  • 1. Data: 2003-04-30 09:11:25
    Temat: 3 maja - w wolną sobotę?
    Od: "Darpola" <d...@p...onet.pl>

    Jeśli święto 3 maja przypada w sobotę (dzien wolny od pracy) - to czy
    pracodawca powinien wskazać jakiś inny dzień roboczy jako wolny, BEZ
    KONIECZNOŚCI ODRABIANIA GO (np. 2 maja).

    Podobno weszło jakieś nowe prawo czy ustawa...

    Proszę o wyjaśnienie :)

    --
    Darpola Agromax

  • 2. Data: 2003-04-30 09:23:22
    Temat: Re: 3 maja - w wolną sobotę?
    Od: "Sabina" <b...@o...pl>

    Poszukaj na stronie Rzeczypospolitej - jak chcesz podstawy prawnej - jest
    dużo artykułów.
    Należy się dzień wolny i za 1 listpada - który wypada w sobotę

  • 3. Data: 2003-05-01 09:20:38
    Temat: Odp: 3 maja - w wolną sobotę?
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik Sabina <b...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b8o4mm$nus$...@a...news.tpi.pl...
    > Poszukaj na stronie Rzeczypospolitej - jak chcesz podstawy prawnej - jest
    > dużo artykułów.

    Wedlug mnie nie ma podstawy prawnej - wunalazl ja sobie SN w swoim
    orzeczeniu i wszyscy dali sie wkrecic.

    > Należy się dzień wolny i za 1 listpada - który wypada w sobotę

    E tam. Jakbym byl pracodawca to bytm kazal wszystkim sie stawic, grozac
    zwolnieniem dyscyplinarnym.

    O tu krotki komentarz:

    "Przeciętnie Polak pracuje w roku 1560 godzin, Brytyjczyk - 1713 godzin.
    Produktywność netto pracownika w naszym kraju wynosi 28,5 tys. zł, a w
    Anglii - 156 tys. zł.

    Jeszcze gorzej wypadamy na tle Ameryki, do której tak chętnie porównujemy
    nasze zarobki, by pokazać uderzający kontrast. Obywatel USA pracuje w roku
    przeciętnie 1966 godzin, a jego produktywność wynosi 200 tys. zł (źródło:
    Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych, dane za 1999 r.).

    "

    W takim kontekscie dorzucanie przez sad jeszczed odatkowych dni wolnych
    uwazam za skrajna glupote i nieodpowiedzialnosc.

    Depi.

  • 4. Data: 2003-05-01 09:27:27
    Temat: Re: Odp: 3 maja - w wolną sobotę?
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Marcin Olender wrote:
    > E tam. Jakbym byl pracodawca to bytm kazal wszystkim sie stawic, grozac
    > zwolnieniem dyscyplinarnym.

    A potem kazał sobie zapłacić za obrenę przed sądem? ;)

    KG

  • 5. Data: 2003-05-01 16:16:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | O tu krotki komentarz:
    |
    | "Przeciętnie Polak pracuje w roku 1560 godzin, Brytyjczyk - 1713 godzin.
    | Produktywność netto pracownika w naszym kraju wynosi 28,5 tys. zł, a w
    | Anglii - 156 tys. zł.

    W kwestii formalnej, to akurat z tymi kwotami bym popolemizował. Tam są
    trochę inne przeliczniki kursowe, więc mogą być pewne rozbieżności. Ponadto
    nie zapominaj, że w Polsce sporą część zysku z zatrudnienia pracownika
    zabiera nasza kochana ojczyzna w formie podatków składek i czego tam
    jeszcze. Pracodawcę pracownik kosztuje średnio ze dwa razy więcej niż
    pracownik zarabia. Nie wiem jak jest z podatkiem VAT, bo się nie orientuję.
    W rezultacie z tą produktywnością w Królestwie czy u wielkiego brata może
    nie być tak kolorowo.

    | W takim kontekście dorzucanie przez sad jeszcze dodatkowych dni wolnych
    | uważam za skrajna głupotę i nieodpowiedzialność.

    A z tym, to akurat się zgadzam.

  • 6. Data: 2003-05-01 23:23:23
    Od: "Sabina" <b...@o...pl>

    Fajne wytrzasnąłeś dane. Tylko jeszcze pomóż mi je zinterpretować.
    1. Czy do "przeciętnego Polaka" ta statystyka wliczyła wszystkich
    bezrobotnych? Pewnie tak, no bo to statystyka - to zawsze wypadniemy gorzej.
    2. Według jakiego przelicznika liczona jest ta produktywność? Funta do
    złotówki? Dolara do złotówki? : )
    3. Czy można porównywać produktywność np. pomywacza stojącego przy zlewie i
    pomywacza przy zmywarce, lub kopiącego rów łopatą i kopiącego koparką?
    Te dane dowodzą tyle że w USA jest najmniejsze bezrobocie i największe PKB z
    wymienionych tu krajów.

