  • 1. Data: 2002-05-17 21:37:33
    Temat: Mandaty za parkowanie
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    Znana sprawa z Warszawy, gdzie ponoć kierowca (prawnik) wygrał sprawę
    ze strefą. Dyskusja na pl.misc.samochody. nic nie wnosi, poza
    szokującą informację, iż nie można karać mandatem za niestosowanie się
    do znaku informacyjnego.Ale, przecież znak D-42 (obszar zabudowany) i
    np. D-40 (Strefa zamieszkania) nakładają dodatkowe ograniczenia,
    wykraczające poza ich rolę informacyjną. Co ze znakami poziomymi,
    jeżeli nawet potwierdzone są pionowymi informacyjnymi - czy możemy
    skręcać z dowolnego pasa w dowolnym kierunku?

    Jakieś linki, informacje

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 2. Data: 2002-05-18 08:51:56
    Temat: Re: Mandaty za parkowanie
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 May 2002, Stanisław Pikul wrote:

    >+ Znana sprawa z Warszawy, gdzie ponoć kierowca (prawnik) wygrał sprawę
    >+ ze strefą.

    Nie "ponoć". A sprawa jest na tyle źle "społecznie rozumiana"
    że wygrał dopiero w II instancji.

> [...]
    >+ np. D-40 (Strefa zamieszkania) nakładają dodatkowe ograniczenia,
    >+ wykraczające poza ich rolę informacyjną.

    Owszem, znaki miewają działanie uboczne opisane w rozporządzeniu
    lub ustawie :) (np. znak ostrzegawczy "ostry zakręt" jest
    przy okazji znakiem zakazu).
    Być może sformułowanie wybrałeś nienajlepsze (bo padały
    *różne* sformułowania): przy D-40 i D-42 łamiesz *inne*
    przepisy prawa o ruchu drogowym. O tym że je łamiesz
    wiesz dzięki znakowi informacyjnemu - prawda.
    Ale w przypadku parkowania - tam NIE MA zakazu parkowania,
    wręcz jest informacja "tu można parkować" :), prawda ??

    >+ Co ze znakami poziomymi,
    >+ jeżeli nawet potwierdzone są pionowymi informacyjnymi - czy możemy
    >+ skręcać z dowolnego pasa w dowolnym kierunku?

    Powoli.
    Czy ty sugerujesz, że znaki poziome (np. linia ciągła lub
    przerywana) są informacyjne ?
    Czy sugerujesz że *wszystkie* znaki poziome są informacyjne ?
    To moje pytanie: co robi w rozp. w sprawie znaków rozdz.1
    par. 2.6:
    "Znaki poziome odzwierciedlajšce znaki pionowe ostrzegawcze lub zakazu
    stanowiš powtórzenie zastosowanych znaków pionowych."
    (pod ręką np. http://www.syczylo.kujawy.com.pl/z2.htm)

    Jak na mój gust - to są *inne* znaki, jeśli wyrażają nakaz
    jazdy w dwu wybranych (dozwolonych) kierunkach - to są
    przy okazji znakiem nakazu (działanie uboczne jak przy
    "ostrym zakręcie").
    Jeśli - jak np. w par. 86.8 jest wyraźny zapis że P-7b
    "oznacza ponadto zakaz wjazdu na pobocze" - więc jest
    przy okazji znakiem zakazu, również *bez* znaku pionowego.
    Mamy "znak *inny niż* informacyjny, ostrzegawczy, zakazu,
    nakazu..." który ma działanie uboczne (informacyjne, ostrzegawcze,
    zakazu...)

    Raz jeszcze: to jest *inna* kategoria, znaki poziome *nie są*
    umieszczone w oznaczeniach "D" (znaki informacyjne) !

