eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoKiedy decyzja administracyjna jest nieważna? › Re: Kiedy decyzja administracyjna jest nieważna?
  • Date: Sun, 16 Jan 2005 20:08:06 +0100
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-GB; rv:1.7.5) Gecko/20041206
    Thunderbird/1.0 Mnenhy/0.7.1
    X-Accept-Language: en-gb, pl, en, en-us
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kiedy decyzja administracyjna jest nieważna?
    References: <2spliedekras$.akf2lrtb9lfk.dlg@40tude.net> <41e82618$1@news.home.net.pl>
    <jyfectmkqsf1$.1tivb78000mcz$.dlg@40tude.net>
    <41e82db0$1@news.home.net.pl>
    <lliip8xp6ab0$.ngzvc2tqgwqp$.dlg@40tude.net>
    In-Reply-To: <lliip8xp6ab0$.ngzvc2tqgwqp$.dlg@40tude.net>
    X-Native-Language: Polish
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    NNTP-Posting-Host: 127.0.0.1
    Message-ID: <41eabb95$1@news.home.net.pl>
    X-Trace: news.home.net.pl 1105902485 127.0.0.1 (16 Jan 2005 20:08:05 +0100)
    Organization: home.pl news server
    Lines: 93
    X-Authenticated-User: przepla.data
    Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!n
    ews.ipartners.pl!news.home.net.pl!not-for-mail
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:270547
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia 15/01/2005 09:09, J.A. wrote :
    > Fri, 14 Jan 2005 21:38:10 +0100, na pl.soc.prawo, Przemyslaw 'Pshemekan'
    > Plaskowicki napisał(a):
    >
    >
    >>Jeśli chodzi o brak podstawy prawnej, to decyzją bez podstawy prawnej
    >>jest na przykład decyzja zezwalająca mi na spanie na plecach. Jeśli
    >>organ może się daną sprawą zajmować, to przekroczenie jakichś przepisów,
    >>jest działaniem z naruszeniem prawa. W szczególności, niedochowanie
    >>terminu (na przykład takiego o jakim mowa w postępowaniu o wydanie
    >>pozwolenia na budowę) nie oznacza, że organ wydał decyzję bez podstawy
    >>prawnej. O jaki termin dokładnie chodzi (z którego przepisu?).
    >
    >
    > Chodzi konkretnie o ustawę z 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i
    > tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.
    >
    > W art. 19 ustwa mówi:
    > "O zatwierdzeniu uchwały Centralna Komisja rozstrzyga w terminie do sześciu
    > miesięcy od dnia otrzymania uchwały"
    >
    > W sprawie odwołania mówi tak:
    >
    > "Centralna Komisja rozpatruje wniosek, o którym mowa w ust. 2, w terminie
    > sześciu miesięcy od dnia jego doręczenia".
    >
    > Są to więc moim zdaniem terminy bezwzględne.
    > Gdyby chociaż tu było słowo "powinna", to zawsze można się czepiać o jakieś
    > domysły ustawodawcy w stylu "powinna, ale nie mogła z powodów niezależnych
    > od niej".
    > Ale tu są twierdzenia nakazowe i nie da się twierdzić, że w terminie
    > ustawowym organ "rozstrzyga, ale nie rozstrzyga" ponieważ takiej
    > konstrukcji myślowej nawet w domyśle nie da się utworzyć.

    Niestety, dla prawnika, oczywistym jest, że jest to tak zwany termin
    instrukcyjny, którego przekroczenie nie powoduje żadnych skutków.

    > W obydwu instancjach Centralna Komisja przekroczyła ustawowy termin o kilka
    > miesięcy, dopuszczając się przy tym rażącego naruszania prawa - nie
    > wzywając np. stronę na rozprawę w celu wypowiedzenia się przed wydaniem
    > decyzji, dodatkowo ignorując też fakt, że ogromna większość recenzentów
    > wydała pozytywne opinie, np. wśród recenzentów Rady trzech było za, i żaden
    > przeciw, a wśród recenzentów Centralnej Komisji pierwszy był przeciw, a
    > drugi za zatwierdzeniem uchwały Rady.

    Nie wezwanie strony na rozprawę administracyjną, jeśli została ona
    przeprowadzona jest z całą pewnością rażącym naruszeniem przepisu art.
    90 § 2 kpa.

    [...]
    >
    > Wszystko więc wskazuje na to, że mamy do czynienia z rażącym naruszeniem
    > prawa. I o ile przekroczenie terminu ustawowego jest tożsame z brakiem
    > podstawy prawnej, to i podstawy prawnej nie ma.

    Nie. Przekroczenie terminu nie jest takim naruszeniem prawa. Jest jednak
    z całą pewnością niedopuszczanie strony do postępowania.

    > Jeżeli sąd stwierdzi nieważność decyzji, to powstanie w konsekwencji tego
    > problem innego rodzaju.
    >
    > Ustawa mówi, że uchwała o nadaniu stopnia staje się prawomocna z chwilą
    > zatwierdzenia jej przez Centralną Komisję. Nie ma nic o tym w jaki inny
    > sposób uchwała mogłaby stać się prawomocna.
    >
    > Centralna Komisja odmówiła zatwierdzenia, rażąco łamiąc prawo.
    >
    > Jeżeli więc decyzja ta zostanie uznana za nieważną, a nie ma podstaw do
    > ponownego rozpatrzenia sprawy, bo prawo tego nie przewiduje w tym wypadku,
    > to co się właściwie dzieje z nieprawomocną uchwałą, której nikt nie
    > zatwierdził ani nie uchylił?
    >
    > Czy nie można zakładać, że ustawodawca przewidując, co się stać może,
    > zakładał jednak jakieś konsekwencje wynikające z samej ustawy?

    > Np. czy nie można tego rozumieć tak, że Centralna Komisja jest zobowiązana
    > do zatwierdzenia uchwały, jeżeli w ustawowym terminie nie podjęła decyzji
    > innej niż ta o której mówi nieprawomocna uchwała?
    > Moim zdaniem uchwała powinna zostać obowiązkowo zatwierdzona wraz z upływem
    > terminu ustawowego, ponieważ jest ona w terminie ustawowym jedynym
    > istniejącym aktem prawnym i nie ma dla niego alternatywy.
    >
    [...]
    Po prostu nie ma uchwały odmawiającej zatwierdzenia. Centralna Komisja
    musi podjąć nową uchwałę w sprawie zatwierdzenia, bądź jej odmowy.

    Sprawa jest jednak skomplikowana, i zalecam skontaktowanie się z
    bardziej w tej materii doświadczonym prawnikiem niż czytelnicy pl.soc.prawo.


    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1