  • 11. Data: 2017-08-22 16:59:42
    Temat: Re: Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21-08-17 o 10:48, Wojtek pisze:
    > Jak przeprowadzić bezpieczną (dla obu stron transakcji)transakcję
    > kupn/sprzedaży mieszkania? Co sądzicie o depozycie notarialnym? Czy to
    > działa? Jakie są wady depozytu notarialnego? Co zrobić, gdy notariusz
    > nie chce/nie może wypłacić depozytu?
    > Są lepsze rozwiązania od depozytu notarialnego?

    Ja osobiście preferuję czek gwarantowany przez bank. Kupujący idzie do
    swojego banku i uzyskuje jeden potwierdzony do kwoty spodziewanej
    transakcji czek. Bank blokuje mu środki. Czek wypisuje i przekazuje
    kupującemu u notariusza, który idzie do banku i albo zleca przelew na
    swój rachunek, albo wypłaca gotówkę.

  • 12. Data: 2017-08-22 17:23:53
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 22 sie 2017 o 09:24, Wojtek pisze:
    > Ja myślę o innym problemie: co zrobić, gdy notariusz nie chce/nie może
    > wypłacić depozytu (sprzedającemu lub kupującemu) ?

    Słyszałeś o takim przypadku, by nie wypłacił wbrew ustaleniom? I co
    zrobi później? Zamknie kancelarię i rozpocznie nowe życie pod nowym
    nazwiskiem na Bermudach? Za 300 tys. zł? Albo 2 razy tyle??

    --
    .B:artek.

  • 13. Data: 2017-08-22 17:27:06
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 22 sie 2017 o 16:59, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > transakcji czek. Bank blokuje mu środki. Czek wypisuje i przekazuje
    > kupującemu u notariusza, który idzie do banku i albo zleca przelew na

    Czek w Polsce? Robiłeś to ostatnio?

    --
    .B:artek.

  • 14. Data: 2017-08-22 17:34:31
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22-08-17 o 17:27, .B:artek. pisze:

    > Czek w Polsce? Robiłeś to ostatnio?

    Fakt, że ostatni raz kupowałem w ten sposób działkę kilka lat temu, ale
    nie sądzę, by obrót czekowy nie istniał. Po prostu czeki są na takie
    wyjątkowe wypadki. PKO BP ma TOiP 70 gr za wydanie czeku i 10 zł za jego
    potwierdzenie. Nie chce mi się szukać w innych bankach.

  • 15. Data: 2017-08-22 17:39:21
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    W dniu 2017-08-22 o 17:23, .B:artek. pisze:

    > Słyszałeś o takim przypadku, by nie wypłacił wbrew ustaleniom? I co
    > zrobi później? Zamknie kancelarię i rozpocznie nowe życie pod nowym
    > nazwiskiem na Bermudach? Za 300 tys. zł? Albo 2 razy tyle??

    Chodzi mi raczej sytuację, gdy notariusz ma wypadek i trafia do
    szpitala/na cmentarz. Co wtedy? Kiedy mogę odzyskać pieniądze? Bo są one
    potrzebne na gwałt.

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 16. Data: 2017-08-22 17:44:12
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 22 sie 2017 o 17:39, Wojtek pisze:
    > Chodzi mi raczej sytuację, gdy notariusz ma wypadek i trafia do
    > szpitala/na cmentarz. Co wtedy? Kiedy mogę odzyskać pieniądze? Bo są one
    > potrzebne na gwałt.

    Wówczas wypłata może się przeciągnąć, jeśli poza notariuszem nikt z inny
    z kancelarii (np. zastępca notariusza) nie będzie upoważniony do
    zlecenia wypłaty. Ale to moim zdaniem sytuacja dość nieprawdopodobna,
    sama w sobie nie przekreślająca użyteczności samego depozytu
    notarialnego przy zabezpieczaniu transakcji nieruchomościowych.

    --
    .B:artek.

  • 17. Data: 2017-08-22 17:48:23
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 22 sie 2017 o 17:34, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > wyjątkowe wypadki. PKO BP ma TOiP 70 gr za wydanie czeku i 10 zł za jego
    > potwierdzenie. Nie chce mi się szukać w innych bankach.

    Ja poszukałem. W ofercie zdają się je mieć tylko PKO BP i Pekao S.A.
    https://www.google.pl/search?q=bank+czek

    Inne banki jeśli już, to wyłącznie zrealizują czek wystawiony
    najczęściej za granicą.

    W praktyce obrót czekowy w Polsce wymarł kilkanaście lat temu.
    https://www.google.pl/search?q=czeki+w+polsce

    --
    .B:artek.

  • 18. Data: 2017-08-22 17:52:05
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

> [...]
    > transakcji czek. Bank blokuje mu środki. Czek wypisuje i przekazuje
    > kupującemu u notariusza, który idzie do banku i albo zleca przelew na

    To jest ciekawy pomysł.
    Czy na czeku jest wypisany przez bank termin realizacji?
    Rozumiem, że do tej daty czeku nie można anulować. Chodzi mi o sytuację,
    gdy kupujący wziął czek a potem go anulował. A po terminie realizacji
    czek staje się nieważny i środki są odblokowane. Czy dobrze rozumuję?

    Jak wygląda kwestia autentykacji czeku? Po czym poznać, że czek jest
    autentyczny, ważny?

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 19. Data: 2017-08-22 22:07:16
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22-08-17 o 17:52, Wojtek pisze:

> [...]
    > gdy kupujący wziął czek a potem go anulował. A po terminie realizacji
    > czek staje się nieważny i środki są odblokowane. Czy dobrze rozumuję?

    Czeku jako papieru wartościowego nie możesz anulować. Bo by to sensu nie
    miało. Jest procedura unieważnienia zaginionego czeku, ale w ze praktyce
    tego nie zrobisz w czasie pozwalającym na normalne zrealizowanie tego
    czeku, czyli powiedzmy kilku dni.

    > Jak wygląda kwestia autentykacji czeku? Po czym poznać, że czek jest
    > autentyczny, ważny?

    No to już musisz odnieść się do danego konkretnego banku. Każdy ma swoje
    zabezpieczenia. Przeważnie w UV. No i masz z tyłu pieczątkę banku na
    gwarancji. Zawsze możesz jeszcze hipotekę ustanowić, ale to dodatkowe
    koszty.

  • 20. Data: 2017-08-22 22:09:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22-08-17 o 17:48, .B:artek. pisze:

    > W praktyce obrót czekowy w Polsce wymarł kilkanaście lat temu.
    > https://www.google.pl/search?q=czeki+w+polsce

    Ja w sejfiku mam jeszcze kilka, ale nie zastanawiałem się, co by było,
    jakbym je wystawił. Kiedyś dostałem 10-cio czekową książeczkę, a
    wykorzystałem zaledwie kilka.