  • 21. Data: 2009-09-08 23:57:21
    Temat: Re: Jaki jest dozwolony uzytek w?asny mapy z zasobu geodezyjnego i kartograficznego
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-09-08, Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl> wrote:
    > Tue, 8 Sep 2009 08:22:30 +0800, Marcin Debowski
    >
    > Jak to mi powiedziano przez telefon: nie mamy mozliwości, żeby ścigać
    >:-)

    No może my czegos nie wiemy, albo oni czegoś nie wiedzą.

    > Czyli mniej więcej: moja mapa nie podlega ograniczeniom prawa
    > geodezyjnego, a więc można zastosować postanowienia ustawy o ochronie
    > bazy danych o wykorzystaniu nieistotnej części.

    Tylko w zakresie rozpowszechniania czy udostępnienia jej fragmentu. To
    co zrobiłeś wcześniej, czyli wykorzystanie jej istotnej cześci do
    stworzenia własnej mapy nadal wydaje mi się niezgodne z ustawą oOBD. Aby
    być w pełni ok, to musiałbyś wystartować z nieistotnej części i dorobić
    do tej nieistotnej części swoją wizualizację.

    > WODGiK był w tym przypadku innego zdania, tzn. każda publikacja
    > podlega opłacie liczonej od powierzchni mapy. Powoływano się na prawa
    > autorskie, zapewne taka jest praktyka w przypadku map drukowanych.

    Pewnie tak, bo PA chroni wyłącznie formę, czyli np. zestaw znaków czy
    elementów graficznych uzytych do wygenerowania takiej mapy. Jesli jestes
    ich autorem to możesz z tym robić co uważasz.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2009-09-09 00:05:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-09-08, pt <p...@p...onet.pl> wrote:
    > 1. Opracowanie cudzego utworu, w szczególno?ci t?umaczenie, przeróbka,
    > adaptacja,
    > jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu
    > pierwotnego.

    On nie dokonał opracowania utworu (graficznej reprezentacji danych
    geodezyjnych) a wykonał własną graficzną reprezentację tych danych - tak
    przynajmniej zrozumiałem.

    > Nie stanowi? przedmiotu prawa autorskiego:
    [..] To nie o to MZ chodzi. Trudno nazwać ikonkę drzewek na mapie symbolem
    urzędowym. Nie wszystko co z urzędu jest czymś takim.

    > Art. 18. Reprodukowanie, rozpowszechnianie i rozprowadzanie map, materia?ów
    > fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowi?cych pa?stwowy zasób
    > geodezyjny i kartograficzny, wymaga zezwolenia G?ównego Geodety Kraju - w
    > zakresie zasobu centralnego, marsza?ka województwa - w zakresie zasobu
    > wojewódzkiego oraz starosty - w zakresie zasobu powiatowego

    O ile dobrze rozumiem pojęcia uzyte w powyższym to wszystkie one
    sprowadzają się do produktów będacych graficzną reprezentacją
    czegoś-tam. Andrzej wziął dane niegraficzne.

    > W prawie autorskim jest Art. 1, punkt 2.1, który mówi, ?e "ochron? obj?ty
    > mo?e by? wy??cznie sposób wyra?enia; nie s? obj?te ochron? odkrycia, idee,
    > procedury, metody i zasady dzia?ania oraz koncepcje matematyczne."

    Nie ma potrzeby. Całość nie ma w mojej ocenie nic wspólnego z PA.

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2009-09-09 10:24:35
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości

    > Korzysta jak ktoś jedzący chleb korzysta z mąki.
    Raczej z pieca, w którym ten chleb wypieczono :-)

    Zobacz, że gdyby
    > przyjąć Twój p. widzenia to żadne wtórne opracowanie państwowych zasobów
    > kartograficznych dokonane nawet przez p. służby kartograficzne nie byłoby
    > zasobem kartograficznym.
    Na jakie podstawie tak sądzisz?

