    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mandaty za parkowanie
    Date: Sat, 18 May 2002 10:51:56 +0200

    On Fri, 17 May 2002, Stanisław Pikul wrote:

    >+ Znana sprawa z Warszawy, gdzie ponoć kierowca (prawnik) wygrał sprawę
    >+ ze strefą.

    Nie "ponoć". A sprawa jest na tyle źle "społecznie rozumiana"
    że wygrał dopiero w II instancji.

    >+ Dyskusja na pl.misc.samochody. nic nie wnosi, poza
    >+ szokującą informację, iż nie można karać mandatem za niestosowanie się
    >+ do znaku informacyjnego. Ale, przecież znak D-42 (obszar zabudowany) i
    >+ np. D-40 (Strefa zamieszkania) nakładają dodatkowe ograniczenia,
    >+ wykraczające poza ich rolę informacyjną.

    Owszem, znaki miewają działanie uboczne opisane w rozporządzeniu
    lub ustawie :) (np. znak ostrzegawczy "ostry zakręt" jest
    przy okazji znakiem zakazu).
    Być może sformułowanie wybrałeś nienajlepsze (bo padały
    *różne* sformułowania): przy D-40 i D-42 łamiesz *inne*
    przepisy prawa o ruchu drogowym. O tym że je łamiesz
    wiesz dzięki znakowi informacyjnemu - prawda.
    Ale w przypadku parkowania - tam NIE MA zakazu parkowania,
    wręcz jest informacja "tu można parkować" :), prawda ??

    >+ Co ze znakami poziomymi,
    >+ jeżeli nawet potwierdzone są pionowymi informacyjnymi - czy możemy
    >+ skręcać z dowolnego pasa w dowolnym kierunku?

    Powoli.
    Czy ty sugerujesz, że znaki poziome (np. linia ciągła lub
    przerywana) są informacyjne ?
    Czy sugerujesz że *wszystkie* znaki poziome są informacyjne ?
    To moje pytanie: co robi w rozp. w sprawie znaków rozdz.1
    par. 2.6:
    "Znaki poziome odzwierciedlajšce znaki pionowe ostrzegawcze lub zakazu
    stanowiš powtórzenie zastosowanych znaków pionowych."
    (pod ręką np. http://www.syczylo.kujawy.com.pl/z2.htm)

    Jak na mój gust - to są *inne* znaki, jeśli wyrażają nakaz
    jazdy w dwu wybranych (dozwolonych) kierunkach - to są
    przy okazji znakiem nakazu (działanie uboczne jak przy
    "ostrym zakręcie").
    Jeśli - jak np. w par. 86.8 jest wyraźny zapis że P-7b
    "oznacza ponadto zakaz wjazdu na pobocze" - więc jest
    przy okazji znakiem zakazu, również *bez* znaku pionowego.
    Mamy "znak *inny niż* informacyjny, ostrzegawczy, zakazu,
    nakazu..." który ma działanie uboczne (informacyjne, ostrzegawcze,
    zakazu...)

    Raz jeszcze: to jest *inna* kategoria, znaki poziome *nie są*
    umieszczone w oznaczeniach "D" (znaki informacyjne) !

    I za ich łamanie przewidziane są mandaty ! (tak jak za
    łamanie znaków zakazu czy nakazu), nie trzeba łamać
    innych przpisów (żeby dostać mandat) :> - a w przypadku
    łamania tego co wiemy ze znaków informacyjnych należy
    złamać *inny* przepis, bo za *sam znak* kary nie ma.
    "Cenniki" widziałeś ? Widziałeś. Były znaki zakazu,
    nakazu, zakazu *i poziome* ?
    Wytłumaczyłem mój punkt siedzenia ? :)

    Pozdrowienia, Gotfryd