  • 1. Data: 2017-08-21 10:48:54
    Temat: Kupno/sprzedaż mieszkania - depozyt notarialny
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    Jak przeprowadzić bezpieczną (dla obu stron transakcji)transakcję
    kupn/sprzedaży mieszkania? Co sądzicie o depozycie notarialnym? Czy to
    działa? Jakie są wady depozytu notarialnego? Co zrobić, gdy notariusz
    nie chce/nie może wypłacić depozytu?

    Są lepsze rozwiązania od depozytu notarialnego?

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 2. Data: 2017-08-21 18:59:46
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Opłata od depozytu?

    -----

  • 3. Data: 2017-08-22 09:24:07
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    W dniu 2017-08-21 o 18:59, ąćęłńóśźż pisze:
    > Opłata od depozytu?

    To jest do zaakceptowania.
    Ja myślę o innym problemie: co zrobić, gdy notariusz nie chce/nie może
    wypłacić depozytu (sprzedającemu lub kupującemu) ?

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 4. Data: 2017-08-22 10:33:18
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Sam widzisz, że (paradoksalnie) depozyt niczego nie zmienia poza samopoczuciem stron
    umowy.
    No i posiadaniem wiedzy, że druga strona ma jednak pieniądze.

    -----

  • 5. Data: 2017-08-22 11:01:25
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    W dniu 2017-08-22 o 10:33, ąćęłńóśźż pisze:
    > Sam widzisz, że (paradoksalnie) depozyt niczego nie zmienia poza samopoczuciem
    stron umowy.
    > No i posiadaniem wiedzy, że druga strona ma jednak pieniądze.

    Aż tak źle nie jest. Bo jednak lepiej powierzyć pieniądze notariuszowi
    (firma) niż drugiej stronie. Natomiast często notariusze to firmy
    jednoosobowe (czy też: notariusz plus ktoś z rodziny jako sekretarka).
    Depozyt w takiej firmie to ryzyko.

    Tej wady nie ma depozyt w banku (escrow). Ale tu są inne wady.

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 6. Data: 2017-08-22 11:04:24
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-08-22 o 11:01, Wojtek pisze:

> [...]
    > (firma) niż drugiej stronie. Natomiast często notariusze to firmy
    > jednoosobowe (czy też: notariusz plus ktoś z rodziny jako sekretarka).

    Od tego jest ubezpieczenie notariusza. No i trzeba wyważyć obawę o
    ryzyko - przecież nie dlatego ktoś nie chce zaliczkować sprzedawcy, że
    się obawia o jego bankructwo, tylko o sytuację, że mimo dokonania
    zapłaty, nie dojdzie do zawarcia umowy sprzedaży, albo pomimo jej
    zawarcia, nie będzie można hipotecznie objąć nieobciążonego lokalu.
    Niewypłacalność notariusza jest już zupełnie innym ryzykiem,
    ubezpieczonym, w dodatku depozyt jest depozytem, a nie majątkiem
    notariusza (więc nie wchodzi w skład spadku, jak notariusz kipnie w
    kancelarii, tudzież nie jest zajmowany przez komornika tak jakby to był
    majątek notariusza).

    > Tej wady nie ma depozyt w banku (escrow). Ale tu są inne wady.

    Jakiej wady nie ma? Bank też może zbankrutować.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2017-08-22 11:30:49
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    W dniu 2017-08-22 o 11:04, Liwiusz pisze:
> [...]
    > notariusza (więc nie wchodzi w skład spadku, jak notariusz kipnie w
    > kancelarii, tudzież nie jest zajmowany przez komornika tak jakby to był

    Co się dzieje, jaka jest procedura odzyskania pieniędzy z depozytu, gdy
    notariusz nie chce/nie może wypłacić?

    > Jakiej wady nie ma? Bank też może zbankrutować.

    Bankructwo banku, tak z dania na dzień, jest jednak mniejszym ryzykiem,
    niż to, że firma jednosobowa przestanie funkcjonować z powodu
    wypadku/choroby notariusza. Do tego dochodzi jeszcze ryzyko
    nieuczciwości notariusza.
    Jeśli pracownik banku, podpisujący umowę, będzie miał wypadek/zachoruje
    to na jego miejsce pojawi się inny pracownik. Natomiast jeśli notariusz
    prowadzący sam kancelarię będzie miał wypadek/zachoruje - to wtedy
    odzyskanie pieniędzy, jak sądzę, będzie trudniejsze.

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 8. Data: 2017-08-22 11:38:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-08-22 o 11:30, Wojtek pisze:

    > Co się dzieje, jaka jest procedura odzyskania pieniędzy z depozytu, gdy
    > notariusz nie chce/nie może wypłacić?

    Jakaś pewnie jest. Jakie to ma znaczenie, jeśli alternatywą jest
    odzyskiwanie pieniędzy od sprzedawcy, który - jeśli się dobrze
    przygotował - to jest dożywotnio nieściągalny, a może i nieosiągalny?

    > Bankructwo banku, tak z dania na dzień, jest jednak mniejszym ryzykiem,

    Mam rozumieć, że banki zwykle bankrutowały tygodniami? "Ojej, choć
    wypłaćmy pieniądze z tego banku, bo na za tydzień ogłosił upadłość".

    > niż to, że firma jednosobowa przestanie funkcjonować z powodu
    > wypadku/choroby notariusza. Do tego dochodzi jeszcze ryzyko
    > nieuczciwości notariusza.

    Przypomnę to co wyciąłeś, bo nie pasowało do tezy - ubezpieczenie.

> [...]
    > prowadzący sam kancelarię będzie miał wypadek/zachoruje - to wtedy
    > odzyskanie pieniędzy, jak sądzę, będzie trudniejsze.

    Ale nie niemożliwe. Znajdzie się na to procedura. A depozyt jest
    składany na specjalnym koncie bankowym, więc nie wyparuje w wirze innych
    problemów.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2017-08-22 12:37:05
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    W dniu 2017-08-22 o 11:38, Liwiusz pisze:

    > Przypomnę to co wyciąłeś, bo nie pasowało do tezy - ubezpieczenie.

    Ubezpieczony jest notariusz czy kupujący i sprzedający? To co ja mam do
    tego ubezpieczenia? Ani nie mam polisy, ani nie jestem uposażony ani
    nawet nie wiem w której ubezpieczalni jest ubezpieczony notariusz. Co ja
    mam z tego ubezpieczenia?

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 10. Data: 2017-08-22 12:38:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-08-22 o 12:37, Wojtek pisze:

    > Ubezpieczony jest notariusz czy kupujący i sprzedający?

    Notariusz od swojej odpowiedzialności cywilnej.

    > To co ja mam do
    > tego ubezpieczenia?

    Wiesz jak działa ubezpieczenie OC?

    > Ani nie mam polisy, ani nie jestem uposażony ani

    Czyli nie wiesz.

    > nawet nie wiem w której ubezpieczalni jest ubezpieczony notariusz. Co ja

    To się dowiesz.

    > mam z tego ubezpieczenia?

    Poczytaj. Po co żyć w niewiedzy :)

    --