    From: "Proste Prawo" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kryteria oceny niepełnosprawności
    Date: Thu, 24 Nov 2011 15:19:40 +0100

    Dnia 24-11-2011 o 14:04:35 AdamK <a...@g...com> napisał(a):

    > Witam
    >
    > Gdzie mogę znaleźć kryteria oceny niepełnosprawności, np. jakie
    > schorzenia predysponują do wydania orzeczenia o niepełnosprawności?

    Prawdopodobnie musiałbyś porozmawiać z lekarzami, którzy w tej kwestii
    mają doświadczenie, ale przepisów na tę okoliczność możesz nie znaleźć.
    Jedno schorzenie, zależnie pewnie od stopnia zaawansowania, czy
    dolegliwości może być dla jednego lekarza podstawą do oceny całkowitego
    braku zdolności do pracy na okres kilku miesięcy, a zdaniem drugiego nie
    być podstawą do stwierdzenia jakiegokolwiek stopnia niepełnosprawności.

    Nie sądzę, żeby istniały przepisy, które pozwalałyby ocenić jakie objawy
    muszą być stwierdzone u chorego, żeby orzec o takim, czy innym stopniu
    niepełnosprawności. To wiedza medyczna i kwestia ocenna - tak sądzę.

    Na pewno można próbować wykazywać sprzeczność w orzeczeniach.

    Jeśli lekarz orzecznik ZUS nie stwierdzi żadnego stopnia
    niepełnosprawności można udać się do lekarza medycyny pracy, przedstawić
    mu dokumentację choroby i poprosić o stwierdzenie zdolności do pracy.
    Jeśli odmówi - można się odwołać do jakiegoś okręgowego centrum (np.
    Wielkopolskiego Centrum Medycyny Pracy. Tam zdolność do pracy oceni zespół
    kilku lekrzy. Jeśli potwierdzą brak zdolności do pracy - być może uda się
    takim orzeczeniem przekonać sąd, że lekarze orzecznicy ZUS nie mają racji.

    Trzeba uważać na pewną pułapkę: lekarz orzecznik ZUS ocenia stopień
    niepełnosprawności bez odniesienia do konkretnego stanowiska pracy,
    natomiast lekarz medycyny pracy ocenia zdolność do pracy na konkretnym
    stanowisku.

    --
    pozdrawiam
    http://prosteprawo.blogspot.com