  • 11. Data: 2006-05-08 22:12:29
    Temat: Re: Kredyt na os. fizyczna - faktura na firme?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    pawelj [###pawel_jajko. antyspam ...@p...onet.pl.###] napisał:

    Wyjaśnienie trafne, ale nie ma zastosowania do sytuacji przedstawionej
    przez pytającego. Co innego, jeśli by pytający chciał kredyt na osobę
    fizyczną A, zaś fakturę na inną osobę fizyczną lub osobę prawną B.
    Wówczas oczywiście, że sprzedawca nie ma prawa czegoś takiego zrobić,
    bowiem naraża się na zarzut pomocnictwa do 297 kk polegającego na
    poświadczeniu nieprawdy. Poświadczenie to polegało by na sporządzeniu
    do umowy kredytowej oświadczenia o wydaniu towaru osobie A, podczas
    gdy faktycznie do transakcji doszło z osobą B.

    Ale tutaj mamy zupełnie inną sytuację. A i B, to z cywilnego i
    podatkowego punktu widzenia jedna i ta sama osoba. Inteligentny
    sprzedawca po prostu zażądał by odpisu dokumentu nadania NIP i
    zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
    Sporządził umowę na osobę fizyczną, zaś fakturę na firmę i cały ten
    nabój wysłał do kredytodawcy celem podjęcia decyzji. Bo przecież nie
    sklep udziela kredytu, tylko bank albo pośrednik i to nie jest sprawa
    sklepu, czy ten kredyt zostanie udzielony. Natomiast dla pewności
    wstrzymał bym się z wydaniem towaru do czasu ostatecznego uzyskania
    odpowiedzi.

    Myślę, że zadanie przerosło sporządzającego umowę i tyle. Na szkoleniu
    usłyszał, że w żadnym wypadku nie wolno mu wystawić faktury na inną,
    niż kredytobiorca osobę (i to prawda), a jego świadomość prawna jest
    na tyle niska, ze nie czuje tego niuansu, ze w tym wypadku A i B to
    jedna i ta sama osoba. I proponuję nie doszukiwać się drugiego dna w
    tej sytuacji.

  • 12. Data: 2006-05-08 23:27:47
    Od: "gasper" <g...@p...comp>

    Uzytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisal w wiadomosci

    > Uzytkownik "gasper" <g...@p...comp> napisal w wiadomosci

    > korygujaca
    >

    > Nie na odbiorce. Gdzies czytalem, ze nota korygujaca nie moze opiewac
    > nabywcy, czy sprzedawcy.

    ale chodzi o uzupelnienie imienia i nazwiska o nazwe firmy

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2006-05-08 23:46:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > ale chodzi o uzupelnienie imienia i nazwiska o nazwe firmy

    To jest zmiana odbiorcy teoretycznie. Ale nie bede sie upieral.

  • 14. Data: 2006-05-09 04:23:15
    Od: CZYŚCIWO <czysciwo@@op.pl>

    > Myślę, że zadanie przerosło sporządzającego umowę i tyle.

    Chyba nie tylko jego, skoro sam infonet plącze się w zeznaniach pisząc:

    "Prowadzę działalność gospodarczą (osoba fizyczna), jednoosobową"

    oraz

    "fakturę chciałem na firmę (nazwa firmy nie jest moim imieniem i nazwiskiem)"

    --
    CZYŚCIWO
    W Niemczech taka bieda, że już polskie szmaty piorą www.mewa.prv.pl

  • 15. Data: 2006-05-09 08:46:14
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 9 maj o godzinie 01:27, na pl.soc.prawo, gasper napisał(a):

    > ale chodzi o uzupelnienie imienia i nazwiska o nazwe firmy

    Nie podlega to pod notę korygującą:

    Zasady wystawiania not korygujących określa § 43 rozporządzenia
    wykonawczego
    Ustawa z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku
    akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50, nr 28, poz. 127 i nr 129, poz. 599, z
    1994 r. nr 132, poz. 670, z 1995 r. nr 44, poz. 231, nr 142, poz. 702 i
    703, z 1996 r. nr 137, poz. 640, z 1997 r. nr 111, poz. 722, nr 123, poz.
    776 i 780, nr 137, poz. 926, nr 141, poz. 943 i nr 162, poz. 1104, z 1998
    r. nr 139, poz. 905 i nr 161, poz. 1076, z 1999 r. nr 50, poz. 499, nr 57,
    poz. 596 i nr 95, poz. 1100, z 2000 r. nr 68, poz. 805 i nr 105, poz. 1107,
    z 2001 r. nr 12, poz. 92, nr 39, poz. 459, nr 56, poz. 580, nr 63, poz.
    639, nr 80, poz. 858, nr 90, poz. 995, nr 106, poz. 1150 i nr 122, poz.
    1324 oraz z 2002 r. nr 19, poz. 185, nr 41, poz. 365 i nr 86, poz. 794).
    Obowiązuje od 5 lipca 1993 r.

    W świetle powołanego powyżej przepisu nota korygująca jest dokumentem, do
    którego wystawienia ma prawo nabywca towaru lub usługi. Wystawia ją w
    sytuacji, gdy po otrzymaniu oryginału faktury (albo faktury korygującej)
    stwierdzi, że zawiera ona pomyłki w jakiejkolwiek informacji dotyczącej
    głównie sprzedawcy albo nabywcy lub oznaczenia towaru czy usługi. Chodzi tu
    np. o błędnie wpisany adres, numer NIP, nazwę którejś ze stron, pomyłki w
    określeniu daty sprzedaży, daty wystawienia i numeru kolejnego faktury albo
    numeru z klasyfikacji statystycznej. Nota służy zatem do korekty jedynie
    treści formalnej faktury, która nie wiąże się z prawem do rozliczenie
    podatku VAT.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany
    http://www.elektro-instal.com/smieszne/

  • 16. Data: 2006-05-09 11:30:19
    Temat: Re: Kredyt na os. fizyczną - faktura na firmę?
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik <i...@c...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > Prowadzę działalność gospodarczą (osoba fizyczna), jednoosobową,
    > [...]
    > (nazwa firmy nie jest moim imieniem i nazwiskiem)

    No i tu jest błąd. Twój błąd.
    Swoje przedsiębiorstwo prowadzisz pod firmą (nazwą) którą jest twoje imię
    i nazwisko. Firma może być dodatkowo uzupełniona jakimś wyrażeniem
    (potocznie nazwą). Jeśli na fakturach które wystawiasz i otrzymujesz jest
    tylko to wyrażenie a nie ma twojego imienia i nazwiska to to jest
    nieprawidłowe.
    Tak więc masz szansę otrzymać pierwszą prawidłową fakturę ;)

  • 17. Data: 2006-05-31 12:17:56
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    > moje "przeczucie" mówi ,że możesz mieć spore kłopoty z urzędem skarbowym,
    > bo
    > urząd tych subtelności może nie zrozumieć. Poprostu samochód na" firmę z
    > kratką i vatem" powinien być spłacany z funduszu firmy - koszty itp.
    > ale lepiej zapytaj na pl.soc.prawo.podatki
    > abul

    ty jak juz cos przeczujesz to nijak sie to ma do przepisow prawa
    wez raz ustawe w reke i poczytaj o czym tam napisano

    grzess