  • 11. Data: 2002-02-18 22:51:52
    Temat: Re: Interes prawny - definicja
    Od: "Xena d. Bazyl" <t...@t...iinf.polsl.gliwice.pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w
    wiadomości news:Pine.LNX.4.44.0202141251450.1291-100000@localho
    st...

    > Interes prawny jest szczególnym rodzajem interesu, bowiem oznacza że
    dla
    > danego zainteresowanego mogą wraz z rozwojem sytuacji powstać prawa
    lub
    > obowiązki (niekoniecznie o charakterze materialnoprawnym).

    Czyli rzeczoznawca majątkowy badając księgę wieczystą nieruchomości,
    którą ma wycenić ma interes prawny czy nie?

    --
    Pozdrówka
    Tatiana

  • 12. Data: 2002-02-19 11:43:23
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Nie ma powodu się irytować. Moje pytanie wiązało się z definicją strony w
    postępowaniu administracyjnym. Niestety jak widać jest to poważny problem
    filozoficzny. Chyba zbyt duży ciężar Prawodawca włożył na barki
    urzędników!
    Dziękuję za zainteresowanie, pozdrawiam,
    Piotr

  • 13. Data: 2002-02-19 13:22:55
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

> [...]
    > filozoficzny. Chyba zbyt duży ciężar Prawodawca włożył na barki
    > urzędników!
    > Dziękuję za zainteresowanie, pozdrawiam,

    No akurat tarfiłeś na jedną z najbardziej spornych kwestii :o)
    Poniżej wklejam kawałem komentarza do KPA
    Marcin.

    Art. 28. Stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy
    postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes
    prawny lub obowiązek.

    Strona.

    1. Strona, a zwłaszcza jej normatywne ujęcie w art. 28, stanowi jedną z
    fundamentalnych konstrukcji K.p.a. Trwająca w zasadzie od lat
    międzywojennych dyskusja przedstawicieli nauki prawa administracyjnego oraz
    orzecznictwo sądowe dawniejsze (NTA) oraz najnowsze (NSA i SN) nie
    doprowadziły w zasadzie do rozwikłania dylematów wyłaniających się na tle
    wykładni definicji ustawowej strony, zawartej w art. 28 K.p.a. Obowiązuje
    nadal niezbyt zręcznie zredagowany przepis wraz z narosłymi wokół niego
    wątpliwościami, którym jednak aktualnie nie przypisuje się już tak
    doniosłego znaczenia bowiem miały one swój podstawowy walor w czasie prac
    nad projektem obowiązującego Kodeksu.

    2. W myśl powołanego wyżej przepisu stroną jest każdy, czyjego interesu
    prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu
    ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. W nauce prawa
    administracyjnego utrwaliły się dwa podstawowe spojrzenia na koncepcję
    strony w postępowaniu administracyjnym, zawierające w sobie reminiscencje
    dyskusji i uregulowań prawnych r.p.a. (art. 9 ust. 1 i 2); ten ostatni akt
    prawny, będący pierwszą całościową regulacją polskiego postępowania
    administracyjnego, wzorowany na ustawodawstwie austryjackim z 1925 r.
    dopuszczał do udziału w postępowaniu administracyjnym w charakterze
    pełnoprawnego uczestnika podmiot, którego udział był oparty na prawie
    materialnym (stronę) zaś obok niego mogły występować podmioty, które
    uznawały się wedle własnego przekonania za uprawnione do domagania się
    wydania decyzji lub których decyzje zapadające w postępowaniu mogły dotyczyć
    (osoby interesowane). Na tle tej regulacji w związku z przyjętą w K.p.a.
    definicją ustawową strony wyłoniła się koncepcja obiektywnej (materialnej)
    wersji legitymacji procesowej oraz subiektywnej wersji legitymacji
    procesowej.

