  • 1. Data: 2003-07-14 18:56:37
    Temat: Jak interpretowac art 922 kc - prawa i obowiazki nalezace do spadku ?
    Od: "Tomasz Bednarz" <t...@i...pl>

    art 922 kc
    "Nie naleza do spadku prawa i obowiazki zmarlego scisle zwiazane z jego
    osoba, jak rowniez prawa, ktore z chwila jego smierci przechodza na
    oznaczone osoby niezaleznie od tego, czy sa one spadkobiercami"

    Jak nalezy rozumiec "prawa i obowiazki zmarlego scisle zwiazane z jego
    osoba" ?
    Czy np zalegle swiadczenia emetyralne, rentowe mozna podciagac pod takie
    prawa ?
    Jak uzasadznic o jakie prawa chodzi ?

    TB

  • 2. Data: 2003-07-14 19:37:42
    Od: "mec.Michał" <m...@p...pl>

    Użytkownik "Tomasz Bednarz" <t...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > osoba" ?
    > Czy np zalegle swiadczenia emetyralne, rentowe mozna podciagac pod takie

    Np. prawa autorskie.

    Pozdrowienia
    Michał

  • 3. Data: 2003-07-14 19:40:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Jak nalezy rozumiec "prawa i obowiazki zmarlego scisle zwiazane z jego
    | osoba" ?

    Te prawa ściśle związane z osobą, to takie, których nie można zbyć. Nie
    możesz zbyć na przykłąd prawa do swojej emerytury.

    | Czy np zalegle swiadczenia emetyralne, rentowe mozna podciagac pod takie
    | prawa ?

    To zależy z jakiego tytułu zaległe. Jeśli były należne przed śmiercią
    spadkodawcy ale nie zostały z jakiś tam przyczyn wypłacone, to prawo do nich
    przechodzi na spadkobierców. W tej sprawie wypowiedziały się kilkukrotnie
    sądy. Jeśli dane prawo nie zostało przyznane za życia, to za zwyczaj
    spadkobiercy mogą dochodzić roszczeń z tego tytułu.

    | Jak uzasadznic o jakie prawa chodzi ?

    A to zależy od tego, komu i w jakim celu chcesz to uzasadniać.

  • 4. Data: 2003-07-14 20:15:34
    Od: "Jurek Bartuszek" <k...@k...net.nospam>

> [...]
    > osoba" ?
    > Czy np zalegle swiadczenia emetyralne, rentowe mozna podciagac pod takie

    Oczywiscie - renta, emerytura jest scisle zwiazana z dana osoba i nie
    przechodzi droga spadkowa na spadkobierce. Jednakże - zaległe swiadczenia
    emerytalne i rentowe sa długiem panstwa wobec zmarłego - a wierzytelnosci
    przechodza droga spadkowa na spadkobierce.

    Pozdrawiam,

    Jurek

  • 5. Data: 2003-07-14 23:42:47
    Od: "Tomasz Bednarz" <t...@i...pl>

    [...]
    Ok to uspokoiliscie mnie troche ....
    Sprawa wyglada tak ze chodzi o swiadczenia emerytalne za 1999 nalezne
    zmarlemu Ojcu
    Kiedys Wojskowe Biuro Emerytalne wymigalo sie od zaplacenia mi jako
    spadkobiercy
    poniewaz orzecznictwo TK orzekajace o niezgodnosci ustawy zawieszajacej
    swiadczenia z konstytucja nie dziala wstecz
    Teraz gdy sprawa sie troche wyklarowala i juz wiadomo ze swiadczenia te maja
    byc wyplacane to WBE
    odrzuca moje roszczenia powolujac sie na art 922 kc ze niby jako
    spadkobierca
    nie moge sie ubiegac o te swiadczenia ....
    Jakie dajecie mi szanse przed sadem ?

    Ktos wspomnial o jakichs wyrokach odnosnie dziedziczenia zaleglych swiadczen
    czy mozecie wskazac mi takie wyroki ?

    TB

  • 6. Data: 2003-07-15 00:42:12
    Od: "Jurek Bartuszek" <k...@k...net.nospam>

> [...]
    > odrzuca moje roszczenia powolujac sie na art 922 kc ze niby jako
    > spadkobierca
    > nie moge sie ubiegac o te swiadczenia ....

    Jedno pytanie - kiedy Twój Ojciec zmarł?
    WBE ma obowiazek wydawac swiadczenia emerytalne dopoki Twoj Ojciec zyl.
    Kiedy umarl - logiczne jest, ze po jego smierci nastepnych skladek nie
    otrzymacie. Jednakze, jezeli WBE odmowil wyplacenia skladek, ktorych nie
    wyplacil za zycia zmarłego (zalegal z nimi), staly sie one wierzytelnosciami
    Twojego Ojca wobec WBE. Wierzytelnosci natomiast sa prawem majatkowym a te,
    zgodnie z Art. 933 par. 1 KC (wykluczenie w par. 2 nie obejmuje
    wierzytelnosci), w drodze spadku staja sie prawem majatkowym spadkobiercow.

    A i owszem, do sądu udać się powinieneś.

    Pozdrawiam,

    Jurek

  • 7. Data: 2003-07-15 00:54:04
    Od: "Tomasz Bednarz" <t...@i...pl>

    [...]
> [...]
    > wierzytelnosci), w drodze spadku staja sie prawem majatkowym
    spadkobiercow.

    > A i owszem, do sądu udać się powinieneś.

    -emeryture ojciec mial zawieszona w 1999 roku
    -z koncem 1999 trybunal konstytucyjny orzekl ze ustawa zawieszajaca jest
    niezgodna z konstytucja
    - ojciez zarzadal zwrotu zawieszonych swiadczen
    - WBE odmowilo
    - Ojciec odwolal sie do sadu i zmarl
    - jako spadkobierca wystepowalem w sadzie gdyz podtrzymalem roszczenia
    ojca - sad nie zasadzil mi swiadczen (jednakze nie z powodu braku praw do
    nich jako spadkobiercy)
    - dzis po wyroku SN w podobnej sprawie (swiadczenie przyznane emerytowi) i
    po dzialaniach rzecznika praw obywatelskich
    okreslono zasady na podstawi ktorych WBE maja zwracac swiadczenia
    - zwrocilem sie wiec z wnioskiem o ponowne rozliczenie zaleglych swiadczen
    za 1999 ich zwrto
    - WBE jednak powolujac art 922 kc uwaza ze swiadczenia nie naleza mi sie :-)
    - przysluguje mi odwolanie do sadu okregowego

    PS. nie chodzi mi zatem o kontynuacje swiadczen ale o zwrot niewyplaconych
    Ojcu w 1999

    TB

  • 8. Data: 2003-07-15 01:24:01
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bev0q6$smi$1@taurus.webcorp.pl>, mec.Michał wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Bednarz" <t...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Np. prawa autorskie.

    O, to o czym mówią art 19 u 1 i art 18 u 2?

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2003-07-15 08:13:50
    Od: "onsok" <onsok@wp_.pl>

    Tomasz Bednarz wrote:
    > [...]
    > Ok to uspokoiliscie mnie troche ....
    > Sprawa wyglada tak ze chodzi o swiadczenia emerytalne za 1999 nalezne

    A nie przedawnilo to sie juz przypadkiem ?
    --
    Pozdrawiam.
    onsok

  • 10. Data: 2003-07-15 08:34:31
    Od: "Jurek Bartuszek" <k...@k...net.nospam>

    > A nie przedawnilo to sie juz przypadkiem ?

    Hmm, zgodnie z Art. 117 KC przedawnieniu ulegaja roszczenia majatkowe, a nie
    swiadczenia majatkowe jako takie (roszczenia chyba trzeba wniesc). Skoro sad
    orzekl wyplacenie zaleglych swiadczen Ojcu spadkobiercy, pieniadze te naleza
    sie Tobie.

    Jurek