  • 11. Data: 2003-04-30 12:55:21
    Temat: Re: Gałęzie z drzewa na stronie sąsiada?
    Od: "Grazyna" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Futrzak" napisał w wiadomości

    > Witam
    > Cy jest jakies prawo mówiące ze nalezy obcinac galezie ktore wystaja na
    > strone sasiada?
    > Bo moj sasiad ma obiekcje do mojego drzewa - debu - ktorego jedna galaz
    jest
    > po jego stronie (na wysokosci ok. 5 ma dlugosc ok 3 m).
    > Czy musze sciac na jego zyczenie?

    Czesc.
    art. 149 kc - Wlasciciel gruntu moze wejsc na grunt sasiedni w celu
    usuniecia zwieszajacych sie z jego drzew galezi lub owocow. Wlasciciel
    sasiedniego gruntu moze jednak zadac naprawienia wyniklej stad szkody.

    art. 150 kc - Wlasciciel gruntu moze obciac i zachowac dla siebie korzenie
    przechodzace z sasiedniego gruntu. To samo dotyczy galezi i owocow
    zwieszajacych sie z sasiedniego gruntu; jednakze w wypadku takim wlasciciel
    powinien uprzednio wyznaczyc sasiadowi odpowiedni termin do ich usuniecia.

    Pozdrawiam
    grazyna

  • 12. Data: 2003-04-30 18:05:57
    Od: "Asia" <J...@f...edu.pl>

> [...]
    jest
    > po jego stronie (na wysokosci ok. 5 ma dlugosc ok 3 m).

    A co Ci przeszkadza, zeby jednak obciac te galezie ?

  • 13. Data: 2003-04-30 18:45:43
    Od: "Roman Gladysz" <r...@p...onet.pl>

    Owszem jest takie coś w kodeksie cywilnym.
    1. Sąsiad może Ci wyznaczyć termin do usunięcia korzeni i gałęzi. Po
    bezskutecznym upływie tego terminu może on to usunąć i sobie zachować.
    2. W sumie to nie wiem jak na takie rzeczy mówi prawo administracyjne np.
    ochrona przyrody, itp.
    3. Podstawa prawna patrz art. 149 i 150 kc.

  • 14. Data: 2003-05-01 19:13:00
    Od: "tomekxl" <t...@w...pl>

> [...]
    jest
    > po jego stronie (na wysokosci ok. 5 ma dlugosc ok 3 m).

    Kodeks cywilny

    Tomek

  • 15. Data: 2003-05-05 08:34:23
    Od: "Asia" <J...@f...edu.pl>

    > Cy jest jakies prawo mówiące ze nalezy obcinac galezie ktore wystaja na
    > strone sasiada?
    A co Ci przeszkadza obciac te galezie ?

  • 16. Data: 2003-05-05 10:03:49
    Od: "Slawomir Sikora" <s...@h...pl>

    "Asia" <J...@f...edu.pl> wrote in message
    > A co Ci przeszkadza obciac te galezie ?

    Niedawno slyszalem w audycji wypowiedz prawnika na ten temat.
    Nie ma takiego prawa i wbrew niektorym potocznym opiniom,
    prawo nie okresla minimalnych odleglosci na sadzenie drzew przy
    granicach posesji.
    Ale...
    Sasiad ma prawo obciac galezie nalezace do Twojego drzewa, ktore
    wyszly na jego strone. Sasiad ma rowniez prawo korzystania z owocow
    drzewa owocowego, ktore rosna w tej czesci drzewa, ktore znalazlo
    sie po jego stronie.

    Pozdrawiam
    Slawek.

  • 17. Data: 2003-05-05 13:36:08
    Od: "Asia" <J...@f...edu.pl>

> [...]
    > Nie ma takiego prawa i wbrew niektorym potocznym opiniom,
    > prawo nie okresla minimalnych odleglosci na sadzenie drzew przy
    No to jesli nie ma takiego prawa (w co watpie i co mnie troche niepokoi) to
    pozostaje jedynie zwykla przyzwoitosc, o co ostatnio coraz trudniej.

    Asia

  • 18. Data: 2003-05-05 19:21:06
    Temat: Re: Gałęzie z drzewa na stronie s?siada?
    Od: Kasek <k...@f...onet.pl>

    On Mon, 5 May 2003 15:36:08 +0200, "Asia" <J...@f...edu.pl>
    wrote:

    > No to jesli nie ma takiego prawa (w co watpie i co mnie troche niepokoi) to
    >pozostaje jedynie zwykla przyzwoitosc, o co ostatnio coraz trudniej.

    Alez oczywiscie potwierdza sie moja opinia.
    Z tego co pamietalem, to ustawodawca zrownal ploty,
    drzewa i krzewy (jako dobro wspolne zobowiazaujace
    sasiadow do wspolnego utrzymania.)
    Zreszta calkiem slusznie.
    Byle thuja czy cyprys moze okazac sie biologicznie
    drzewem i co? Nie moglby robic za zywoplot?
    A ze wpadly w to i deby, itd, no trudno.