  • 1. Data: 2006-05-08 14:57:19
    Temat: Kredyt na os. fizyczną - faktura na firmę?
    Od: i...@c...pl

    Witam!

    Mam problem natury prawno-księgowo-kredytowej :)
    Prowadzę działalność gospodarczą (osoba fizyczna), jednoosobową,
    jestem płatnikiem VAT. Dodatkowo jestem zatrudniony w innej firmie na
    umowę o pracę.
    Zazwyczaj kupując jakiś sprzęt na (swoją) firmę - części
    komputerowe, itp., a nie chcąc wydawać jednorazowo większej kwoty,
    np. rzędu 600 zł brałem ten sprzęt na raty na podstawie
    zaświadczenia o zarobkach z zakładu pracy. Jednak równocześnie
    brałem na ten sprzęt fakturę VAT na swoją firmę. Działam
    prywatnie w branży komputerowej, a pracuję w innej.
    Nigdy nie było żadnych problemów. Aż do dzisiaj.
    Kupiłem podzespoły komputerowe w dużej sieci AGD-RTV na raty. Na
    zaświadczeniu o zarobkach jest moje imię i nazwisko, a fakturę
    chciałem na firmę (nazwa firmy nie jest moim imieniem i nazwiskiem).
    Sprzedawca odmówił wydania faktury VAT na firmę, a jedynie na moje
    imię i nazwisko, zasłaniając się przepisami wewnętrznymi swojej
    firmy.
    Czy miał takie prawo?
    Przecież i tak ja spłacam te raty, i tak firma jest jednoosobowa,
    której jestem właścicielem, więc w czym tkwi problem? Dodam, że
    wczesniej wiele razy dokonywałem takich zakupów i nigdy nie było
    problemu.
    Dodatkowo, samochód, który kupiłem na firmę (z kratką) spłacam w
    kredycie indywidualnym a otrzymałem na niego fakturę VAT na firmę.
    Jak wywalczyć swoje prawo do otrzymania faktury VAT na firmę?

    dzięki i pozdrawiam
    Jarek

  • 2. Data: 2006-05-08 15:25:53
    Temat: Re: Kredyt na os. fizyczną - faktura na firmę?
    Od: "gasper" <g...@p...comp>

    Użytkownik <i...@c...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
    >Mam problem natury prawno-księgowo-kredytowej :)

    trza było kupić na paragon a po paru dniach z paragonem po fakture

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-05-08 16:20:14
    Od: "anakonda" <a...@o...pl>

> [...]
    > kredycie indywidualnym a otrzymałem na niego fakturę VAT na firmę.
    > Jak wywalczyć swoje prawo do otrzymania faktury VAT na firmę?

    moje "przeczucie" mówi ,że możesz mieć spore kłopoty z urzędem skarbowym, bo
    urząd tych subtelności może nie zrozumieć. Poprostu samochód na" firmę z
    kratką i vatem" powinien być spłacany z funduszu firmy - koszty itp.
    ale lepiej zapytaj na pl.soc.prawo.podatki
    abul

  • 4. Data: 2006-05-08 16:24:32
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    anakonda napisał(a):

> [...]
    > kratką i vatem" powinien być spłacany z funduszu firmy - koszty itp.
    > ale lepiej zapytaj na pl.soc.prawo.podatki

    W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej nie ma rozróżnienia
    między pieniędzmi "firmy" (cokolwiek pod tym slowem rozumiesz;-), a
    pieniędzmi "właściciela". Dobry przykład jest w dzisiejszej rzepie

    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_060508/p
    rawo/prawo_a_3.html

    M.

  • 5. Data: 2006-05-08 16:47:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    i...@c...pl [###i...@c...pl.###] napisał:

    Uważam, że sklep nadinterpretuje ustawę. Ale skoro bardzo chcą, to
    niech Ci wystawią fakturę na Twoje imię i nazwisko i koniecznie wpiszą
    Twój NIP. Moim zdaniem taka faktura może być podstawą do zaliczenia w
    koszty. Ale zapytaj jeszcze na pl.soc.prawo.podatki dla porządku.

  • 6. Data: 2006-05-08 18:00:44
    Temat: Re: Kredyt na os. fizyczna - faktura na firme?
    Od: i...@c...pl

    No wszystko fajnie, tez tak uwazam, ze racja jest po mojej stronie,
    tylko pytanie najistotniejsze brzmi: jak wyegzekwowac swoje prawo? Bo
    sprzedawca z uporem maniaka twierdzi, ze nie wystawi mi faktury
    firmowej, co najwyzej imienna zaslaniajac sie przepisami
    wewnetrznymi firmy.
    Gdzie wiec znajde odpowiedni przepis, którym ja bede mógl mu
    zaimponowac???

    pozdr
    Jarek

  • 7. Data: 2006-05-08 19:21:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik <i...@c...pl> napisal w wiadomosci
    ps.com...

    > Gdzie wiec znajde odpowiedni przepis, którym ja bede mógl mu
    > zaimponowac???

    Ale po co Ci to? Niech wystawi na Ciebie. Uwazam, ze i tak mozesz to
    wpisac w koszty.

  • 8. Data: 2006-05-08 20:16:31
    Od: "gasper" <g...@p...comp>

    Uzytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisal w wiadomosci
    > Uzytkownik <i...@c...pl> napisal w wiadomosci
    ps.com...

    > Ale po co Ci to? Niech wystawi na Ciebie. Uwazam, ze i tak mozesz to
    > wpisac w koszty.

    dokladnie - a po wystawieniu mozna wystawic sprzedawcy note korygujaca

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2006-05-08 20:57:44
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

[...]

    Gdzie przepis to ci nie powiem, ale powiem ci dlaczego moze nie chciec
    wystawic faktury.na firme.
    Niektóre (a które to nie wiem) firmy kredytowe sa niechetne udzielaniu
    kredytu jezeli nie dokonala zakupu. Ty bierzesz kredyt a faktura jest na
    jakas firme. Dla ciebie to to samo dla nich nie. I pewnie wystarczyloby
    gdyby sprzedawca wyjasnil firmie kredytujacej co i jak ale najwyrazniej nie
    on dostaje prowizje od kredytów to po co sie ma zawracac.

    --
    PawelJ

  • 10. Data: 2006-05-08 22:00:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik "gasper" <g...@p...comp> napisal w wiadomosci

    > dokladnie - a po wystawieniu mozna wystawic sprzedawcy note
    korygujaca

    Nie na odbiorce. Gdzies czytalem, ze nota korygujaca nie moze opiewac
    nabywcy, czy sprzedawcy.