  • 1. Data: 2009-12-28 06:54:11
    Temat: Opieka nad dzieckiem par. 188 KP
    Od: "Chung" <t...@N...pl>

    Witam

    W tym roku chciałem skorzystać z przysługującego mi prawa do dwóch dni
    opieki nad dzieckiem do 14 lat. O ile się nie mylę na podstawie art. § 188
    KP. Mój przełożony wypisał mi kartę obiegową oraz przygotował oświadczenie,
    które musiałem podpisać, a które zawierało informację, że moja żona nie
    korzystała z 2 dni opieki w tym roku. Tak zawsze się to odbywało. Kartę
    obiegową z podpisanym oświadczeniem oddałem 22-go grudnia w ZIT
    (informatyka - tam gdzie u nas oddaje się urlopy, L4 itd.). W dniu 23-go
    grudnia otrzymałem wezwanie do działu spraw osobowych tzw. "meldunkowy"
    gdzie dowiedziałem się, że aby skorzystać z 2 dni opieki na dziecko do 14
    lat muszę dodatkowo dostarczyć zaświadczenie z pracy żony o tym, że małżonka
    nie korzystała z tych dwóch dni opieki. Posprzeczałem się w administracji,
    bo wcześniej zaświadczenie takie nie było wymagane. Dzwoniłem do związku
    zawodowego, tam też byli zdziwieni, że takie zaświadczenie jest wymagane.
    Zasięgnęli języka w dyrekcji i okazało się, że taki wymóg został wprowadzony
    ze względu na nadużycia. Nie bardzo rozumiem w jaki sposób ma to zapobiec
    nadużyciom, skoro współmałżonek może otrzymać takie zaświadczenia, a dopiero
    później skorzystać z 2 dni opieki.

    Otrzymałem z zakładu pracy żony takie zaświadczenie, ale zastanawia mnie to
    na jakiej podstawie mam do dostarczyć mojemu pracodawcy. Są tam dane osobowe
    mojej żony. Czy pracodawca nie złamie w ten sposób ustawy o ochronie danych
    osobowych?

    Moje pytania:
    1. Czy pracodawca może żądać takiego zaświadczenia, czy musi mu wystarczyć
    tylko moje oświadczenie (tak jak było do tej pory)?
    2. Czy w tym wypadku można powołać się na rozporządzenie Ministra Pracy i
    Polityki Socjalnej z dnia 28.05.1996r. - § 6 ust.2 pkt.3? Chodzi o część B
    pkt. C.
    3. Jaki jest sens dostarczania takiego zaświadczenia skoro podpisuję
    oświadczenie, że małżonka nie korzystała z tych dwóch dni opieki?
    4. Czy pracodawca nie złamie ustawy o ochronie danych osobowych odbierając
    ode mnie zaświadczenia z zakładu pracy żony? Żona nie wyraziła zgody na
    przetwarzanie swoich danych osobowych przez mojego pracodawcę.

    Z góry dziękuję za odpowiedzi
    Tomasz

  • 2. Data: 2009-12-28 14:55:00
    Temat: Re: Opieka nad dzieckiem par. 188 KP
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Chung" <t...@N...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rozumiem w jaki sposób ma to zapobiec nadużyciom, skoro współmałżonek
    > może otrzymać takie zaświadczenia, a dopiero później skorzystać z 2 dni

    Podejrzewam, że jak wystawią zaświadczenie, to potem będą kłopoty z
    otrzymaniem tych dwóch dni po prostu.

> [...]
    > to na jakiej podstawie mam do dostarczyć mojemu pracodawcy. Są tam dane
    > osobowe mojej żony. Czy pracodawca nie złamie w ten sposób ustawy o

    A dotychczas tychd anych nie posiada?

    > Moje pytania:
    > 1. Czy pracodawca może żądać takiego zaświadczenia, czy musi mu
    > wystarczyć tylko moje oświadczenie (tak jak było do tej pory)?

    Ustawa zdaje się mówi o oswiadczeniu, więc możesz iść z nimi "na wojnę" i
    powiadomić PIP, że nie chcą Ci dać urlopu. Podejrzewam, że bitwę wygrasz.
    Tylko co z wojną?

