  • 11. Data: 2013-04-04 17:58:19
    Temat: Re: Dziura w drodze
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail a...@l...SPAM_PRECZ.com napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    > Zakońske... Czyżbyś była pracownikiem jednej z tych masarni, co
    > wołowinę fałszowała końską padliną? ;->

    To chyba był cleowy błąd dla dodatkowego podkreślenia *wpieprzania się*.
    bo nie wierzę, że ktoś może takie nomen omen *końskie byki* walić ;-)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Windows 95 - 32bit extensions and a graphical shell for a 16bit patch

  • 12. Data: 2013-04-04 17:58:20
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail a...@l...SPAM_PRECZ.com napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    > Kupujesz taką samą oponę i ją zakładasz. Ma być taka sama konstrukcja na
    > jednej osi. A nie identyczne zużycie

    A jeżeli takich opon o takim biezniku się już nie produkuje?

    Swoją drogą skąd wymóg, żeby po obu stronach były opony o takim samym
    biezniku?
    Czy inny układ byłby niebezpieczny?

    A zwłaszcza w samochodach wyposażonych w ABS?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Jeżeli wydaje się, że wszystko działa dobrze,

  • 13. Data: 2013-04-04 18:33:15
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Niby dlaczego, skoro zniszczona tylko jedna?

    Nie, zniszczone są dwie bo były parą.

    Tylko wiocha jeżdzi na jednej starej i jednej nowej oponie na jednej osi.

  • 14. Data: 2013-04-04 19:25:27
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 04.04.2013 17:58, Budzik pisze:

    > To chyba był cleowy błąd dla dodatkowego podkreślenia *wpieprzania się*.
    > bo nie wierzę, że ktoś może takie nomen omen *końskie byki* walić ;-)

    Dlaczego nie? Na pierwszy rzut oka jakiś klon animki albo stokrotki...

  • 15. Data: 2013-04-04 19:29:22
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 04.04.2013 18:33, witek pisze:

    > Nie, zniszczone są dwie bo były parą.
    >
    > Tylko wiocha jeżdzi na jednej starej i jednej nowej oponie na jednej osi.

    Tylko debil jeździ na oponach tak zjechanych, że założenie jednej
    fabrycznie nowej powoduje wyczuwalny dryf.

  • 16. Data: 2013-04-04 19:33:03
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    > A jeżeli takich opon o takim biezniku się już nie produkuje?

    A jeśli opon pasujących do danej felgi już się nie produkuje?

    A jeśli felg pasujących do danego samochodu już się nie produkuje?

    ;->

    > Swoją drogą skąd wymóg, żeby po obu stronach były opony o takim samym
    > biezniku? Czy inny układ byłby niebezpieczny?

    Ogólnie pewnie nie, ale jak założysz drastycznie różne (np. bieżnik
    błotno-śniegowy na jedno koło i semi-slick na drugie, to będziesz miał
    wesoło).

    > A zwłaszcza w samochodach wyposażonych w ABS?

    Nie zgłupieje? Ludzie z ABSami mają problemy przy hamowaniu jak jedno
    koło jest na normalnym mokrym asfalcie, a drugie na wymalowanym pasku
    "zebry".

  • 17. Data: 2013-04-04 19:34:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 04.04.2013 16:57, Helenka pisze:

    > Andrzejku drogi; na codzien poruszam sie Skoda Superb rocznik 2011. Po

    No i?

    > 90.000km na wymiane nie kupilam oponek za 200-300zl/szt tylko po 1500zl/szt

    Możesz wydać nawet milion - starzenia oraz zużycia nie powstrzymasz.

    [ciach]

    > Poza tym, przed uszkodzeniem opony auto prowadzilo sie prosto, swietnie
    > trzymalo sie drogi - po uszkodzeniu i wymianie opony - sciaganie na bok;
    > wymiana drugiej opony - auto znow sie prosto prowadzi.

    Jeśli uszkodzenie było wynikiem wpadnięcia w dziurę, to nie przyszło ci
    do głowy, że nie tylko opona mogła wymagać "regulacji"?

  • 18. Data: 2013-04-04 20:35:17
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 04.04.2013 17:51, Robert Tomasik pisze:

    > wyposażony w kontrolę trakcji, o tyle na napędzanej załozenie jednej
    > opony zamiast dwóch spowoduje, że przez cały czas będzie pracował
    > mechanizm różnicowy. Pytanie o ile.

    Mechanizm różnicowy i tak pracuje cały czas. Nie wierzę, że jedziesz
    cały czas idealnie prosto bez najmniejszego ruchu kierownicą.

    > By to policzyć muszę Cie wtajemniczyć w termin tzw. średnicy
    > dynamicznej. To taki wirtualny wymiar uywzględniający w oponie jej

    Jeszcze raz napiszesz coś takiego, to ja zacznę cię przy każdej okazji
    złośliwie wtajemniczać w straszne skomplikowane zawiłości polskiej
    ortografii, OK? I nie piszę o powyższej literówce.

    > ugięcie i rozmiar podczas normalnej eksploatacji. Teoria mówi, że
    > promień dynamiczny wynosi 0,97 wysokości opony oraz promienia obręczy.

    Wow, no proszę, jaka straszna tajemnica - opona się ugina pod
    obciążeniem. Dawno się o tym dowiedziałeś?

    > Przykładowo dla opony 16" 195 x 65 ten promień dynamiczny będzie wynosił
    > zatem:
    > 0,97*(16*25,4/2 + 195 * 0,65) = 0,97*(203,2+126,75) = 320 mm
    > Czyli nowa opona będzie miała obwód Obw=2*pi*r = 2011 mm, czyli nieco
    > ponad dwa metry. Opona, której bieżnik zużył się o 2 mm bedzie miała
    > obwód: 1998 mm. Niby zaledwie 13 mm mniej. No ale daje to jeden
    > dodatkowy obrót koła na każde 154 obroty, czyli przejechane 300 metrów!

    Mhm. Nawet zakładając że wzór na obwód koła nadal działa dostatecznie
    dobrze - zauważ, że dzięki ugięciu, które obejmuje także sam bieżnik,
    koło przestaje być koliste - daje to różnicę dwóch metrów pomiędzy
    kołami na każde 300 metrów.

    Policzysz promień skrętu, jaki to daje?

    [ciach]

    > Kontrola trakcji będzie to postrzegać jako poślizg tego większego. ABS
    > też. Mechanizm różnicowy będzie cały czas pracował nadrabiajac jeden
    > obrót na 300 metrów.

    Wg mnie przeszacowałeś różnicę w "skutecznym" obwodzie (bieżnik też się
    ugina - mniej zużyty bardziej), przeceniasz tę niewielką różnicę na tor
    jazdy (już umiarkowany boczny wiatr bardziej z kursu zbije) i
    zapomniałeś o jeszcze jednym drobiazgu... (patrz niżej)

    > Reasumując w tym zakresie niestety sie z Tobą nie zgodzę.
    >
    > Co do reszty, to pewnie sporo racji masz. Jeśli gość koniecznie chce
    > mieć jednakowe, to zamiast jednej nowej spokojnie kupi dwie podobne do
    > siebie używki o zużyciu zbliżonym do tej rozwalonej, jeśli zużycie opony
    > było na tytle duże, że ma to znaczenie. W ogóle, to jestem zwolennikiem

    ...tylko po co tak kombinować, jak bieżnik można po prostu sobie
    zeszlifować i tak wyrównać, jeśli koniecznie chcesz ;)

    > wymieniania nie para mi opon, a po prostu wszystkich czterech w
    > samochodzie, ale to już zupełnie inna sprawa.

    Jeśli różnica w wysokości bieżnika powoduje wyczuwalne różnice, to znak
    że pozostałe stare opony też są już do wymiany.

  • 19. Data: 2013-04-04 21:26:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Tylko debil jeździ na oponach tak zjechanych, że założenie jednej
    > fabrycznie nowej powoduje wyczuwalny dryf.

    nie musi być zjechana żeby było czuć różnicę w jeździe.
    Szczególnie w samochodach lepszej klasy. Ja mam zalecaną zmianę
    wszystkich czterech opon jednocześnie i do tego wymaganą rotacje kół co
    3 miesiace.

    Jak się jeździ starym złomem to faktycznie nie czuc różnicy.

  • 20. Data: 2013-04-04 21:44:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał w wiadomości

    > Mechanizm różnicowy i tak pracuje cały czas. Nie wierzę, że jedziesz cały
    > czas idealnie prosto bez najmniejszego ruchu kierownicą.

    Pewnie, że tak, ale tu masz tak, jakbyś czały czas po łuku jeździł, a nie
    po prostej.

    > Wow, no proszę, jaka straszna tajemnica - opona się ugina pod
    > obciążeniem. Dawno się o tym dowiedziałeś?

    Pewnie ze ćwierć wieku temu, albo lepiej - ale wóczas miał to być mój
    zawód, a dopuszczam, że osoby nie zajmujące się tym profesjonalnie mogą nie
    wiedzieć.

> [...]
    > dobrze - zauważ, że dzięki ugięciu, które obejmuje także sam bieżnik,
    > koło przestaje być koliste - daje to różnicę dwóch metrów pomiędzy kołami

    No właśnie dlatego liczy sie promień dynamiczny, a nie liczy tego normalnie
    zwymiarów geometrycznych.

    > Policzysz promień skrętu, jaki to daje?

    Zależy od rozstawu kół.

> [...]
    > niewielką różnicę na tor jazdy (już umiarkowany boczny wiatr bardziej z
    > kursu zbije) i zapomniałeś o jeszcze jednym drobiazgu... (patrz niżej)

    No właśnie po to był ten tajemniczy "promień / średnica dynamieczne". To
    nie jest zaden realnie mierzalny wymiar. Można go ewentualnie
    doświadczalnie wyznaczyć. No i zakłądając, ze ten mniej zużyty by się mniej
    uginał, to różnica by przecież wyszła jeszcze większa.

    > ...tylko po co tak kombinować, jak bieżnik można po prostu sobie
    > zeszlifować i tak wyrównać, jeśli koniecznie chcesz ;)

    Jaki sens miałoby szlifowanie bieżnika i czy znasz jakiś praktyczny sposób
    relizacji takiego zabiegu?

    > Jeśli różnica w wysokości bieżnika powoduje wyczuwalne różnice, to znak
    > że pozostałe stare opony też są już do wymiany.

    No przecież o tym właśnie napisałem.