  • 1. Data: 2002-02-14 10:42:35
    Temat: Interes prawny - definicja
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Jaka jest definicja "interesu prawnego"?
    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 2. Data: 2002-02-14 11:52:52
    Temat: Re: Interes prawny - definicja
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 14 Feb 2002, Piotr Fonon wrote:

    > Jaka jest definicja "interesu prawnego"?

    Interes prawny jest szczególnym rodzajem interesu, bowiem oznacza że dla
    danego zainteresowanego mogą wraz z rozwojem sytuacji powstać prawa lub
    obowiązki (niekoniecznie o charakterze materialnoprawnym).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 3. Data: 2002-02-14 13:53:31
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    > Interes prawny jest szczególnym rodzajem interesu, bowiem oznacza że dla
    > danego zainteresowanego mogš wraz z rozwojem sytuacji powstać prawa lub
    > obowišzki (niekoniecznie o charakterze materialnoprawnym).

    Czy rodzaj tych praw i obowišzków jest w jakiś sposób określony, ograniczony?
    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 4. Data: 2002-02-14 14:07:29
    Od: "Piotr Skaba" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...
    > Jaka jest definicja "interesu prawnego"?

    Chroniony prawem stan rzeczy zlozony z elementow faktycznych i
    prawnych dotyczacych przede wszystkim bezposrednio okreslonego
    podmiotu. Kazdy ma prawo dzialania wg wlasnego interesu.

    --
    Piotr Skaba
    s...@p...onet.pl

  • 5. Data: 2002-02-14 14:23:41
    Od: "Piotr Skaba" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...

    > Czy rodzaj tych praw i obowiązków jest w jakiś sposób określony,
    ograniczony?

    Tak, np. interesem prawnym drugiego podmiotu i calym mnostwem innych
    norm prawnych.
    Mysle, ze to raczej temat na rozprawe doktorska ;)

    --
    Piotr Skaba
    s...@p...onet.pl

    P.S. Sorki, chyba, zle mi podpielo poprzednia wiadomosc :)

  • 6. Data: 2002-02-15 08:51:46
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Piotr Skaba wrote:

    > Chroniony prawem stan rzeczy zlozony z elementow faktycznych i
    > prawnych dotyczacych przede wszystkim bezposrednio okreslonego
    > podmiotu.

    Jeśli tak, to powstaje powstaje pytania, czy "stan rzeczy" jest
    chroniony prawem, jeśli podmiot musi dowieść, że jest np. stroną w
    postępowaniu administracyjnym. A może być stroną jeśli ma interes prawny
    - i koło się zamyka. Czy coś pokręciłem?

    > Kazdy ma prawo dzialania wg wlasnego interesu.

    Ale kiedy własny interes staje się interesem prawnym?
    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 7. Data: 2002-02-15 08:58:04
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Piotr Skaba wrote:>

    > ograniczony?
    >
    > Tak, np. interesem prawnym drugiego podmiotu i calym mnostwem innych
    > norm prawnych.

    Przypominam, że chodziło definicję "interesu prawnego". A zatem "interes
    prawny" drugiego podmiotu nie powinien się się tu pojawić.
    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 8. Data: 2002-02-15 12:38:44
    Od: "Piotr Skaba" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    "interes
    > prawny" drugiego podmiotu nie powinien się się tu pojawić.

    OK, troche logiki nie zawadzi nikomu.
    Jesli jest mozliwe kilka interesow prawnych dot. kilku podmiotow to
    mozliwe jest, ze interes prawny podmiotu 1 skrzyzuje sie z interesem
    prawnym podmiotu 2.

    Wczesniej pisalem, ze to bardzo rozlegly temat, proponuje wiec
    siegniecie po pare prac naukowych na ten temat. Nie zawadzi tez
    siegniecie po jakas publikacje z logiki. :)

    --
    Piotr Skaba
    s...@p...onet.pl

  • 9. Data: 2002-02-18 13:41:15
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Piotr Skaba wrote:

    > OK, troche logiki nie zawadzi nikomu.
    > Jesli jest mozliwe kilka interesow prawnych dot. kilku podmiotow to
    > mozliwe jest, ze interes prawny podmiotu 1 skrzyzuje sie z interesem
    > prawnym podmiotu 2.

    Ale co to ma do definicji "interesu prawnego"? Zgodnie z zasadami logiki w
    definicji nie można odwoływać się do definiowanego pojęcia!

    > Wczesniej pisalem, ze to bardzo rozlegly temat, proponuje wiec
    > siegniecie po pare prac naukowych na ten temat.

    Czyżby definicja podstawowego pojęcia była tak złożona?

    > Nie zawadzi tez
    > siegniecie po jakas publikacje z logiki. :)

    Od znajomego, bardzo dobrego prawnika usłyszałem kiedyś, że prawo i
    logika, to dwie zupełnie różne rzeczy. Teraz jestem pewny, że miał rację!
    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 10. Data: 2002-02-18 15:29:19
    Od: "Piotr Skaba" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    logiki w
    > definicji nie można odwoływać się do definiowanego pojęcia!

    Przeczytaj jeszcze raz dokladnie Twoje pytanie w drugim poscie i moja
    odpowiedz na to drugie pytanie.

    > Czyżby definicja podstawowego pojęcia była tak złożona?

    TAK.
    Slyszales o takiej dyscyplinie jak filozofia prawa?
    No wiec "interes prawny" jest np. przedmiotem jej badan.
    Definicja podana przeze mnie i innych uzywane sa ogolnie w praktyce.

    > Od znajomego, bardzo dobrego prawnika usłyszałem kiedyś, że prawo i
    > logika, to dwie zupełnie różne rzeczy. Teraz jestem pewny, że miał
    rację!

    Podstawowa zasada logiki to nie pomijac pewnych faktow zwlaszcza, ze
    ma sie je dane.

    EOT

    --
    Piotr Skaba