    Nie widzę powodu dlaczego cos co jest takim
    > zasobem musi być otrzymane BEZPOŚREDNIO z osnowy geodezyjnej.
    Tu masz całkowitą rację

    > Witamy w wątku :)
    >
    > --
    > Marcin

    PawelT

  • 24. Data: 2009-09-09 10:37:26
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej Popowski" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Przede wszystkim w prawie autorskim jest to:
    >
    > Art. 1.
    > "Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności
    > twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek
    > postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia
    > (utwór)."
    >
    > A w danych mapy tego nie ma. Przynajmniej ja nie potrafię sobie
    > wyobrazić przejawów indywidualnej twórczości, które nie
    > konfliktowałaby z poprawnością mapy.
    > --
    > Pozdrawiam,
    > Andrzej Popowski

    Wiem, że temat jest śliski, ale rozumuję tak:
    Istotną częścią mapy jest jej treść, tak jak istotną częścią utworu
    literackiego jest jego treść; tak mapa, jak i utwór literacki składają się
    ze standardowych znaków.
    I mapę i utwór literacki można rozpowszechniać w dowolnej liczbie
    egzemplarzy i można przechowywać w postaci n. p. elektronicznej albo
    papierowej.
    A, żeby nie było, mapy, nawet tego samego obszaru, różnią się treścią czy
    też sposobem wyrażenia tej treści, co czasami pozwala na identyfikację
    konkretnej mapy - niektórzy boleśnie się o tym, podobno, przekonali.
    Pozdrawiam
    PawelT

  • 25. Data: 2009-09-09 12:30:20
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Wed, 9 Sep 2009 12:37:26 +0200, "pt" <p...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    >też sposobem wyrażenia tej treści, co czasami pozwala na identyfikację
    >konkretnej mapy - niektórzy boleśnie się o tym, podobno, przekonali.

    Ja widzę 2 obszary twórczości w mapie:
    - sposób prezentacji,
    - selekcja danych zgodnie z jakąś ideą.

    W przypadku omawianych danych nie ma załączonej definicji sposobu
    prezentacji. Są tylko suche dane uporządkowane wg szablonu. Mogą być
    błędy, mogą być braki, ale żadnej indywidualność w wypełnieniu
    szablonu nie znajduję.

    Zapewne może być selekcja danych. Ale to co kupiłem, to mapa
    topograficzna robiona wg standardu wojskowego Vmap Level 2. To gdzie
    tu może wystąpić selekcja danych o indywidualnym twórczym charakterze?

    Czy jeszcze coś może mieć charakter twórzy w mapie?
    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 26. Data: 2009-09-10 20:10:55
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > tu może wystąpić selekcja danych o indywidualnym twórczym charakterze?
    >
    > Czy jeszcze coś może mieć charakter twórzy w mapie?
    Nie będę stawiał głowy, jak napisałem nie jestem do końca pewny słuszności
    moich wypowiedzi (chociaż mapa jako taka jest wg indywidualnym dziełem grupy
    twórców) i dyskusja mogłaby przykryć istotę sprawy, dlatego proponuję to
    zamknąć; znalazłem natomiast pewną wskazówkę na
    http://psip.wrotapodlasia.pl/WODGiK/Default.aspx?_=W
    ODGiK,Zezwolenia - po
    prostu skontaktuj się ze swoim WODGiK i wykup takie zezwolenie - wyglada na
    to, że nie jest specjalnie drogie - zwłaszcza, jeżeli wykażesz, że
    publikujesz w celach naukowych ;-)
    Pozdrawiam
    PawelT

  • 27. Data: 2009-09-10 22:49:39
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Thu, 10 Sep 2009 22:10:55 +0200, "pt" <p...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    >twórców) i dyskusja mogłaby przykryć istotę sprawy, dlatego proponuję to
    Ja nie mam wątpliwości, że ta mapa jest prawnie chroniona, tylko moim
    zdaniem bardziej prawdopodobne jest to, że ochrona wynika z ustawy o
    ochronie baz danych. A w konsekwencji inne byłyby zasady dozwolonego
    użytku, niż przy ochronie praw autorskich.

> [...]
    >prostu skontaktuj się ze swoim WODGiK i wykup takie zezwolenie - wyglada na
    >to, że nie jest specjalnie drogie - zwłaszcza, jeżeli wykażesz, że

    Dzięki, to ciekawa informacja. Wygląda na to, że nawet nie musiałbym
    być naukowcem, bo w tej samej rubryczce są niekomercyjne potrzeby
    własne.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski