  • 1. Data: 2009-12-28 07:40:34
    Temat: Dziedziczenie - długawe
    Od: RDe <r...@p...onet.pl>

    Mam taki problem, i nikt nie chce mi tego wytłumaczyć. Może ktoś
    czytający grupę, miał podobny.
    Małżeństwo nabyło drogą kupna grunt - powiedzmy 100 m2 - do odrębnej
    własności po 1/2 powierzchni.W wyniku zdarzeń losowych, jeden z
    małżonków umiera, pozostawiając syna z pierwszego małżeństwa, który
    również dziedziczy po ojcu. D tej pory wszystko jest jasne.
    Teraz schody.
    Grunt ma powierzchnię 100 m2, z czego 50m2 jest własnością żony. Zatem
    dziedziczeniu podlega tylko druga część gruntu - pozostałe 50m2.
    Z mocy prawa, żonie należy się 1/2 tej części (25m2), a pozostała część
    podlega podziałowi pomiędzy spadkobierców - czyli otrzymują po 12,5m2.
    Zatem, podsumowując: po zamknięciu postępowania spadkowego, żona posiada:
    50m2 - własność odrębna
    25m2 - nabyta z mocy prawa
    12,5m2 - nabyta jako spadkobierca.

    Proszę o opinię, czy dobrze rozumuję?
    Nie znam się na tym, byłem w kilku kancelariach, ale każda - w
    zależności od wysokości opłaty - mówi co innego. W sądzie - w zasadzie w
    każdym - też inaczej interpretują prawo i w końcu zgłupiałem.
    Może tu się czegoś dowiem.

  • 2. Data: 2009-12-28 08:10:34
    Temat: Re: Dziedziczenie - długawe
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    RDe wrote:
    > Grunt ma powierzchnię 100 m2, z czego 50m2 jest własnością żony.

    tak

    Zatem
    > dziedziczeniu podlega tylko druga część gruntu - pozostałe 50m2.

    tak

    > Z mocy prawa, żonie należy się 1/2 tej części (25m2)

    a dlaczego? i z mocy jakiego prawa?

    w spadku jest 50 m2
    25 m2 dostaj żona i ma razem 75 m2
    25 m2 dostaje syn.
    koniec kropka.

  • 3. Data: 2009-12-28 08:16:24
    Od: RDe <r...@p...onet.pl>

  • 4. Data: 2009-12-28 09:19:10
    Od: Dominika Widawska <d...@b...man.szczecin.pl>

    RDe pisze:

    > Dziedziczenie ustawowe, ale nie wiem, czy myślę prawidłowo.

    A testament był?
    Z testamentem, że żona jedynym spadkobiercą to by się zgadzało,
    zakładając, że syn upomni się o zachowek (12,5m2).

    Bez testamentu połowę dziedziczy żona, połowę reszta spadkobierców czyli
    syn.

    D.

  • 5. Data: 2009-12-28 10:05:19
    Od: kuba <p...@o...pl>

    RDe pisze:
> [...]
    > podlega podziałowi pomiędzy spadkobierców - czyli otrzymują po 12,5m2.
    > Zatem, podsumowując: po zamknięciu postępowania spadkowego, żona posiada:

    Dziedziczeniu podlega udział we współwłasności nieruchomości (czyli
    1/2). Zgodnie z ustawą w pierwszej kolejności spadek przypada zstępnym
    spadkodawcy i jego małżonkowi w częściach, równych, ale udział małżonka
    nie może być mniejszy niż 1/4. Jeżeli jest jedno dziecko i małżonek do
    dziedziczą po 1/2. Jeżeli jest czwórka dzieci i małżonek, to małżonek
    dostaje 1/4 a dzieci po 3/16.
    Udział w nieruchomości, który był w majątku odrębnym żony oczywiście w
    nim pozostaje.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 6. Data: 2009-12-28 11:19:14
    Od: RDe <r...@p...onet.pl>

    W dniu 2009-12-28 11:05, kuba pisze:

> [...]
    > to małżonek dostaje 1/4 a dzieci po 3/16.
    > Udział w nieruchomości, który był w majątku odrębnym żony oczywiście w

    Ok. Właśnie o to pytałem, choć może nieco zawile. Teraz rodzi się
    pytanie, czy - jeśli nieruchomość ma dwoje właścicieli, w kacie
    notarialnym jest wpisana żona i mąż, to taki dokument wystarczy, czy
    powinny być odrębne dokumenty dla każdej ze stron? Nie wiem, akty
    notarialne, jakieś oświadczenia itp ?

  • 7. Data: 2009-12-28 11:19:42
    Od: RDe <r...@p...onet.pl>

    W dniu 2009-12-28 10:19, Dominika Widawska pisze:

> [...]
    > zakładając, że syn upomni się o zachowek (12,5m2).
    >
    > Bez testamentu połowę dziedziczy żona, połowę reszta spadkobierców

    Dzięki za zainteresowanie i pomoc.

  • 8. Data: 2009-12-28 15:54:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    RDe wrote:

> [...]
    No to dziedziczy ustawowo.

    50% ze spadku czyli 25 m2.
    razem ma 75

    To nie był majątek wspólny tylko odrębny więc całość jest spadkiem, a
    nie tylko pół.

  • 9. Data: 2009-12-28 16:00:14
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > wpisana żona i mąż, to taki dokument wystarczy, czy powinny być odrębne
    > dokumenty dla każdej ze stron? Nie wiem, akty notarialne, jakieś

    Lepszy będzie aktualny odpis Księgi wieczystej i na wszelki wypadek wypis z
    rejestru gruntów.

    Bogdan