  • 1. Data: 2002-02-14 09:57:30
    Temat: pytanie i prosba - pomylkowa wyplata w zakladzie pracy
    Od: "..::MIKE::.." <m...@o...pl>

    Witam
    Sytuacja wyglada nastepujaco:
    W firmie sa dwie osoby o takim samym imieniu i nazwisku.
    Zaklad pracy przez okres 4 ostatnich miesiecy wyplacal wynagrodzenie jednej
    z nich powiekszone o wysokosc poborow drugiej osoby przelewem na konto. Po
    stwierdzeniu bledu osoba ktorej bylo wyplacane swiadczenie odmowila zwrotu
    wyplaconej pomylkowo kwoty.

    Mam pytania:
    1.Czy i na jakiej podstawie osoba odbierajaca pomylkowe wplaty moze odmowic
    zwrotu wyplaconej przez firme pomylkowo kwoty?
    2.Kto ponosi odpowiedzialnosc za ten fakt: czy osoba wprowadzajaca dane do
    systemu ( brak odpowiedzialnosci finansowej ), czy osoba nadzorujaca prace
    osoby wprowadzajacej?
    3.Czy osobe wprowadzajaca dane do systemu mozna pociagnac do
    odpowiedzialnosci finansowej?
    4.Czy jesli osoba odbierajaca pomylkowe wplaty odmowi wyplacenia blednej
    kwoty to osoba odpowiedzialna za powstanie bledu bedzie mogla ubiegac sie o
    zwrot tejze kwoty na drodze powodztwa cywilnego ?

    Prosze o odpowiedz i podanie podstawy prawnej.

    Z gory dziekuje i przepraszam za omyłki jesli takie wystapily

    Michal Cybulski
    GG: 621663

  • 2. Data: 2002-02-14 10:33:39
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > Mam pytania:
    > 1.Czy i na jakiej podstawie osoba odbierajaca pomylkowe wplaty moze
    odmowic
    > zwrotu wyplaconej przez firme pomylkowo kwoty?

    To raczej ktoś kto żąda zwrotu powinien mieć podstawę dla swego działania.

    > 2.Kto ponosi odpowiedzialnosc za ten fakt: czy osoba wprowadzajaca dane do
    > systemu ( brak odpowiedzialnosci finansowej ), czy osoba nadzorujaca prace
    > osoby wprowadzajacej?

    To zależy od stopnia ich winy.

    > 3.Czy osobe wprowadzajaca dane do systemu mozna pociagnac do
    > odpowiedzialnosci finansowej?

    Jeśli nie uda się odzyskać pieniędzy tak, ale uwaga na ograniczenia w
    odpowiedzialności odszkodowawczej pracownika wobec pracodawcy w kodeksie
    pracy.

> [...]
    > zwrot tejze kwoty na drodze powodztwa cywilnego ?
    >
    > Prosze o odpowiedz i podanie podstawy prawnej.

    Tak, z bezpodstawnego wzbogacenia - art. 405 kodeksu cywilnego.

    Marcin.

  • 3. Data: 2002-02-14 10:48:42
    Od: "..::MIKE::.." <m...@o...pl>

    Użytkownik "KRZEM" <m...@s...pl000> napisał w wiadomości
    > odmowic
    > To raczej ktoś kto żąda zwrotu powinien mieć podstawę dla swego działania.

    Zakład pracy żąda zwrotu od pracownika - wiec chyba ma podstawe do dzialan

    > To zależy od stopnia ich winy.
    W jaki sposob ustalic stopien winy ?

    > Jeśli nie uda się odzyskać pieniędzy tak, ale uwaga na ograniczenia w
    > odpowiedzialności odszkodowawczej pracownika wobec pracodawcy w kodeksie
    > pracy.
    Dokladniej chodzi mi o to - jesli osoba ktora popelnila pomylke przy
    wprowadzeniu danych do systemu zostanie obciazna
    przez pracodace kwota pomylki - czy osoba ta bedzie mogla sie ubiegac o
    zwrot kwoty od osoby ktora pomylkowej kwoty zwrocic nie chce ?

    > Tak, z bezpodstawnego wzbogacenia - art. 405 kodeksu cywilnego.
    >
    > Marcin.
    Dzieki raz jeszcze i prosze o odpowiedz na powyzsze.
    MIchal

  • 4. Data: 2002-02-14 11:41:29
    Od: "Buker" <m...@w...pl>

    Użytkownik "..::MIKE::.." <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    odmowic
    > zwrotu wyplaconej przez firme pomylkowo kwoty?
    Nie ma prawa odmówić.

    > 2.Kto ponosi odpowiedzialnosc za ten fakt: czy osoba wprowadzajaca dane do
    > systemu ( brak odpowiedzialnosci finansowej ), czy osoba nadzorujaca prace
    > osoby wprowadzajacej?

    Art. 94KP. Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
    5) terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie

    Wobec osoby, która nie otrzymała wynagrodzenia odpowiedzialność ponosi
    wyłącznie pracodawca. Ma on z kolei prawo pociągnąć do odpowiedzialności
    dyscyplinarnej jak i finansowej pracownika, który bezpośrednio zawinił (ale
    to już nie Twoje zmartwienie).

    > 3.Czy osobe wprowadzajaca dane do systemu mozna pociagnac do
    > odpowiedzialnosci finansowej?

    Art. 114 KP. Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego
    wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę,
    ponosi odpowiedzialność materialną według zasad określonych w przepisach
    niniejszego rozdziału

    Art. 119 KP. Odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak
    nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia
    przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody.

    Art. 122 KP. Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest obowiązany do
    jej naprawienia w pełnej wysokości.

    > 4.Czy jesli osoba odbierajaca pomylkowe wplaty odmowi wyplacenia blednej
    > kwoty to osoba odpowiedzialna za powstanie bledu bedzie mogla ubiegac sie
    > zwrot tejze kwoty na drodze powodztwa cywilnego ?

    Tzw. bezpodstawne wzbogacenie:

    Art. 405 KC. Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem
    innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie
    było możliwe, do zwrotu jej wartości.

    .