    From: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Monitoring pracownikow-wiem ze legalne, ale?
    Date: Sun, 24 Sep 2006 10:57:02 +0800
    Sender: a...@n...agh.edu.pl

    Dnia 24.09.2006 Jotte <t...@w...spam.wypad.polska> napisał/a:
    > W wiadomości news:5cugu3-m9i.ln1@ziutka.router Marcin Debowski
    > Czyli jak? Ma prawo przetrzepać biurko, a trafiając na list powinien go mimo
    > widocznego adresu czy koperty przeczytać aby stwierdzić, czy rzeczywiście
    > jest to list prywatny, którego mu nie wolno przeczytać?

    Ty wychodzisz z założenia, że każdy list leżący w szufladzie jest
    potencjalnie listem prywatnym. Ja wychodzę dokładnie z przeciwnego: to
    jest firma, biurko pracownika firmy zajmującymi się sprawami firmowymi, w
    środku leży np. nieoznaczona koperta. Odpowiedz mi na jedno proste
    pytanie: dlaczego powinienem się spodziewać w firmowym biurku prywatnej
    korespondencji?

    A w ogóle to spróbuj podejść do tego nieemocjonalnie i odejść od schematu
    "brzydki pracodawca poluje na dobra osobiste pracowników". Zdarza się że
    jest coś potrzebne a nie można tego znaleźć ani skontaktować się z osobą
    za to odpowiedzialną. O takich sytuacjach mówię. Postaw teraz na szali z
    jednej strony to hipotetyczne złamanie dóbr a konsekwencje służbowe i
    finansowe wynikające z takiej sytuacji dla owego pracownika.

    > Raczej dlaczego tak.

    Znasz przecież odpowiedź.

    > Kilka linijek wyżej dałeś wyraz stanowisku pozwalającemu pracodawcy
    > przeszukać biurko pracownika, a także kieszenie jego ubrania roboczego, o
    > ile nie jest on w nie przyodziany w chwili dokonywania przeszukania*. Czy
    > szafkę określaną przez Ciebie jako miejsce klarownie prywatne może
    > przeszukać, czy nie?

    Nie, bo taka szafka z założenia służy do przechowywanie rzeczy prywatnych
    (przynajmniej w godzinach pracy). Pracodawca dobrowolnie i w tym a nie
    innym celu ją pracownikowi udostępnił.

    > Kombinezon także. I szafka również. I biurko takoż.
    > Dlaczego biurko może, a szafkę nie?

    jw

    > Czy bez zezwolenia pracodawcy pracownik nie może włożyc do kieszeni
    > kombinezonu prywatnego listu?

    Może ale musi się MZ liczyć z konsekwencjami jakie to za sobą pociąga w
    tym służbowymi i tymi o których tu mówimy.

    > Czy bez zezwolenia pracodawcy pracownik nie może włożyc do szuflady biurka
    > prywatnego listu?
    > Czy bez zezwolenia pracodawcy pracownik nie może włożyc do szafki ubraniowej
    > prywatnego listu?

    2x jw.

    > *) dlaczego wg Ciebie ma prawo przeszukać ubranie robocze nie znajdujące sie
    > na pracowniku, a tego samego ubrania z zawartością pracownika już nie?

    No dobra osobiste nie kończą się na korespondencji a siłą go przecież nie
    zrewiduję.

    > I jak ma on dokonać przeszukania tego ubrania, skoro ono albo znajduje się
    > na pracowniku, albo w szafce, którą sam okresliłeś jako miejsce klarownie
    > prywatne mimo, iż jest własnością pracodawcy?

    Oj dobrze wiesz o co chodzi. Jak sobie zdejmie i zostawi poza szafką.
    Przecież to nie musi być kombinezon a np. fartuch i wisieć nie w szafce a
    na wieszaku przy drzwiach. Nb mam wątpliwości czy nie mógłby tego zrobić i
    w szafce poza godzinami ale jednak chyba nie właśnie ze względu na jej
    funkcję.

    --
    Marcin