  • Data: 2005-01-16 19:08:06
    Temat: Re: Kiedy decyzja administracyjna jest nieważna?
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 15/01/2005 09:09, J.A. wrote :

> [...]
    >
    > W sprawie odwołania mówi tak:
    >
    > "Centralna Komisja rozpatruje wniosek, o którym mowa w ust. 2, w terminie
    > sześciu miesięcy od dnia jego doręczenia".
    >
    > Są to więc moim zdaniem terminy bezwzględne.
    > Gdyby chociaż tu było słowo "powinna", to zawsze można się czepiać o jakieś
    > domysły ustawodawcy w stylu "powinna, ale nie mogła z powodów niezależnych
    > od niej".
    > Ale tu są twierdzenia nakazowe i nie da się twierdzić, że w terminie
    > ustawowym organ "rozstrzyga, ale nie rozstrzyga" ponieważ takiej
    > konstrukcji myślowej nawet w domyśle nie da się utworzyć.

    Niestety, dla prawnika, oczywistym jest, że jest to tak zwany termin
    instrukcyjny, którego przekroczenie nie powoduje żadnych skutków.

    > W obydwu instancjach Centralna Komisja przekroczyła ustawowy termin o kilka
    > miesięcy, dopuszczając się przy tym rażącego naruszania prawa - nie
    > wzywając np. stronę na rozprawę w celu wypowiedzenia się przed wydaniem
    > decyzji, dodatkowo ignorując też fakt, że ogromna większość recenzentów
    > wydała pozytywne opinie, np. wśród recenzentów Rady trzech było za, i żaden
    > przeciw, a wśród recenzentów Centralnej Komisji pierwszy był przeciw, a
    > drugi za zatwierdzeniem uchwały Rady.

    Nie wezwanie strony na rozprawę administracyjną, jeśli została ona
    przeprowadzona jest z całą pewnością rażącym naruszeniem przepisu art.
    90 § 2 kpa.

    [...]
    > Wszystko więc wskazuje na to, że mamy do czynienia z rażącym naruszeniem
    > prawa. I o ile przekroczenie terminu ustawowego jest tożsame z brakiem
    > podstawy prawnej, to i podstawy prawnej nie ma.

    Nie. Przekroczenie terminu nie jest takim naruszeniem prawa. Jest jednak
    z całą pewnością niedopuszczanie strony do postępowania.

> [...]
    > zatwierdził ani nie uchylił?
    >
    > Czy nie można zakładać, że ustawodawca przewidując, co się stać może,
    > zakładał jednak jakieś konsekwencje wynikające z samej ustawy?

    > Np. czy nie można tego rozumieć tak, że Centralna Komisja jest zobowiązana
    > do zatwierdzenia uchwały, jeżeli w ustawowym terminie nie podjęła decyzji
    > innej niż ta o której mówi nieprawomocna uchwała?
    > Moim zdaniem uchwała powinna zostać obowiązkowo zatwierdzona wraz z upływem
    > terminu ustawowego, ponieważ jest ona w terminie ustawowym jedynym
    > istniejącym aktem prawnym i nie ma dla niego alternatywy.

    [...]
    Po prostu nie ma uchwały odmawiającej zatwierdzenia. Centralna Komisja
    musi podjąć nową uchwałę w sprawie zatwierdzenia, bądź jej odmowy.

    Sprawa jest jednak skomplikowana, i zalecam skontaktowanie się z
    bardziej w tej materii doświadczonym prawnikiem niż czytelnicy pl.soc.prawo.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)