  • 1. Data: 2004-09-15 21:55:04
    Temat: Ksiadz, nagrobek i 10%
    Od: "Maciej Donotek" <m...@p...gazeta.pl>

    Mam dosc bulwersujacy problem. Chcialem postawic na grobach bliskich
    nagrobki. Chodzi o dwa groby
    na jednym cmentarzu. Wybralem projekty. Ustalilem z kamieniarzem cenę -
    bolesne, górne kilka tysięcy
    zlotych. Okazało sie ze aby kamienie nagrobne polożyć potrzebuję zgody
    miejscowego proboszcza.
    Rozumiem - przepisy. Popytałem miejscowych jak procedura uzyskiwania zgody
    wyglada i szczęka mi
    opadła. Proboszcz żąda projektu pomnika i jego kosztorysu(sic!). Zgoda
    kosztuje 10% (prawie tysiąc
    złotych w moim przypadku). "Cwaniaczkowie" próbujący kantować z kosztorysem
    nie mają szans bo
    proboszcz prawdopodobnie ma uszy w miejscowych zakładach kamieniarskich.
    Naród milczy i płaci
    albo musi mu wystarczyć kupka ziemi jako mogiła dla bliskich. Prawde mowiąć
    obudziła sie we mnie
    żądza krwi. Stad pytania zanim zacznę jakiekolwiek akcje obronno-zaczepne:

    1. Czy istnieje jakikolwiek cień podstawy prawnej dla tego typu żądań
    2. W szczególności czy rzeczywiście proboszcz musi na moj nagrobek wyrazic
    zgode
    3. Komu się na proboszcza mogę poskarzyć w pierwszym rzędzie

    Będę wdzięczny za wszystkie konstruktywne sugestie.

    --
    Pozdrowienia
    Maciej

  • 2. Data: 2004-09-16 06:41:52
    Temat: Re: Ksiadz, nagrobek i 10%
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    ja odpowiem odrazu jezeli ktos Ci powie ze jest to zabronione, bierz
    dyktafon,
    i straj sie tak to przeprowadzic by wygladalo na lapowke, zapisz numery
    bankotow i odrazu po tym dzwon na policje.

    i opowiedz tu jak sie potoczylo :)

    P.

  • 3. Data: 2004-09-16 07:39:59
    Od: "KarKan" <k...@p...onet.pl>

    Wasz Kasiadz to nie czlowiek!!!
    Jesli miszkasz w malej miejscowosci i podkablujesz ksiedza to napewo obgada
    cala Twoja rodzine na mszy.(mnie by osobiscie to nic nie obchodzilo)JEsli
    mieszkasz w duzym miescie to sie nie czaj tylko rob afere. Jak ksiadz osoba
    siweta i w ogole moze bradc kase za nagrobek? Bo co mu projekty? Moze gdzies
    komus jeszcze na lewo je sprzeda !!!!
    Paranoja!!!
    WALCZ !!!

  • 4. Data: 2004-09-16 07:58:28
    Od: "Dark" <d...@i...pl>

    Zgłoś sie do uwagi
    Pewnie chętnie zrobią afere.

    Pozdro
    Dark

  • 5. Data: 2004-09-16 09:17:52
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Przemek R. <p...@t...gazeta.
    pl> wrote:
> [...]
    > i straj sie tak to przeprowadzic by wygladalo na lapowke, zapisz numery
    > bankotow i odrazu po tym dzwon na policje.

    Ale czy ksiądz jest funkcjonariuszem publicznym? Rozumiem donieść do
    biskupa, ale co ma do tej łapówki policja?

    P.

  • 6. Data: 2004-09-16 09:40:28
    Od: Rodrig Falkenstein <f...@g...pl>

    Dnia Wed, 15 Sep 2004 23:55:04 +0200, Maciej Donotek
    <m...@p...gazeta.pl> napisał:

    > 1. Czy istnieje jakikolwiek cień podstawy prawnej dla tego typu żądań

    Istnieje. Cmentarz parafialny, więc to proboszcz decyduje co wolno tam
    robić. A 10% jest zwyczajowe. Postaw tańszy nagrobek. Zmarłemu to już nie
    pomoże, a żywym pieniądze się przydadzą. NIgdy nie rozumiałem ludzi
    stawiających kosztowne nagrobki.

    > 2. W szczególności czy rzeczywiście proboszcz musi na moj nagrobek
    > wyrazic zgode

    Musi, bo reprezentuje parafię, a cmentarz jest parafii.

    3. Komu się na proboszcza mogę poskarzyć w pierwszym rzędzie

    Proboszcz podlega Dziekanowi, dziekan komuś tam wyżej, a na samej górze
    jest papież. Podobno jest jeszcze ktoś wyżej, ale co do tego trwaja
    odwieczne spory i niczego pewnego dowiedziec się nie można.

    --
    Falkenstein
    Sprawiedliwości nie było, nie ma i nie będzie!

  • 7. Data: 2004-09-16 09:47:48
    Od: "Artur Ch." <f...@f...de>

    Dnia 16 wrz o godzinie 11:17, na pl.soc.prawo, Paszczak napisał(a):

    > Rozumiem donieść do biskupa, ale co ma do tej łapówki policja?

    Jak to co ma do łapówek policja??

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 8. Data: 2004-09-16 14:48:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Sep 2004, Artur Ch. wrote:

> [...]
    >+
    >+ > Rozumiem donieść do biskupa, ale co ma do tej łapówki policja?

    O ile rozumiem poprzednika - to "łapówkę w rozumieniu ustawy" może
    przyjąć tylko funkcjonariusz publiczny. Znaczy - jak przekupisz
    pracownika *prywatnej instytucji* - to to nie jest łapówka, co
    najwyżej "działanie na szkodę owej instytucji" i może ona jak chce
    ścigać owego "biorącego" z oskarżenia prywatnego.
    Nadto... nie wiem jaki status mają owe "10%" - czyj jest teren,
    kto nim zarządza, na jakie cele idzie przychód... czy ustawa
    na końcu zabrania pobierania opłat za "inne rzeczy niż prawo
    pochowania"... (zdaje się że cmentarz to nie jest "zwykła
    nieruchomość", bo wtedy to prawo "kasowania za najem" byłoby
    oczywiste, prawda ?).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-09-16 16:16:56
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 16 wrz o godzinie 16:48, na pl.soc.prawo, Gotfryd Smolik news
    napisał(a):

> [...]
    > najwyżej "działanie na szkodę owej instytucji" i może ona jak chce
    > ścigać owego "biorącego" z oskarżenia prywatnego.

    A lekarz w szpitalu jest funkcjonariuszem publicznym, czy raczej
    pracownikiem tegoż szpitala?
    Czy tzw. "koperty" były błędnie określane jako łapówki w takim razie?

    Czy łapówka to nie jest przypadkiem że jedna strona "daje" a druga
    "bierze"?
    Czyli łapówki /można/ w zasadzie według ustawy wręczyć w magistracie, w
    policji, straży miejskiej itp.?

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423