  • 11. Data: 2004-09-16 18:24:01
    Temat: Re: Ksiadz, nagrobek i 10%
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Maciej Donotek wrote:

    > Naród milczy i płaci albo musi mu wystarczyć kupka ziemi
    > jako mogiła dla bliskich.

    Szczerze powiedziawszy mi (gdybym to ja by 'klientem') to by
    wystarczyła. A może raczej - było by mi już wszystko jedno ;)

    > Prawde mowiąć obudziła sie we mnie żądza krwi.

    Dlaczego? Masz kasę na groby (grube tysiące), a już dodatkowego 10% 'za
    obsługę' już skąpisz? Toż to jak napiwek ;)

    > Stad pytania zanim zacznę jakiekolwiek akcje obronno-zaczepne:
    >
    > 1. Czy istnieje jakikolwiek cień podstawy prawnej dla tego typu żądań

    Wiesz, w zasadzie to i tak się ciesz, że za groby nie biorą jeszcze
    comiesięcznego abonamentu.

    > 2. W szczególności czy rzeczywiście proboszcz musi na moj nagrobek wyrazic
    > zgode

    Twój teren? Czy parafii?

    > 3. Komu się na proboszcza mogę poskarzyć w pierwszym rzędzie

    Poskarż się mamusi.

    Wg. mnie pieniaczysz. W końcu kamieniarze lewitować nie będą
    ani gotowego pomnika nie teleportują na grób. Na pewno conieco się
    okolica zdemoluje przy tej okazji.

  • 12. Data: 2004-09-16 18:52:16
    Od: Asmodeusz <c...@n...prv.pl>

    Artur Ch. wrote:

    > A lekarz w szpitalu jest funkcjonariuszem publicznym, czy raczej
    > pracownikiem tegoż szpitala?
    > Czy tzw. "koperty" były błędnie określane jako łapówki w takim razie?
    >
    > Czy łapówka to nie jest przypadkiem że jedna strona "daje" a druga
    > "bierze"?
    > Czyli łapówki /można/ w zasadzie według ustawy wręczyć w magistracie, w
    > policji, straży miejskiej itp.?

    Ograniczasz to o czym pisali do "funkcjonariusz służby cywilnej". To nie
    to samo. Przyjmij rozgraniczenie budżetówka - nie budżetówka. I wtedy
    lekarze, strażacy i policjanci też się załapią na łapówkę. Za to
    pracownik hurtowni, firmy programistycznej, członek stowarzyszenia lub
    kościoła już tylko na prezent/darowiznę :)

    --
    Krzysztof 'Asmodeusz' Wachnik
    GG: 2418919

  • 13. Data: 2004-09-16 19:25:10
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 16/09/2004 11:40, Rodrig Falkenstein wrote :

    > Istnieje. Cmentarz parafialny, więc to proboszcz decyduje co wolno tam
    > robić. A 10% jest zwyczajowe. Postaw tańszy nagrobek. Zmarłemu to już nie
    > pomoże, a żywym pieniądze się przydadzą. NIgdy nie rozumiałem ludzi
    > stawiających kosztowne nagrobki.

    Kwestię reguluje ustawa o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w
    Rzeczypospolitej Polskiej.

    Relewantny przepis to art. 45.

    Art. 45. 1. Parafie mają prawo posiadania, zarządzania oraz zakładania i
    poszerzania cmentarzy grzebalnych.
    2. Przepis ust. 1 ma również zastosowanie do zakonów lub ich domów w
    odniesieniu do wyodrębnionych cmentarzy zakonnych.
    3. W miejscowościach, gdzie nie ma cmentarzy komunalnych, zarządy
    cmentarzy umożliwiają pochowanie na cmentarzach, o których mowa w ust.
    1, na równych prawach także innych zmarłych.
    4. Przepisy ust. 1-3 nie naruszają ogólnych przepisów o cmentarzach i
    chowaniu zmarłych, o planowaniu przestrzennym oraz o ochronie gruntów
    rolnych i leśnych.

