  • 1. Data: 2006-11-19 10:30:07
    Temat: Jeszcze raz prasa - rejestracja.
    Od: "Piter" <p...@p...onet.pl>

    Nie dostałem konkretnych odpowiedzi, więc pozwolę sobie zapytać ponownie.
    Witam.
    1. Czy, aby zostać wydawcą (np. internetowego tytułu prasowego) i
    zarejestrować tytuł w sądzie należy prowadzić działalność gospodarczą?
    2. Czy nie czerpiąc żadnych dochodów z wydawnia tytułu można po prostu
    zarejstrować w sądzie jako osoba fizyczna nieprowadząca DG (i w związku z
    tym uniknąć wizyt w US, ZUS, UM)?
    3. Czy tak zarejestrowany wadwca może swoim współpracownikom
    (niezatrudnionym, nieotrzymującym wynagrodzenia) wystawić legitymację
    prasową?
    4. Jak stowarzyszenie lub związek zawodowy może zarejstrować się w sądzie
    jako wydawca gazety? Jakie formalności musi spełnić (nie tylko sądowe)?

    Piotr Sz.

  • 2. Data: 2006-11-19 13:58:46
    Temat: Re: Jeszcze raz prasa - rejestracja.
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Piter* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > 1. Czy, aby zostać wydawcą (np. internetowego tytułu prasowego) i
    > zarejestrować tytuł w sądzie należy prowadzić działalność
    > gospodarczą?

    Nie musisz nic rejestrować w sądzie. Prawdę mówiąc nie słyszałem o
    rejestrowaniu portali w sądzie. Zresztą: czym taki tytuł różniłby
    się np. od bloga? Spójrz tu: http://olgierd.bblog.pl - czy Twoim
    zdaniem powinienem to zarejestrować?

    2. Czy nie czerpiąc żadnych dochodów z wydawnia tytułu
    > można po prostu zarejstrować w sądzie jako osoba fizyczna
    > nieprowadząca DG (i w związku z tym uniknąć wizyt w US, ZUS, UM)?

    j.w.

    > 3. Czy tak zarejestrowany wadwca może swoim współpracownikom
    > (niezatrudnionym, nieotrzymującym wynagrodzenia) wystawić legitymację
    > prasową?

    Może. Nawet międzygalaktyczną.

    > 4. Jak stowarzyszenie lub związek zawodowy może zarejstrować się w
    > sądzie jako wydawca gazety? Jakie formalności musi spełnić (nie tylko
    > sądowe)?

    Wniosek do właściwego miejscowo Sądu Okręgowego wskazujący m.in.
    tytuł, adres wydawcy, adres redakcji, nazwisko naczelnego.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    || JID:o...@j...org || http://olgierd.wordpress.com ||

  • 3. Data: 2006-11-19 19:18:33
    Od: "Piter" <p...@p...onet.pl>

    s.com...
    > Osoba przedstawiająca się jako *Piter* stuknęła w klawisze i oto co
    > powstało:
    > Nie musisz nic rejestrować w sądzie. Prawdę mówiąc nie słyszałem o
    > rejestrowaniu portali w sądzie.

    W nawiasie był tylko przykład. Chodziło mi o jakiekolwiek czasopismo
    (niekoniecznie internetowe).

    > Wniosek do właściwego miejscowo Sądu Okręgowego wskazujący m.in.
    > tytuł, adres wydawcy, adres redakcji, nazwisko naczelnego.

    A co należy dołączy do wniosku? Czy należy załączać np. Statut?

    --
    Piotr

  • 4. Data: 2006-11-19 21:27:02
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Piter* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > W nawiasie był tylko przykład. Chodziło mi o jakiekolwiek czasopismo
    > (niekoniecznie internetowe).