    3. Istotą pierwszej koncepcji jest założenie, iż strona jest kategorią prawa
    materialnego zaś pojęcie interesu prawnego jako wynikające z prawa
    materialnego oznacza kategorię istniejącą obiektywnie zatem podmiot
    ubiegający się o wydanie decyzji administracyjnej nie może sam przesądzać o
    jej istnieniu i tym samym samodzielnie decydować o swoim statusie strony w
    postępowaniu administracyjnym; przed wszczęciem postępowania
    administracyjnego na żądanie strony organ ma obowiązek każdocześnie ocenić,
    czy w konkretnym przypadku istnieje lub nie interes prawny. Przyjęcie tej
    koncepcji, wedle opinii jej krytyków, prowadzi do swoistego "postępowania
    przed postępowaniem" w zakresie ustalenia interesu prawnego. Druga koncepcja
    (subiektywnej wersji legitymacji procesowej) zakłada, że w istocie pojęciu
    interesu prawnego nie można odmówić cech zjawiska, które powinno zaistnieć
    obiektywnie, tym niemniej jego istnienie lub nieistnienie powinno być
    efektem rozpoznania konkretnej sprawy zaś stanowisko odnośnie interesu
    prawnego należy zawrzeć w decyzji kończącej postępowanie w sprawie; w tym
    przypadku samo żądanie wszczęcia postępowania rodzi obowiązek jego wszczęcia
    bez potrzeby wstępnego badania istnienia interesu prawnego u podmiotu
    domagającego się jego wszczęcia.

    4. Zwolennicy jednej i drugiej koncepcji są zgodni co do tego, że kategoria
    interesu prawnego (tym bardziej obowiązku), na której zbudowane zostało
    pojęcie strony i na podstawie którego została przyznana pewnemu kręgowi
    podmiotów ochrona procesowa, należy do prawa materialnego jako wyrażenie
    "prawa do określonego postępowania", prawo materialne decyduje o tym, kiedy
    dany interes prawny powstanie, czyli decyduje o tym, kiedy i komu przyznać
    prawo do postępowania, kiedy i komu przyznać ochronę w momencie, gdy to
    właśnie prawo materialne będzie konkretyzowane . Jedyną granicą dla pojęcia
    strony staje się w takim przypadku przynależność danej "sprawy" do kategorii
    "spraw administracyjnych" wyznaczonych przez prawo materialne. Przedstawione
    założenia odnoszą się do pewnej reguły, która może doznawać wyjątków, nie
    można bowiem wykluczyć w przypadku oznaczonych podmiotów występowania
    interesów wyłącznie faktycznych lub opartych tylko na przepisach prawa
    procesowego, gdy wydawane są decyzje wyłącznie procesowe, o jakich będzie
    jeszcze mowa dalej. Proponowane przed nowelizacją K.p.a. z 1980 r.
    modyfikacje brzmienia art. 28 oraz innych wiążących się z nim przepisów nie
    przyniosły efektów. Sugestie te sprowadzały się m.in. do: ograniczenia prawa
    użycia środków kontroli (np. odwołania, wznowienia postępowania) do stron
    rzeczywiście biorących udział w postępowaniu, zawarcia w Kodeksie obowiązku
    wydania postanowienia, na które przysługuje zażalenie w przypadku odmowy
    wszczęcia postępowania. Brak uwzględnienia tej ostatniej sugestii
    spowodował, iż strona pozostaje aktualnie w gorszej sytuacji procesowej niż
    chociażby organizacja społeczna, występująca na prawach strony, której
    przysługuje zażalenie na postanowienie odmawiające wszczęcia postępowania na
    jej żądanie (por. L. Żukowski: Instytucje kontroli rozstrzygnięć w ogólnym
    postępowaniu administracyjnym, Lublin 1985, s. 40).

    5. Zgodzić trzeba się z poglądem sugerującym wykładnię, iż art. 28 zawiera
    dwie odrębne normy prawne, stosowane niezależnie od siebie. Pierwszą normę
    tworzy ta część art. 28, w której stanowi się, że stroną jest podmiot,
    którego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie, istnieje tu
    możliwość wszczęcia postępowania z urzędu wobec podmiotu spełniającego wyżej
    podane kryterium. Drugą normę zawiera drugi człon art. 28 stanowiący, iż
    stroną będzie podmiot, który żąda czynności organu ze względu na swój
    interes prawny lub obowiązek, w tym przypadku następuje wszczęcie
    postępowania administracyjnego w dniu doręczenia organowi takiego żądania
    (art. 61 § 3).

