  • 31. Data: 2006-09-23 21:13:18
    Temat: Re: Monitoring pracownikow-wiem ze legalne, ale?
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 23 Sep 2006 22:46:49 +0200, Olgierd napisał(a):

    > Ale jaka norma uchylałaby w tej sytuacji przepisy o ochronie dóbr
    > osobistych oraz ew. danych osobowych?

    No dobrze, ale z drugiej strony... Pracodawca ma prawo (i słusznie)
    przypuszczać, że korespondencja na firmowym komputerze jest skierowana do
    firmy i dotyczy firmowych spraw. Ma prawo taką firmową korespondencję
    przeglądać. Ale nie będzie wiedział na 100% co zawiera list, jeśli go nie
    przeczyta. Tak więc, jeśli ktoś na firmowy adres wyśle maila o temacie, np.
    "Dzięki za upojną noc" - to jasna sprawa, że pracodawca powinien sie
    domyślic co i jak i nie zaglądać tam, a od pracownika najwyżej zażądać
    wyjaśnień. Ale jeśli będzie to list bez tematu, albo z jakimś nic nie
    mówiącym tematem (np. "Witam"), to dlaczego z pracodawcy od razu robić
    przestępcę? Przecież to firmowy komputer, do firmowych spraw. To nie jego
    wina, że pracownik w godzinach pracy pielęgnuje kontakty towarzyskie. I nie
    jego wina, że on sie na nie natknął - bo miał święte prawo przeglądać
    korespondencję skierowaną na firmowego maila, prawda?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 32. Data: 2006-09-23 21:22:02
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    scream wrote:

    > Nie.

    Tak. Ma prawo je przeszukac i znalezc list. Nie ma prawa go czytac. Ma
    prawo zapytac Kowalskiego co to za list w szufladzie, i dlaczego
    prywatny, skoro jest w firmie, a w regulaminie jak wol stoi, ze nie ma
    byc prywatnychlistow w szufladach.

  • 33. Data: 2006-09-23 21:34:42
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *scream* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

> [...]
    > jego wina, że on sie na nie natknął - bo miał święte prawo przeglądać
    > korespondencję skierowaną na firmowego maila, prawda?

    Dlatego w praktyce wygląda to tak, że pracodawca *wykazuje* obniżenie
    jakości pracy pracownika, pogorszenie jego wyników etc., wypowiada
    umowę pracownikowi (ew. stosuje art. 52 kp), w uzasadnieniu podając
    właśnie te przyczyny. A jeśli pracownik się odwołuje to wówczas
    przedstawia sądowi takie dowody.
    Jeszcze się nie spotkałem, aby w takiej sytuacji "poszkodowany"
    pracownik mówił coś o naruszeniu jego prywatności.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    || JID:o...@j...org || http://olgierd.wordpress.com ||

  • 34. Data: 2006-09-23 21:50:11
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Hikikomori San* stuknęła w klawisze i
    oto co powstało:

    > prawo zapytac Kowalskiego co to za list w szufladzie, i dlaczego
    > prywatny, skoro jest w firmie, a w regulaminie jak wol stoi, ze nie ma
    > byc prywatnychlistow w szufladach.

    No wiesz co, to już przegięcie, że w regulaminie mogłoby być, że
    "nie wolno prywatnych listów w szufladach". Nie wolno pisać/czytać ale
    *mieć* wolno.
    Co do korespondencji mejlowej - odbieranej - nie zawsze mogę mieć wpływ
    na to gdzie ktoś do mnie coś pisze.
    No i jest jeszcze kwestia spamu - też miałby mnie za to pracodawca
    gonić?

  • 35. Data: 2006-09-23 22:06:16
    Od: WOJSAL <w...@g...pl>

    Użytkownik Hikikomori San napisał:

> [...]
    > prawo zapytac Kowalskiego co to za list w szufladzie, i dlaczego
    > prywatny, skoro jest w firmie, a w regulaminie jak wol stoi, ze nie ma

    Tak na marginesie: czego jeszcze w biurkach nie mozna miec
    na podstawie regulamnu?

    A mowiac powazniej: oczywiscie pracodawca ma prawo sie zapytac o to,
    tak jak pracownik ma prawo nie odpowiadac na takie idiotyczne pytania.
    Oprocz prawa (co kto moze, a czego nie moze) istnieje jeszcze aspekt
    pozaprawny: zaden normalny pracodawca nie bedzie scigal kogos
    za to, ze ma list prywatny czy tez czyta ten list w pracy. Jesli
    pracodawca ma problem z prywatna korespondencja pracownikow, tzn.
    ze powinien poszukac jakis sprawnych kierownikow, ktorzy by
    odbudowali prawidlowe relacje na linii pracownik-kierownik.
    Inaczej moze powoli zwijac swoja firme. I fakt ze ma prawo
    zapytac sie (ale nie czytac) o korespondencje prywatna, tego nie zmieni.

