  • 1. Data: 2011-11-24 13:04:35
    Temat: Kryteria oceny niepełnosprawności
    Od: AdamK <a...@g...com>

    Witam

    Gdzie mogę znaleźć kryteria oceny niepełnosprawności, np. jakie
    schorzenia predysponują do wydania orzeczenia o niepełnosprawności?

    Adam Kłobukowski

  • 2. Data: 2011-11-24 14:18:58
    Temat: Re: Kryteria oceny niepełnosprawności
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    http://bit.ly/rCAj8s

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 3. Data: 2011-11-24 14:19:40
    Od: "Proste Prawo" <p...@o...pl>

    Dnia 24-11-2011 o 14:04:35 AdamK <a...@g...com> napisał(a):

    > Witam
    >
    > Gdzie mogę znaleźć kryteria oceny niepełnosprawności, np. jakie
    > schorzenia predysponują do wydania orzeczenia o niepełnosprawności?

    Prawdopodobnie musiałbyś porozmawiać z lekarzami, którzy w tej kwestii
    mają doświadczenie, ale przepisów na tę okoliczność możesz nie znaleźć.
    Jedno schorzenie, zależnie pewnie od stopnia zaawansowania, czy
    dolegliwości może być dla jednego lekarza podstawą do oceny całkowitego
    braku zdolności do pracy na okres kilku miesięcy, a zdaniem drugiego nie
    być podstawą do stwierdzenia jakiegokolwiek stopnia niepełnosprawności.

    Nie sądzę, żeby istniały przepisy, które pozwalałyby ocenić jakie objawy
    muszą być stwierdzone u chorego, żeby orzec o takim, czy innym stopniu
    niepełnosprawności. To wiedza medyczna i kwestia ocenna - tak sądzę.

    Na pewno można próbować wykazywać sprzeczność w orzeczeniach.

    Jeśli lekarz orzecznik ZUS nie stwierdzi żadnego stopnia
    niepełnosprawności można udać się do lekarza medycyny pracy, przedstawić
    mu dokumentację choroby i poprosić o stwierdzenie zdolności do pracy.
    Jeśli odmówi - można się odwołać do jakiegoś okręgowego centrum (np.
    Wielkopolskiego Centrum Medycyny Pracy. Tam zdolność do pracy oceni zespół
    kilku lekrzy. Jeśli potwierdzą brak zdolności do pracy - być może uda się
    takim orzeczeniem przekonać sąd, że lekarze orzecznicy ZUS nie mają racji.

    Trzeba uważać na pewną pułapkę: lekarz orzecznik ZUS ocenia stopień
    niepełnosprawności bez odniesienia do konkretnego stanowiska pracy,
    natomiast lekarz medycyny pracy ocenia zdolność do pracy na konkretnym
    stanowisku.

    --
    pozdrawiam
    http://prosteprawo.blogspot.com

  • 4. Data: 2011-11-25 07:59:43
    Od: "Danusia" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Proste Prawo" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    niepełnosprawności bez odniesienia do konkretnego stanowiska pracy,
    natomiast lekarz medycyny pracy ocenia zdolność do pracy na konkretnym

    Drobna poprawka:
    lekarz orzecznik ZUS nie ocenia stopnia niepełnosprawności lecz stopień
    zdolności do pracy, to zupełnie co innego.

    pozdr

  • 5. Data: 2011-11-25 08:25:43
    Temat: Re: Kryteria oceny niepe?nosprawno?ci
    Od: "Proste Prawo" <p...@o...pl>

    Dnia 25-11-2011 o 08:59:43 Danusia <j...@w...pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "Proste Prawo" <p...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci
    > Dnia 24-11-2011 o 14:04:35 AdamK <a...@g...com> napisa?(a):

    > Trzeba uwa?aae na pewn? pu?apke: lekarz orzecznik ZUS ocenia stopien
    > niepe?nosprawno?ci bez odniesienia do konkretnego stanowiska pracy,
    > natomiast lekarz medycyny pracy ocenia zdolno?ae do pracy na konkretnym
    > stanowisku.
    >
    > Drobna poprawka:
    > lekarz orzecznik ZUS nie ocenia stopnia niepe?nosprawno?ci lecz stopien
    > zdolno?ci do pracy, to zupe?nie co innego.

    Aha, a to sorry za wprowadzenie w błąd.

    Niemniej - widziałem jakiś czas temu akta sprawy, w której pacjent
    kwestionował słuszność decyzji ZUS opartej na orzeczeniu lekarza
    orzecznika, stwierdzającym, że nie ma przeszkód do podjęcia pracy. ZUS w
    odpowiedzi na skargę podkreślał właśnie to, że z orzeczenia lekarza
    orzecznika wynika, że przecież lekkiej pracy ubezpieczony może się podjąć.
    Z tego wziąłem, że lekarz orzecznik wydaje orzeczenie bez odniesienia do
    jakiegoś określonego stanowiska pracy.

  • 6. Data: 2011-11-26 14:25:11
    Od: AdamK <a...@g...com>

    On 25 Lis, 09:25, "Proste Prawo" <p...@o...pl> wrote:

> [...]
    > Z tego wziąłem, że lekarz orzecznik wydaje orzeczenie bez odniesienia do

    Ok, ale jakieś przepisy od tego chyba są? Próbowałem Googla, ale to oc
    znajdowałem dotyczyło albo osób do 16 roku życia albo jakieś bardzo
    ogólne dywagacje.

    Adam Kłobukowski

  • 7. Data: 2011-11-28 07:37:49
    Temat: Re: Kryteria oceny niepe3nosprawno?ci
    Od: "Danusia" <j...@w...pl>

    Użytkownik "AdamK" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
[...]

    Zacznij od Ustawy o Emeryturach i Rentach z Funduszu Ubezpieczeń
    Społecznych.

    pozdr