    Więc gdyby proboszcz żądał 10% od nie-katolików, to (chyba) nie miałby
    prawa tak czynić. W przeciwnym razie chyba nie (no chyba, że jest jakiś
    nieznany mi przepis szczególny).

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed

  • 14. Data: 2004-09-16 20:23:39
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > O ile rozumiem poprzednika - to "łapówkę w rozumieniu ustawy" może
    > przyjąć tylko funkcjonariusz publiczny.

    Nie funkcjonariusz publiczny, a osoba pełniąca funkję publiczną. To
    drugie pojęcie jest szersze.

    > Znaczy - jak przekupisz
    > pracownika *prywatnej instytucji* - to to nie jest łapówka, co
    > najwyżej "działanie na szkodę owej instytucji" i może ona jak chce
    > ścigać owego "biorącego" z oskarżenia prywatnego.

    art.296a i art.297b kk
    "Kto, pełniąc funkcję kierowniczą w jednostce organizacyjnej wykonującej
    działalność gospodarczą lub mając, z racji zajmowanego stanowiska lub
    pełnionej funkcji, istotny wpływ na podejmowanie decyzji związanych z
    działalnością takiej jednostki, przyjmuje korzyść majątkową..."
    "Kto, organizując profesjonalne zawody sportowe lub w nich uczestnicząc,
    przyjmuje korzyść majątkową... "

    KG

  • 15. Data: 2004-09-17 07:02:22
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Artur Ch. napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > "bierze"?
    > Czyli łapówki /można/ w zasadzie według ustawy wręczyć w magistracie, w

    Jak jedna strona daje, a druga bierze to jest zazwyczaj umowa darowizny :)
    Lekarza jest osobą którą pełni funkcję publiczną w rozumieniu art. 115 paragraf
    15 kk i to od 1 lipca 2003 roku. Wcześniej orzecznictwo dotyczące "łapówkarzy"
    wśród lekarzy obejmowało tylko ordynatorów.
    Najlepiej Arturku przeczytaj kodeks karny i dopiero się wypowiadaj.

    --
    JOHNSON :)

  • 16. Data: 2004-09-17 09:16:16
    Od: "Artur Ch." <f...@f...de>

    Dnia 17 wrz o godzinie 09:02, na pl.soc.prawo, Johnson napisał(a):

    > Jak jedna strona daje, a druga bierze to jest zazwyczaj umowa darowizny :)

    czyli nigdy nie zachodzi sytuacja korupcyjna w postaci wręczenia łapówki -
    bo zawsze jedna strona daje a druga bierze.

    > Najlepiej Arturku przeczytaj kodeks karny i dopiero się wypowiadaj.

    Żeby móc pytać muszę czytać - w tym przypadku kodeks karny? LOL

    Przecież w poprzednim poście _pytałem_ a nie twierdziłem - nie zauważyłeś
    tego?
    No cóż - pewnie nie - bo jesteś zaczytany w KK.

    ...wnxv xenw gnpl greebelfpv...

    --
    ......... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 17. Data: 2004-09-17 09:18:18
    Od: "Artur Ch." <f...@f...de>

    Dnia 17 wrz o godzinie 09:02, na pl.soc.prawo, Johnson napisał(a):

    > Najlepiej Arturku przeczytaj kodeks karny i dopiero się wypowiadaj.

    No widzisz, Ty czytasz i nic Ci to nie daje - zobacz co napisał kam:
    art.296a i art.297b kk

    --
    ......... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany
    http://www.elektro-instal.com/smieszne/

  • 18. Data: 2004-09-17 19:07:27
    Od: PAweł <p...@w...uzyjskrotu.pl>

    Artur Ch. wrote:

    > No widzisz, Ty czytasz i nic Ci to nie daje - zobacz co napisał kam:
    > art.296a i art.297b kk

    A czy czasem to nie jest cmentarz parafialny i proboszcz jest jego zarządcą.
    I jako taki może ustananawiac opłaty za czynności zwiazane z
    wykorzystywaniem:) tego cmentarza. I co to ma wspólnego z łapówką?

    Oczywiscie, najlepiej też byłoby, zeby cmentarz utrzymywany był z manny
    niebiańskiej, a np jego ogrodzenie, utrzymanie zieleni, podatek od
    nieruchomości, ewentualne oswietlenie powstało metodą pączkowania:).

    --
    Przy odpowiedzi bezpośrednio do mnie, w adresie użyj zamiast pełnej
    nazwy "wirtualnapolska" jej skrót, tj. "wp" Pozdr.

  • 19. Data: 2004-09-18 17:26:38
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 17 wrz o godzinie 21:07, na pl.soc.prawo, PAweł napisał(a):

    > Oczywiscie, najlepiej też byłoby, zeby cmentarz utrzymywany był z manny
    > niebiańskiej, a np jego ogrodzenie, utrzymanie zieleni, podatek od
    > nieruchomości, ewentualne oswietlenie powstało metodą pączkowania:).

    Czyż to nie powinno być opłacane z opłat /czynszu?/ wnoszonych okresowo?
    Logicznie powinno - bo wtedy jest sprawiedliwie - czy to "normalny" grób
    czy też od kogoś majętnego extra nagrobek. Opłata jest taka sama.
    Dlaczego niby ma ponosić większe koszty ktoś kto chce swojemu bliskiemu /na
    przykład/ wystawić taki extra nagrobek? Dlaczego on ma płacić więcej niż
    taki sam objętościowo zwykły grób?

    Co do utrzymywania zieleni itp - to dlaczego proboszcz nie wypłacił
    odszkodowania za ewidentnie swoją winę tej małej dziewczynce która została
    inwalidką do końca życia?
    Wyrok prawomocny, ani proboszcz ani kuria nie kwapi się z wypłatą
    odszkodowania - bo w tej klice i tak nie ma sprawiedliwości.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 20. Data: 2004-09-18 18:26:37
    Od: "CR" <B...@a...pl>

    napisał(a):

> [...]
    > I jako taki może ustananawiac opłaty za czynności zwiazane z
    > wykorzystywaniem:) tego cmentarza. I co to ma wspólnego z

    może sie myle (ale raczej nie ;) ) :
    miejsce "pod grob" wykupowane jest na ok 20 lat
    (mineralizacja+ miejsce),
    jest to kwota ok 600zl/20lat - to chyba cos jest.(rodzaj
    czynszu... za bycie tam).

    wykorzystywanie tego kawalka ziemi(na ktorej jest pomnik)
    zalezne jest od ciebie
    [akceptacja przez zarzadce, tzn ksiedza musi byc , ale w
    kwesti formalnej-czy jest ok ze wzgledu na dane miejsce].

    Jesli powinny byc pieniazki na zarzadzanie cmentarzem[wg. mnie
    to jest wlasnie te 600zl],
    to powinno sie ustalic kwote, a nie uzalezniac oplaty od m.in
    zasobnosci majatkowej [ceny pomnika].

> [...]
    > niebiańskiej, a np jego ogrodzenie, utrzymanie zieleni,
    podatek od
    > nieruchomości, ewentualne oswietlenie powstało metodą

    utzymanie zieleni? - nie widzialem
    podatek od nieruchomosci? - cmentarz gminny ma takowy?
    oswietlenie? - a ulice oswietla gmina, to i ewentualnie
    cmentarz rowniez moze...
    nie sadze, ze ksiadz sam placi za oswietlenie...

    pzdrwm,
    Grzesiek

    P.S. znam dobrze 2 cmentarze i sposob zarzadzania [badany
    okiem]... i do tego sie odnosza
    powyzsze stwierdzenia [1x wies, 1x miasto].