  • 1. Data: 2006-11-19 12:03:02
    Temat: czy można nadal się starac o odszkodowanie?
    Od: "monika" <s...@p...onet.pl>

    3 lata temu mialam wypadek samochodowy, w ktorym doznalam urazu kregoslupa.
    Oczywiscie sprawa o odszkodowanie od ubezpieczyciela skonczyla sie w sadzie,
    gdyz nie zgodzono sie nawet na zwrot kosztow leczenia. Otrzymalam czesc
    pieniedzy wydanych na leczenie plus odszkodowanie (nie byla to ugoda, lecz
    orzeczenie sadu). Obecnie nastapilo pogorszenie stanu mojego zdrowia,
    kregoslup wymaga operacji. Czy po takim czasie mam prawo wystapic o ponowne
    rozpatrzenie sprawy, w zwiazku z pogorszeniem stanu zdrowia? Czy przysluguje
    mi zwrot kosztow operacji?
    Pozdrawiam
    Monika

  • 2. Data: 2006-11-19 15:49:30
    Temat: Re: czy można nadal się starac o odszkodowanie?
    Od: "Łukasz N" <l...@s...net>

    Użytkownik "monika" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    . Czy po takim czasie mam prawo wystapic o ponowne
    > rozpatrzenie sprawy, w zwiazku z pogorszeniem stanu zdrowia? Czy
> [...]

    Nie sposób na to jednoznacznie odpowiedzieć, bo i orzecznictwo nie jest w
    tej kwestii jednoznaczne.
    Terminy są dwa: 3 lata od chwili ujawnienia szkody i sprawcy, w każdym
    wypadku 10 lat od dnia powstania szkody.

    Problem jednak sprowadza sie do tego jak traktowac pozniejsze ujawnienie sie
    nastepstw wypadku?
    Jedno z orzeczen SN mowi (co prawda o rencie, ale zasada jest przeciez ta
    sama), ze szkoda spowodowana zmianą okoliczności uzasadniających zwiększenie
    się wysokości renty nie jest odrębną szkodą. Jest to bowiem ta sama szkoda,
    która powstała wcześniej, nie może więc spowodować innego, odrębnego od
    poprzedniego początku biegu terminu przedawnienia.

    Wyglada wiec, ze roszczenie przedawnilo sie z uplywem 3 lat.

    Sa jednak i takie orzeczenia, ktore mowia, ze do nastepstw szkody powstalych
    w pozniejszym czasie ma zastosowanie 10-letni termin przedawnienia.
    Nowsze sa niestety te orzeczenia, ktore mowia o 3-letnim okresie
    przedawnienia, od chwili wykrycia sprawcy i szkody.

    Ewentualny proces bylby wiec dosc ryzykowny....
    Forum Prawników - www.advokat.com.pl