    I za ich łamanie przewidziane są mandaty ! (tak jak za
    łamanie znaków zakazu czy nakazu), nie trzeba łamać
    innych przpisów (żeby dostać mandat) :> - a w przypadku
    łamania tego co wiemy ze znaków informacyjnych należy
    złamać *inny* przepis, bo za *sam znak* kary nie ma.
    "Cenniki" widziałeś ? Widziałeś. Były znaki zakazu,
    nakazu, zakazu *i poziome* ?
    Wytłumaczyłem mój punkt siedzenia ? :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-05-18 17:29:11
    Od: "Xena d. Bazyl" <t...@l...com.pl>

    napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...

    > Owszem, znaki miewają działanie uboczne opisane w rozporządzeniu
    > lub ustawie :) (np. znak ostrzegawczy "ostry zakręt" jest
    > przy okazji znakiem zakazu).

    Zakazu czego?

    --
    Pozdrówka
    Tatiana

  • 4. Data: 2002-05-18 18:48:50
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    napisał w wiadomości
> [...]

    > Ale w przypadku parkowania - tam NIE MA zakazu parkowania,
    > wręcz jest informacja "tu można parkować" :), prawda ??

    Prawda, a jak stoi D-44 to trzeba za to płacić. Czy to nie jest
    głównym przedmiotem sporu?

    <ciach resztę>

    Bzdury bez przemyślenia napisałem, dzięki za kopa. Oczywiście nie
    miałem racji. Te znaki z definicji Kodeksowej pełnią rolę znaków
    nakazu i nakazu. Pisząc post, nie spojrzałem do kodeksu, oparłem się
    na swojej pamięci (jak widać nienajlepszej jakości) i postach na
    grupie. Odszczekuję moje pytanie.

    A więc gdzie jest spór.

    Po tym wyroku poznańska Straż Miejska przedstawiła stanowisko, iż
    opłaty nakładane na kierowców, którzy nie opłacili za parkowanie w
    wyznaczonej Strefie Ograniczonego Postoju nie są mandatami, za
    nieprzestrzeganie przepisów PoRD lecz opłatą karną za niestosowania
    się do Regulaminu Strefy w związku z czym wyrok warszawskiego Sądu
    nawet ich nie dotyczy (wiem, że nie dotyczy także innych SOP). Co ty
    na to?

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 5. Data: 2002-05-18 21:50:46
    Od: "Piotr Wojcicki" <p...@4...pl>

    > Zakazu czego?

    Wyprzedzania

  • 6. Data: 2002-05-18 23:15:36
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 May 2002, Xena d. Bazyl wrote:

> [...]
    >+ > Owszem, znaki miewają działanie uboczne opisane w rozporządzeniu
    >+ > lub ustawie :) (np. znak ostrzegawczy "ostry zakręt" jest

    Wyprzedzania :) !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-05-18 23:30:02
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 May 2002, Stanisław Pikul wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Prawda, a jak stoi D-44 to trzeba za to płacić. Czy to nie jest

    Już mi co nieco wyparowało :(, ale chyba nie.
    Płacić być może trzeba, ale *nie można* stosować np. "technologii
    obezwładniania przestępcy[1]" stosowanych tylko na podstawie KD :)
    Np. zakładania blokad...
    [1] - oczywiście to wykroczenie a nie przestępstwo :)
    [...]
    >+ Bzdury bez przemyślenia napisałem, dzięki za kopa.

    Bez przesady z samokrytyką, że budzenie czasem się przydaje
    to wiem po sobie - więc stosuję bez litości również wobec
    innych :)
    [...]
> [...]
    >+ się do Regulaminu Strefy w związku z czym wyrok warszawskiego Sądu
    >+ nawet ich nie dotyczy (wiem, że nie dotyczy także innych SOP). Co ty