    Na wymiar czasu pracy, jak wynika ze sposobu jego obliczania, wpływ ma
    święto przypadające w innym dniu niż niedziela, co wprost wynika z art. 138
    k.p. Każde święto przypadające w innym dniu niż niedziela powoduje obniżenie
    wymiaru czasu pracy. W uchwale 7 sędziów z 14 listopada 2001 r. (III ZP
    20/01) Sąd Najwyższy
    uznał, że wystąpienie święta będącego dniem wolnym od pracy (art. 138 k.p.)
    w innym niż niedziela dniu tygodnia powoduje w okresie rozliczeniowym
    odpowiednie zmniejszenie liczby dni, a tym samym godzin - pracy. Pytanie, na
    które tak odpowiedział SN, dotyczyło rozumienia pojęcia pięciodniowego
    tygodnia pracy, a mianowicie: czy wystąpienie w innym dniu niż niedziela
    święta (czyli dnia wolnego od pracy) powoduje zmniejszenie liczby dni - a
    tym samym godzin - pracy, czy też czas pracy w takim tygodniu wyznacza
    jedynie zawarty w art. 129 § 1 k.p. wymóg zachowania pięciodniowego tygodnia
    pracy. Pytanie takie zrodziło się po wprowadzeniu pięciodniowego tygodnia
    pracy. Wcześniej przepisy k.p. przewidywały, że każdy zatrudniony objęty
    kodeksową regulacją czasu pracy miał prawo do co najmniej 39 dni dodatkowo
    wolnych od pracy w roku kalendarzowym; terminy tych dni były wyznaczane w
    dni robocze, z reguły w soboty. Dodatkowe dni wolne od pracy nie mogły być
    wyznaczane w innych dniach niż robocze, czyli nie mogły przypadać w święto;
    jeżeli zatem w sobotę przypadało święto, to nie można było wskazać tego dnia
    jako dodatkowo wolnego. Jeżeli więc święto wypadało w sobotę, był to - dla
    pracowników pracujących od poniedziałku do soboty - dzień wolny od pracy z
    racji święta, a nie jako jeden z dni dodatkowo wolnych od pracy. Wejście w
    życie 1 maja 2001 r. regulacji prawnej odchodzącej od dodatkowych dni
    wolnych od pracy i wprowadzającej przeciętnie pięciodniowy tydzień pracy,
    dla niektórych stanowiło "okazję" do obejścia art. 138 § 1 k.p. Podniosły
    się mianowicie głosy, że jeżeli w tygodniu przypada święto, to wówczas
    pracownik ma pracować przez pozostałe dni robocze, aby "wypracować" te pięć
    dni. I właśnie te wątpliwości rozwiał SN. Jednakże uchwała SN niczego nie
    zmienia. Przepis art. 138 k.p. wskazujący niedziele i święta jako dni wolne
    od pracy obowiązuje od 1975 r. i przez cały czas oznacza konieczność
    obniżania wymiaru czasu pracy o każde święto. Fakt, że przepis ten nie
    zawsze był respektowany przez niektórych pracodawców, nie ma wpływu na
    istniejący stan prawny. Przepis art. 138 k.p. nie różnicuje świąt. To, że
    święto przypadające w niedzielę nie powoduje obniżenia wymiaru czasu pracy,
    jest prostą konsekwencją tego, że praca ma być świadczona z reguły w dni
    robocze i przy obliczaniu wymiaru pomija się niedziele. Wróćmy do wymiaru
    czasu pracy. Przed każdym kolejnym okresem rozliczeniowym pracodawca jest
    obowiązany ustalić ten wymiar, czyli liczbę godzin (i dni) przypadających do
    przepracowania w tym okresie, tj. liczbę godzin pracy, którą ma
    "zagospodarować", a więc godzin, w czasie których pracownicy mają świadczyć
    pracę. Jest to niezbędne dla prawidłowego ustalenia rozkładu czasu pracy,
    który jest elementem organizacji pracy. Wymiar czasu pracy jest ustalany
    jednakowo dla każdego pracownika, bez względu na system i rozkład czasu
    pracy. Prawidłowo ustalony wymiar czasu pracy stanowi podstawę do
    sporządzenia harmonogramów, czyli indywidualnych rozkładów czasu pracy dla
    zatrudnionych pracujących w różnych dniach i godzinach. Pracodawca
    sporządzając harmonogram pracy, musi przestrzegać tego wymiaru, czyli i
    liczby godzin, i maksymalnej liczby dni, w które ma być wykonywana
    praca.Jednakże obowiązek zatrudniania zgodnie z wymiarem czasu pracy dotyczy
    również zatrudnionych w "sztywnym" rozkładzie czasu pracy. Pracodawca nie
    sporządza wtedy harmonogramu, bo nie ma takiej potrzeby; pracownicy znają
    dni i godziny pracy. Jednakże nie znaczy to, że mają pracować przez większą
    liczbę godzin i dni niż zatrudnieni w innym rozkładzie czasu pracy.
    Jeżelizatem praca w takim rozkładzie trwałaby dłużej niż prawidłowo ustalony
    wymiar czasu pracy, to pracodawca musi dostosować ten rozkład do wymiaru
    czasu pracy, czyli "skorygować" go poprzez wskazanie innego dnia wolnego od
    pracy w celu dostosowania go do wymiaru - mówiąc inaczej, wskazać dzień
    wolny w jednym z "normalnych" dni pracy. Dla zatrudnionych od poniedziałku
    do piątku taka sytuacja istnieje w miesiącach, w których święto przypada w
    sobotę (podobnie, jeżeli stały rozkład czasu pracy przewiduje pracę od
    wtorku do soboty, a święto przypada w poniedziałek).