  • 1. Data: 2002-02-14 09:29:40
    Temat: SPADEK PROBLEM ..
    Od: "..." <j...@h...pl>

    Witam
    chcialbym sie dowiedziec :
    co grozi za wybranie pieniedzy z ksiazeczki pko po smierci malzonka przez
    zone ktora byla upowazniona do pobierania pieniedzy z ksiazeczki meza ?
    ile procent z tej ksiazeczki przypada w przypadku zmarlego ojca - dzieciom ,
    i jego drugiej zonie , i na jakiej zasadzie one powinny zostac wyplacone
    przez pko ?

    z gory dziekuje za wskazowki

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2002-02-16 12:44:33
    Temat: Re: SPADEK PROBLEM ..
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 14 Feb 2002, ... wrote:

    > co grozi za wybranie pieniedzy z ksiazeczki pko po smierci malzonka przez
    > zone ktora byla upowazniona do pobierania pieniedzy z ksiazeczki meza ?

    Konieczność zwrócenia nadwyżki ponad udział spadkowy pozostałym
    spadkobiercom, oczywiście dopiero po stwierdzeniu nabycia spadku - czyli
    jak przy bezpodstawnym wzbogaceniu.

    > ile procent z tej ksiazeczki przypada w przypadku zmarlego ojca - dzieciom ,
    > i jego drugiej zonie , i na jakiej zasadzie one powinny zostac wyplacone
    > przez pko ?

    AFAIK, jeśli prawo bankowe i regulamin PKO nie przewidują inaczej [1], a
    wkład na książeczce stanowi majątek odrębny zmarłego - małżonek i zstępni
    dziedziczą go w częściach równych, tyle że małżonek nie mniej niż 1/4.

    [1] jeśli przepisy szczególne stanowią że środki na rachunku nie wchodzą w
    skład spadku, ich dziedziczenie odbywa się w inny sposób i w innym kręgu
    osób niż stanowi KC, w szczególności nie są wymieniane w PSNS i nie
    stanowią przedmiotu sądowego działu spadku.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 3. Data: 2002-02-16 21:45:47
    Od: "rolek" <r...@w...pl>

    Witam

    zakładam ze książeczka jest wystawiona TYLKO na męża a żona jest jedynie
    pełnomocnikiem, bo jeśli byłaby na obu małżonków to rozwiazanie jest troszke
    inne

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > Konieczność zwrócenia nadwyżki ponad udział spadkowy pozostałym
    > spadkobiercom, oczywiście dopiero po stwierdzeniu nabycia spadku - czyli
    > jak przy bezpodstawnym wzbogaceniu.

    Prawda, tylko ci spadkobiercy musza się o tym dowiedzieć a to już nie jest
    takie pewne

    Szkoda ze nie jest Pani (a może jest) upoważniona do wypłaty (w prawdzie w
    ograniczonej wysokości ale zawsze cos) po śmierci właściciela rachunku, tzw.
    dyspozycja na wypadek śmierci
    ale nie dotyczy ona tzw. rachunków wspólnych ale Pani to chyba nie
    dotyczy bo pisze Pani o pełnomocnictwie (upoważnieniu)
    tu niżej załączam odpowiedni artykuł prawa bankowego:

    Art. 57. 1. W razie śmierci posiadacza rachunków oszczędnościowych, bank
    jest obowiązany wypłacić z tych rachunków:
    1)kwotę wydatkowaną na koszty pogrzebu posiadacza rachunku - osobie, która
    przedstawi rachunki stwierdzające wysokość poniesionych przez nią wydatków -
    w wysokości nie przekraczającej kosztów urządzenia pogrzebu zgodnie ze
    zwyczajami przyjętymi w danym środowisku,
    2)kwotę nie wyższą niż przypadające na ostatni miesiąc przed śmiercią
    posiadacza rachunku dwudziestokrotne przeciętne miesięczne wynagrodzenie w
    sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, ogłaszane przez Prezesa
    Głównego Urzędu Statystycznego, nie przekraczającą jednak wysokości środków
    na rachunku - osobie, którą posiadacz rachunku wskazał w umowie.
    2. Przepis ust. 1 nie dotyczy rachunków, o których mowa w art. 52.
    3. Kwoty, o których mowa w ust. 1, nie wchodzą do spadku po posiadaczu
    rachunku.