    > 2. Czy w tym wypadku można powołać się na rozporządzenie Ministra Pracy i
    > Polityki Socjalnej z dnia 28.05.1996r. - § 6 ust.2 pkt.3? Chodzi o część
    > B pkt. C.

    Na pewno tak.

    > 3. Jaki jest sens dostarczania takiego zaświadczenia skoro podpisuję
    > oświadczenie, że małżonka nie korzystała z tych dwóch dni opieki?

    W oświadczeniu możesz skłamać. Zaświadczenie wystawia osoba trzecia.

    > 4. Czy pracodawca nie złamie ustawy o ochronie danych osobowych
    > odbierając ode mnie zaświadczenia z zakładu pracy żony? Żona nie wyraziła
    > zgody na przetwarzanie swoich danych osobowych przez mojego pracodawcę.

    A czy musi je przetwarzać? Włączy do akt osobowych i tyle.

  • 3. Data: 2009-12-28 15:30:18
    Od: "Chung" <t...@N...pl>

    > A czy musi je przetwarzać? Włączy do akt osobowych i tyle.

    Miałem tu na myśli "przetwarzanie" jakiego definicję znalazłem w wikipedii,
    tj.:

    Przetwarzanie danych osobowych to termin prawniczy, który w prawie polskim
    został zdefiniowany w ustawie dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych
    osobowych (t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.) (ustawodawca
    posłużył się określeniem przetwarzanie danych). Przetwarzanie oznacza
    jakiekolwiek operacje wykonywane na danych osobowych, takie jak zbieranie,
    utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie i
    usuwanie, a zwłaszcza te, które wykonuje się w systemach informatycznych.

  • 4. Data: 2009-12-28 16:07:36
    Od: Michał Pysz <p...@w...pl>

    > 3. Jaki jest sens dostarczania takiego zaświadczenia skoro podpisuję
    > oświadczenie, że małżonka nie korzystała z tych dwóch dni opieki?

    No taki, że jak żona będzie chciała to jej zakład poprosi Twój o podobny
    kwitek i wyjdzie, że ona już nie może
    :-)
    mp.

  • 5. Data: 2009-12-28 16:33:46
    Od: "Chung" <t...@N...pl>

    Użytkownik "Michał Pysz" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > No taki, że jak żona będzie chciała to jej zakład poprosi Twój o podobny
    > kwitek i wyjdzie, że ona już nie może
    > :-)
    > mp.

    Nie poprosi. Pytałem, oni (placówka samorządowa) wymagają tylko oświadczenia
    pracownika.

    Pzdr

  • 6. Data: 2009-12-28 16:34:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Chung" <t...@N...pl> napisał w wiadomości

    Zajrzyj więc do samej ustawy. Przecież, gdyby to rozumieć tak, jak
    proponujesz to nei dałoby się zaadresować koperty.

  • 7. Data: 2009-12-28 16:36:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Użytkownik "Michał Pysz" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie poprosi. Pytałem, oni (placówka samorządowa) wymagają tylko
    > oświadczenia pracownika.

    Bo ustawa mówi o oświadczeniu.

  • 8. Data: 2009-12-28 17:58:52
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

    > W oświadczeniu możesz skłamać. Zaświadczenie wystawia osoba trzecia.

    Zaświadczenie można sfałszować. Czy to jest gorsze przestępstwo niż
    skłamanie w oświadczeniu?

    MJ

  • 9. Data: 2009-12-28 18:03:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Zaświadczenie można sfałszować. Czy to jest gorsze przestępstwo niż
    > skłamanie w oświadczeniu?

    Tak. W wypadku oświadczenia możesz później pwoiiedzieć, że żonawzięła urlop
    bez Twej wiedzy, by pojechać gdzieś z kochankiem. Przeciwny dowód będzie
    cokolwiek trudny. Co nie zmienia tego, że skoro ustawodawca wymaga
    oświadczenia, to brak podstraw do uzależnienia udzielenia urlopu od
    jakiegoś zaświadczenia.

  • 10. Data: 2009-12-28 18:48:21
    Od: "Chung" <t...@N...pl>

    > Bo ustawa mówi o oświadczeniu.

    OK, chodzi o rozporzadzenie, które podałem w pierwszym poście czy jeszcze
    gdzies jest o tym mowa? Pytam aby się upewnić.

    Pzdr