    6. Przesłankami zastosowania pierwszej normy są:

    a) ustalenie przez prawo materialne organu administrującego właściwego w
    sprawie;

    b) sprawa, w której organ ten jest właściwy, może być załatwiona poprzez
    wydanie decyzji (ewentualnie ugody);

    c) istnieją podmioty, mające - w ocenie organu administrującego - interes
    prawny lub obowiązek, którego będzie dotyczyć postępowanie w indywidualnej
    sprawie.

    7. W przypadku drugiej normy przesłanki będą następujące:

    a) istnieje podmiot uznający się za legitymowany do występowania w
    postępowaniu przed organem administrującym;

    b) jest to podmiot mający - zgodnie z własną oceną stanu faktycznego oraz
    stanu prawnego sprawy - interes prawny lub obowiązek, który można
    rozstrzygnąć drogą decyzji ewentualnie poprzez zawarcie ugody;

    c) podmiot ten dokonuje czynności procesowej przez wniesienie żądania
    wszczęcia postępowania w jego indywidualnej sprawie.

    8. Opisane przesłanki stosowania dwu norm prawnych zawartych w art. 28
    należy wiązać, o czym wspominano wyżej, z przedmiotem postępowania (sprawą
    administracyjną, zobacz uwagi zawarte w tezie 5 omówienia do rozdziału 1
    działu I Kodeksu). W sytuacji kiedy prawo materialne umocowuje organ
    administrujący przepisem prawnym powszechnie obowiązującym do załatwienia
    sprawy w drodze wydania decyzji to wówczas prawo procesowe stwarza możliwość
    określonym podmiotom do żądania wszczęcia postępowania lub do brania udziału
    w postępowaniu wszczętym z urzędu. W efekcie rozpoznania sprawy interes
    prawny materializuje się w prawie nabytym decyzją, zaś obowiązek w prawnym
    określeniu jego rodzaju i zakresu. Brak interesu prawnego lub obowiązku
    stanowi podstawę do wydania decyzji odmownej.

    9. Kodeks nie zna przepisu pozwalającego na pozostawienie sprawy bez
    rozpoznania z braku podstaw faktycznych i prawnych, każde wszczęte
    postępowania powinno być zakończone wydaniem decyzji załatwiającej sprawę co
    do istoty lub kończące tę sprawę w danej instancji (art. 104 § 2); nie ma
    również przepisu, który dawałby podstawę do odrzucenia żądania wszczęcia
    postępowania jako nie nadającego się do merytorycznego rozpoznania,
    dopuszczalne jest tylko przekazania żądania przekraczającego właściwość
    organu innemu organowi bądź zwrócenia go stronie z pouczeniem o właściwości
    innego organu (art. 65 i 66); nie ma też w K.p.a. przepisu, który dawałby
    podstawę do podejmowania odrębnego aktu orzekającego o tym, czy dany podmiot
    jest stroną w sprawie bowiem dopiero w decyzji załatwiającej sprawę może
    nastąpić stwierdzenie tego, że żądanie pochodziło od strony (wyrok NSA z
    dnia 30 czerwca 1986 r., III SA 97/96, ONSA Nr 2/1987, poz. 46).

    10. Zarówno w orzecznictwie NSA, jak i Sądu Najwyższego konsekwentnie
    podkreślano tezę, iż ustalenie interesu prawnego osoby uczestniczącej w
    postępowaniu następuje ostatecznie w wyniku konkretyzacji właściwego
    przepisu prawa materialnego. Z drugiej jednak strony przymiot strony w jej
    aspekcie procesowym tj. zdolności do występowania w konkretnym postępowaniu,
    uzyskuje każdy, kto wystąpi z odpowiednim procesowym żądaniem (zob. w
    szczególności motywy wyroku Sądu Najwyższego z dnia 1 grudnia 1994 r., III
    ARN 64/94, OSNAPiUS, Nr 10/1995, poz. 118).