    Wygląda dobrze.
    Tylko nie daje podstawy do zakładania blokad, dla przykładu :)
    (IMHO oczywiście, ale chyba z tego powodu że ktoś np. przeklina
    albo wlazł do teatru "na gapę" chyba nie można go "przytrzymać"
    blokadą ??)
    A ten Regulamin strefy, jak rozumiem, regulowany jest przez KC
    a nie KW ? Więc postępowanie cywilne (jak za jazdę bez biletu) ?
    No i wraca pytanie na jakiej podstawie SM ściga niesolidnych
    dłużników prywatnej firmy ? ;)
    Informuję że to jest ważne pytanie - może znalazłbym kilka
    takich spraw do SM ! -:)
    Zauważ - jak ścigaja za przepisy ruchu drogowego - to
    "pilnują porządku prawnego". A jak nie - to co ?
    (to też nie mój wynalazek - chyba właśnie na p.m.s widziałem
    takie pytanie !)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-05-19 09:47:16
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    =?iso-8859-2?Q?Stanis=B3aw_Pikul?= <k...@w...pl> napisał:

    >szokującą informację, iż nie można karać mandatem za niestosowanie się
    >do znaku informacyjnego.
    ZTCW to za zastosownaie sie, a nie 'za niestosowanie się'.

    >jeżeli nawet potwierdzone są pionowymi informacyjnymi -
    >czy możemy skręcać z dowolnego pasa w dowolnym kierunku?
    By nie wdawac sie dyskusje - jesli nasz na mysli znak pionowy F-10,
    to: nie to informacyjny, ale dodatkowy, a jego znaczenie okresla § 72
    rozp. w/s znaków ( 'wskazuje DOZWOLONE, zgodnie ze strzałkami [..]
    kierunki jazdy').

    Artur Golański
    ----------------
    http://www.kki.net.pl/~artgol/kodeks

  • 9. Data: 2002-05-19 16:14:26
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    =?iso-8859-2?Q?Stanis=B3aw_Pikul?= <k...@w...pl> napisał:

    >A więc gdzie jest spór.
    ZTCW spor dotyczyl podwojnego ukarania za to samo przewinienie (raz
    "podwyzszona oplata" za brak biletu za parkowanie i oplata za zdjecie
    blokady kola)
    W strefie platnego parkowania placi sie za tak jak za przejazd np
    tramwajem. Za brak wniesienia oplaty stosuje sie nie mandat, ale
    "podwyzszona oplata", ktora jest wielokrotnoscia... Blokady w TYM
    miejscu NIE wolno zakladac, bo jest to wbrew PoRD i wbrew rozp. o
    znakach i sygnalach drogowych (na wyznaczonym parkingu parkowanie nie
    jest zabronione).

    Artur Golański

  • 10. Data: 2002-05-20 06:58:51
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...

> [...]
    > Np. zakładania blokad...
    > [1] - oczywiście to wykroczenie a nie przestępstwo :)

    I tu zdaje się był (i jest) pies pogrzebany. Z wywiadu Członka Zarządu
    Miasta (oczywiście Stołecznego Poznania) pamiętam fragment, w którym
    była mowa o tym, że SM nie zakłada blokad za brak opłaty lecz tylko
    samochodom źle zaparkowanym, nie naruszającym bezpieczeństwa ruchu
    drogowego (bo takie są usuwane). A warszawski wyrok dotyczył założenia
    blokady (jak napisał następny dyskutant).

> [...]
    > "pilnują porządku prawnego". A jak nie - to co ?
    > (to też nie mój wynalazek - chyba właśnie na p.m.s widziałem

    Chcąc pogłębić sprawę odszukałem Regulamin SOP w Poznaniu i
    stwierdzam, że jest gorzej jak myślałem (tzn. gorzej dla
    niepłacących).
    Otóż ściganiem kierowców nie ponoszących opłat zajmują się specjalni
    pracownicy Strefy i Biuro Strefy Parkowania, nie Straż Miejska (ta
    działa w ramach swoich uprawnień dotyczących RoPD), tak więc analogia
    do instytucji kanara z MPK czy PKP ma jak najbardziej zastosowanie.

    Dziękuję za pomoc w sprawie "warszawskiej"

    Kotewka
    k...@w...pl