartością pracownika już nie?

    No dobra osobiste nie kończą się na korespondencji a siłą go przecież nie
    zrewiduję.

    > I jak ma on dokonać przeszukania tego ubrania, skoro ono albo znajduje się
    > na pracowniku, albo w szafce, którą sam okresliłeś jako miejsce klarownie
    > prywatne mimo, iż jest własnością pracodawcy?

    Oj dobrze wiesz o co chodzi. Jak sobie zdejmie i zostawi poza szafką.
    Przecież to nie musi być kombinezon a np. fartuch i wisieć nie w szafce a
    na wieszaku przy drzwiach. Nb mam wątpliwości czy nie mógłby tego zrobić i
    w szafce poza godzinami ale jednak chyba nie właśnie ze względu na jej
    funkcję.

    --
    Marcin

  • 44. Data: 2006-09-24 07:24:02
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Hikikomori San* stuknęła w klawisze i
    oto co powstało:

    > Miec wolno. Prywatny list w prywatnym plecaku, torbie, teczce.

    Jesteś bardzo liberalny, skoro pozwalasz mieć prywatny list w prywatnej
    torbie ale już nie w biurku. W Korei Północnej nawet tego nie wolno.

    > Ja nigdy znajomym nie podawalem firmowych kont email. firmy sie zmienia
    > czesto (w moim przypadku 3 razy) i firmy lubia magazynowac
    > korespondencje a takze ja przegladac. Wiec po licho. Zaklada sie konto
    > prywatne, ktore idzie za toba gfdziekolwiek jestes. Konto dostepne po
    > SSL-u i juz nikt nie rpzeczyta, choc pracodawca bedzie widzial, ze sie
    > laczysz. Jak masz "chody" u adminow to nie zoabczy lub zobaczycalkiem
    > cos niewinnego ;))))))

    Moi znajomi zwykle wiedzą gdzie pracuję i nie robię z tego tajemnicy,
    poza tym potrafią sobie składać adres z mojego imienia, nazwiska i
    domeny firmy.
    Nie mogę im zabronić wysłania czegoś na taki adres.

    > W dobrej firmie sa dobre filtry antyspamowe, i na prawde malo tego
    > przechodzi...

    1) nie każdy pracuje w dobrej firmie, 2) nie zawsze informatycy potrafią
    to dobrze ustawić (u mnie nie potrafią... - wstyd).

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    || JID:o...@j...org || http://olgierd.wordpress.com ||

  • 45. Data: 2006-09-24 07:25:30
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Marcin Debowski* stuknęła w klawisze i
    oto co powstało:

    > Ale dlaczego pracodawca ma zakładać, że na jego komputerze (powierzonym
    > pracownikowi) są dane które odczytując naruszyłby czyjeś dobra? Jeśli
    > podrzucę Ci do kieszenie moją prywatną korespondecję a Ty ją odczytasz, to
    > naruszyłeś moje dobra?

    Tak, to jest słuszne zastrzeżenie. Ważne jest jednak też co ten
    pracodawca dalej zrobi z taką wiedzą.

  • 46. Data: 2006-09-24 07:27:05
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Marcin Debowski* stuknęła w klawisze i
    oto co powstało:

    > Bez zezwolenia pracodawcy
    > korespondencji prywatnej być tam nie powinno

    Tak, ale nie w Polsce.

  • 47. Data: 2006-09-24 07:32:12
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Andrzej Lawa* stuknęła w klawisze i
    oto co powstało:

> [...]
    > prywatnego - dobrze, że jeszcze nie pilnują, czy przypadkiem podczas
    > pracy nie ma jakichś prywatnych myśli ;-/

    To jest na szczęście tylko scenariusz jakiegoś futurystycznego filmu.
    Pracodawca może w regulaminie pracy zakazać korzystania ze służbowego
    sprzętu do prywatnych celów. Może wypowiedzieć umowę pracownikowi
    jeśli zakaz ten zostanie naruszony. Ale nie zmienia to faktu, że
    pracodawca nie może zapoznać się z treścią wiadomości, które nie
    są dla niego przeznaczone.
    Tak samo pracownik może mieć w kieszeni prywatnego/służbowego fartucha
    list, książkę, prywatne klucze albo prywatne pieniądze. Może je w
    pracy oglądać, brać do ręki, przekładać do innej kieszeni, do torby
    albo do szuflady. To, że fartuch jest własnością pracodawcy nie
    zmienia ani zasad dot. własności w.w. przedmiotów, ani też prawa tego
    pracownika do prywatności.

  • 48. Data: 2006-09-24 07:41:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.09.2006 Olgierd <n...@n...problem> napisał/a:
    > Osoba przedstawiająca się jako *Marcin Debowski* stuknęła w klawisze i
    > oto co powstało:

    > Tak, ale nie w Polsce.

    Dysponujesz jakimś orzecznictwem?

    --
    Marcin

  • 49. Data: 2006-09-24 07:44:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > oto co powstało:

    > Tak, to jest słuszne zastrzeżenie. Ważne jest jednak też co ten

    No oczywiście że jest, ale wydawało mi się, że dyskutujemy o
    dopuszczalności lub nie sprawdzenia czegoś podczas których to działań może
    dojść do przeczytania prywatnej korespondencji.

    --
    Marcin

  • 50. Data: 2006-09-24 07:51:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.09.2006 Olgierd <n...@n...problem> napisał/a:
    > Osoba przedstawiająca się jako *Marcin Debowski* stuknęła w klawisze i
    > oto co powstało:

    > Tak, ale nie w Polsce.

    Dysponujesz jakimś orzecznictwem? Supersedesuje bo załapałem o co Ci
    chodzi :) Co ja dla odmiany napisałem to skrót myślowy: oczywiście że może
    tam sobie trzymać co chce, ale musi się liczyć z konsekwencjami.

    --
    Marcin