    11. Trafnie zatem podkreśla się w piśmiennictwie, że łącznikiem pomiędzy
    sferą stosowania prawa procesowego a prawem materialnym przy wszczęciu
    postępowania i w jego toku jest pojęcie interesu prawnego pojmowanego
    ogólnie jako obiektywna, czyli rzeczywiście istniejąca potrzeba ochrony
    prawnej, interes powinien być konkretny, indywidualny, dający się zaspokoić
    poprzez wydanie decyzji. W każdym razie chodzi o interes prawny szeroko
    pojmowany tzn. chroniony prawem przedmiotowym (powszechnie obowiązującym)
    nie zaś chroniony tylko prawem administracyjnym materialnym lub procesowym.
    Tak np. interes prawny byłego właściciela wywłaszczonej nieruchomości
    ubiegającego się o jej zwrot chronią zarówno przepisy prawa
    administracyjnego (dochodzenia roszczenia w trybie postępowania
    administracyjnego), jak i cywilnego (istota i zakres prawa własności). Por.
    art. 136-142 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
    (t. jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543). "Podwójna"
    (administracyjnoprawna i cywilnoprawna) ochrona interesów prawnych może
    również wynikać na tle postępowania komunalizacyjnego, prowadzonego na
    podstawie przepisów ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające
    ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych
    (Dz. U. Nr 32, poz. 191). Wyłaniające się na tym tle dylematy omawiają: M.
    Szubiakowski, M. Wierzbowski, A. Wiktorowska: Postępowanie administracyjne -
    ogólne, podatkowe i egzekucyjne, Warszawa 1996, s.74 i n.

    12. Odrębnym problemem, który trzeba jedynie zasygnalizować, jest udział
    gminy w postępowaniu administracyjnym w charakterze strony. Zgodzić się
    trzeba z poglądem, iż gmina może być stroną w rozumieniu art. 28, gdy
    znajdzie się w sytuacji podmiotu żądającego czynności od jakiegoś organu
    administracji publicznej lub też gdyby ze względu na treść obowiązującej
    normy prawnej zmuszona była wystąpić w danym stosunku administracyjnoprawnym
    w charakterze podmiotu administrowanego. Inaczej mówiąc, gmina wówczas może
    znaleźć się w sytuacji strony, gdy na takich samych zasadach, jak np.
    obywatel, podlegać będzie ustawowo określonej kompetencji jakiegoś organu
    administracji publicznej. Chodzić tu może zatem o sytuacje, gdy dla podjęcia
    przez gminę określonych zachowań wymagane będzie uzyskanie decyzji
    administracyjnej (np. pozwolenia na budowę, pozwolenia wodnoprawnego),
    względnie gdy w pewnej sytuacji konieczne będzie wydanie decyzji
    określającej lub ustalającej jej obowiązek (np. wydanie decyzji o rozbiórce
    obiektu budowlanego). Przyznanie gminom praw strony wynika z dotychczasowego
    orzecznictwa NSA, w którym przyjmowano, że organ administracji jest stroną
    postępowania administracyjnego w sprawie dotyczącej jego praw lub
    obowiązków. W sprawach indywidualnych z zakresu administracji ogólnej, a
    dotyczących osób trzecich, gminie nie przysługuje przymiot strony w
    rozumieniu art. 28 K.p.a., chyba że zakres rozstrzygnięcia obejmuje sferę
    interesu prawnego gminy, a także, iż ze względu na przedmiot sprawy i jego
    rzeczywisty związek z interesem prawnym, gmina nie jest stroną postępowania
    w sprawie indywidualnej z zakresu administracji publicznej, której
    rozstrzygnięcia w formie decyzji administracyjnej ma dokonać organ tej
    gminy. Obowiązujące prawo dopuszcza sytuacje, w których gmina będzie
    występować w charakterze strony.

    13. Kończąc uwagi o stronie w postępowaniu administracyjnym należy
    stwierdzić, że jest ona obligatoryjnym uczestnikiem postępowania
    administracyjnego, jest podmiotem stosunku procesowego, bez strony
    postępowanie toczyć się nie może, ta okoliczność odróżnia pozycję prawną
    strony od pozycji fakultatywnych uczestników postępowania, do których
    zalicza się: organizacje społeczne, prokuratora oraz Rzecznika Praw
    Obywatelskich.

    Autor: Ludwik Żukowski

  • 14. Data: 2002-02-19 13:59:39
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>