    środki zgromadzone na rachunku wchodzą w skład masy spadkowej, która będzie
    dzielona w następujący sposób: po równo pomiędzy dziećmi a żona, z tym ze
    żona musi otrzymać min 1/4 całości masy
    była żona nie jest w ogóle brana pod uwagę
    gdyby faktycznie wyszła na jaw ta wyplata środków po śmierci męża to
    zaliczona by została ona na udział spadkowy żony a nadwyzka do zwrotu

    moja rada: siedzieć cicho z ta wyplata i czekać na rozwój wypadków, w
    najgorszym razie razie bedzie trzeba sie tymi pieniedzmi podzielic z innymi
    spadkobiercami lecz jest to malo prawdopodobne

    > AFAIK, jeśli prawo bankowe i regulamin PKO nie przewidują inaczej [1], a
    > wkład na książeczce stanowi majątek odrębny zmarłego - małżonek i zstępni
    > dziedziczą go w częściach równych, tyle że małżonek nie mniej niż 1/4.

    A to powyzsze jest bardzo ciekawe........... moglbys rozwinac ta mysl ?
    szczegolnie to o regulaminie PKO

    Pozdrawiam
    Rolek

  • 4. Data: 2002-02-16 23:09:26
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "..." <j...@h...pl> wrote in message

    > ile procent z tej ksiazeczki przypada w przypadku zmarlego ojca - dzieciom
    ,
    > i jego drugiej zonie , i na jakiej zasadzie one powinny zostac wyplacone

    Dodam, ze polskie prawo nie przewiduje instytucji drugiej zony :-))
    Ustawowo spadkobierca zostaje zona aktualna. Poprzednia, bo rozumiem, ze o
    to chodzi, nie ma zadnych praw do spadku, chyba ze zmarly zapisal jej cos w
    testamencie.

    Pozdrawiam,
    Marta

  • 5. Data: 2002-02-17 09:03:49
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sun, 17 Feb 2002, Marta Wieszczycka wrote:

    > Ustawowo spadkobierca zostaje zona aktualna. Poprzednia, bo rozumiem, ze o
    > to chodzi, nie ma zadnych praw do spadku, chyba ze zmarly zapisal jej cos w
    > testamencie.

    A chyba art. 940 ust. 1 KC a contrario coś innego stanowi... czy może
    słowo "małżonek" rozumieć jako "ostatnia osoba z którą spadkodawca był w
    związku małżeńskim" ?

  • 6. Data: 2002-02-17 19:09:40
    Od: "rolek" <r...@w...pl>

    witam

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > A chyba art. 940 ust. 1 KC a contrario coś innego stanowi... czy może
    > słowo "małżonek" rozumieć jako "ostatnia osoba z którą spadkodawca był w
    > związku małżeńskim" ?

    to moze sprawdz w podreczniku do prawa spadkowego lub rodzinnego (lepiej by
    bylo w KC i KRiO ale......) w jaki sposob traktowany jest byly malzonek w
    przypadku dziedziczenia ustawowego a potem pisz na grupe

    Pozdrawiam
    Rolek

  • 7. Data: 2002-02-18 15:33:54
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "rolek" <r...@w...pl> wrote in message news:a4mvke$42b$2@news.tpi.pl...
> [...]
    >
    > zakładam ze książeczka jest wystawiona TYLKO na męża a żona jest jedynie
    > pełnomocnikiem, bo jeśli byłaby na obu małżonków to rozwiazanie jest

    Moze mi pan wyjasnic na jakiej podstawie srodki zgromadzone na rachunku
    wystawionym na imie jednego malzonka maja byc traktowane jako majatek
    odrebny?

    Boguslaw

  • 8. Data: 2002-02-18 18:46:37
    Od: "rolek" <r...@w...pl>

    Użytkownik "rolek" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    innymi
    > spadkobiercami lecz jest to malo prawdopodobne

    aha, znalazlem cos ciekawego:
    1994.03.03 wyrok s.apel. II AKr 288/93 M.Prawn. 1994/4/15
    w Krakowie

    Wprawdzie właściciel rachunku bankowego (książeczki oszczędnościowej PKO
    itp.) ma prawo w każdej chwili wycofać powierzone bankowi pieniądze,
    jednakże prawo to ma charakter roszczenia, a nie oznacza, że jest on nadal
    właścicielem tych pieniędzy. Właścicielem ich jako rzeczy znamiennych staje
    się bowiem bank (art. 720 w zw. z art. 845 kc). Skoro zaś chodzi o pieniądze
    powierzone bankowi państwowemu, pieniądze owe uznać należy za mienie
    społeczne (art. 120 § 7 kk). Zatem pobranie owych pieniędzy przez jednego ze
    spadkobierców właściciela rachunku na podstawie upoważnienia wygasłego z
    powodu jego śmierci uznać należy za zagarnięcie mienia społecznego, a nie
    przywłaszczenie mienia powierzonego z art. 204 § 1 kk.

    Rolek