    --
    Pozdrawiam :)
    WOJSAL

  • 36. Data: 2006-09-23 22:16:13
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Olgierd wrote:

    > No wiesz co, to już przegięcie, że w regulaminie mogłoby być, że
    > "nie wolno prywatnych listów w szufladach". Nie wolno pisać/czytać ale
    > *mieć* wolno.

    Miec wolno. Prywatny list w prywatnym plecaku, torbie, teczce.

    > Co do korespondencji mejlowej - odbieranej - nie zawsze mogę mieć wpływ
    > na to gdzie ktoś do mnie coś pisze.

    Ja nigdy znajomym nie podawalem firmowych kont email. firmy sie zmienia
    czesto (w moim przypadku 3 razy) i firmy lubia magazynowac
    korespondencje a takze ja przegladac. Wiec po licho. Zaklada sie konto
    prywatne, ktore idzie za toba gfdziekolwiek jestes. Konto dostepne po
    SSL-u i juz nikt nie rpzeczyta, choc pracodawca bedzie widzial, ze sie
    laczysz. Jak masz "chody" u adminow to nie zoabczy lub zobaczycalkiem
    cos niewinnego ;))))))

    bylem pracownikiem, jestem pracodawca, znam "wasze" nymery, bruner ;)

    > No i jest jeszcze kwestia spamu - też miałby mnie za to pracodawca
    > gonić?

    W dobrej firmie sa dobre filtry antyspamowe, i na prawde malo tego
    przechodzi...

  • 37. Data: 2006-09-23 22:17:42
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    WOJSAL wrote:

    > Tak na marginesie: czego jeszcze w biurkach nie mozna miec
    > na podstawie regulamnu?

    Generalnie: materiałów wybuchowych, broni palnej, odpadów radioaktywnych
    (oczywiascie z wyjatkami ;)))

    > A mowiac powazniej: oczywiscie pracodawca ma prawo sie zapytac o to,
    > tak jak pracownik ma prawo nie odpowiadac na takie idiotyczne pytania.

    Idiotyczne, znaczy jakie?

  • 38. Data: 2006-09-23 23:21:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 23.09.2006 Olgierd <n...@n...problem> napisał/a:
    > Osoba przedstawiająca się jako *scream* stuknęła w klawisze i oto co
    > powstało:

    > Ale jaka norma uchylałaby w tej sytuacji przepisy o ochronie dóbr
    > osobistych oraz ew. danych osobowych?

    Ale dlaczego pracodawca ma zakładać, że na jego komputerze (powierzonym
    pracownikowi) są dane które odczytując naruszyłby czyjeś dobra? Jeśli
    podrzucę Ci do kieszenie moją prywatną korespondecję a Ty ją odczytasz, to
    naruszyłeś moje dobra?

    --
    Marcin

  • 39. Data: 2006-09-23 23:59:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 23.09.2006 Jotte <t...@w...spam.wypad.polska> napisał/a:
> [...]
    > biurka przeznaczonego do wykonywania zadań jakie powierza firma, to
    > pracodawca ma prawo je przeszukać i list przeczytać?

    Dlaczego nie miałby mieć prawa do przeszukania tego biurka? A listu czytać
    mu nie wolno o ile nie ma wątpliwości, że to korespondecja prywatna a
    przecież nie zawsze da się to jednoznacznie swierdzić po adresie czy
    kopercie.

    > Czy wg Ciebie pracodawca ma prawo przeszukać pracownikowi kieszenie
    > firmowego kombinezonu roboczego przeznaczonego do wypełniania zadań jakie
    > powierza firma?

    Jeśli ten kombinezon nie znajduje się na pracowniku to dlaczego nie?

    > A może pracodawca może zrobić wszystko z pracownikiem przebywającym na
    > terenie firmy, który to teren przeznaczony jest do wypełniania zadań jakie
    > powierza firma?

    Nie popadajmy w skrajności. Są miejsca które są klarownie prywatne mimo,
    że są własnością pracodawcy - np. szafka ubraniowa, ale też trudno
    oczekiwać aby pracodawca nie mógł się niczego dotknąć bo gdzieś w środku
    może czyhać jakiś prywatny list. Komputer jest własnością firmy i służy do
    wypełniania zadań z firmą związanych. Bez zezwolenia pracodawcy
    korespondencji prywatnej być tam nie powinno i pracodawca może domniemywać,
    że tak włąśnie jest. Jeśli pracodawca natknie się na prywatny list to
    oczywiście nie powinien go czytać (jak już wie że prywatny) tylko wydać
    polecenie aby zainteresowany go usunął.

    --
    Marcin

  • 40. Data: 2006-09-24 00:04:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 23.09.2006 WOJSAL <w...@g...pl> napisał/a:
    > Oprocz prawa (co kto moze, a czego nie moze) istnieje jeszcze aspekt
    > pozaprawny: zaden normalny pracodawca nie bedzie scigal kogos
    > za to, ze ma list prywatny czy tez czyta ten list w pracy. Jesli

    Oczywiście. Ale co to ma właściwie do rzeczy? :)

    --
    Marcin