    Papierowe musisz. Co do internetowego - chociaż któryś tam przepis
    pozwala myśleć o *gazecie* internetowej jak o prasie ale po pierwsze nie
    bardzo wiadomo co sprawia, że stronka jest gazetą albo nie jest
    (np. blogaski vs. wiadomosci24.pl albo gazeta.pl vs. gazetawyborcza.pl) -
    zdecydowanie się tego nie praktykuje.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    || JID:o...@j...org || http://olgierd.bblog.pl ||

  • 5. Data: 2006-11-19 21:32:04
    Od: "Piter" <p...@p...onet.pl>

    s.com...
> [...]
    > bardzo wiadomo co sprawia, że stronka jest gazetą albo nie jest
    > (np. blogaski vs. wiadomosci24.pl albo gazeta.pl vs. gazetawyborcza.pl) -

    No i o to właśnie pytam.
    Czy muszę rejestrować działalność gospodarczą? Czy jako osoba fizyczna mogę
    wydawać (nie zarobkowo) prasę - nie musiałbym wtedy (poza rejestracją w
    sądzie) zgłaszać tego do US, ZUS itp.?

    --
    Piotr

  • 6. Data: 2006-11-19 21:48:20
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Piter napisał(a):

    > Czy muszę rejestrować działalność gospodarczą? Czy jako osoba fizyczna mogę
    > wydawać (nie zarobkowo) prasę - nie musiałbym wtedy (poza rejestracją w
    > sądzie) zgłaszać tego do US, ZUS itp.?

    Jeżeli sam będziesz finansować wszystkie wydatki związane z
    przygotowaniem, drukowaniem i kolportażem, to nie.

    M.

  • 7. Data: 2006-11-19 21:49:53
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Maciej Bebenek* stuknęła w klawisze i
    oto co powstało:

    > Jeżeli sam będziesz finansować wszystkie wydatki związane z
    > przygotowaniem, drukowaniem i kolportażem, to nie.

    Hmm... zakładając, że gazetka będzie bezpłatna (zero przychodu) a
    także IMHO kompletnie pozbawiona reklam.

  • 8. Data: 2006-11-19 21:57:16
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Olgierd napisał(a):

> [...]
    > bardzo wiadomo co sprawia, że stronka jest gazetą albo nie jest
    > (np. blogaski vs. wiadomosci24.pl albo gazeta.pl vs. gazetawyborcza.pl) -

    Po pierwsze, mylisz ustawowe określenie "prasa" z "dziennikiem lub
    czasopismem". A gdyby nawet tak było, to powiedz, czym różni się np.
    gazeta.pl od np. internetowego radia Infor, które warunki 7.2.2 wypełnia?

    Z punktu widzenia ustawy PP Twój blog wypełnia wymogi art. 7 ust.2 pkt.
    1 PP, może za wyjątkiem numeru bieżącego :) W moim przekonaniu obecne
    brzmienie przepisów wynika z głębokiego PRL-u. Wprawdzie do definicji
    prasy dopisano "wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu
    technicznego środki masowego przekazywania", ale nic z tego nie wynika.

    M.

  • 9. Data: 2006-11-19 22:03:39
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

> [...]

    > czasopismem". A gdyby nawet tak było, to powiedz, czym różni się np.
    > gazeta.pl od np. internetowego radia Infor, które warunki 7.2.2

    Może i mylę, cóż z tego, skoro ustawa jest stara i beznadziejnie
    nieświeża?
    A czym różni się gazeta.pl od gazetawyborcza.pl? Czy Agora powinna
    rejestrować każdy adres z osobna? Gazetę reklamową aaby.pl także?

    > Z punktu widzenia ustawy PP Twój blog wypełnia wymogi art. 7 ust.2 pkt.
    > 1 PP, może za wyjątkiem numeru bieżącego :)

    No właśnie, a jak go porzucę na pół roku - to co, sąd odbierze mi
    prawo do jego "wydawania"? ;-)

> [...]
    > prasy dopisano "wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu
    > technicznego środki masowego przekazywania", ale nic z tego nie wynika.

    Zgadzam się. I bardzo się z tego cieszę. W ten sposób biurokracja się
    sama z siebie ośmiesza a my w praktyce widzimy co oznacza pojęcie
    "desuetudo" ;-)