  • 1. Data: 2008-03-16 12:34:34
    Temat: Dział spadku
    Od: " Anna" <f...@g...pl>

    Witam,

    czy sąd może nakazać spłatę /ewentualnie obciążyć hipotekę/ nieletnim
    spadkobiercom ?
    Jest następująca sytuacja: nieruchomość po śmierci rodziców otrzymuje w
    spadku 2 dorosłych dzieci. Jedno z nich rezygnuje i notarialnie zrzeka się
    swojego spadku na rzecz 2 dzieci:nieletniego i pełnoletniego.
    Drugi spadkobierca zamierza dokonać działu spadku /nieruchomość ma 800 m, na
    niej jest stary dom 70m2 oraz dom dobudowany przez niego w stanie surowym
    zamkniętym jako bliżniak/w ten sposób,ze połowę działki z własnym domem
    wydzielić dla siebie,i żąda jeszcze połowy pieniędzy za dom rodziców...

    W dom ten nigdy nie inwestował i nie ponosił kosztów remontu - robił to
    ojciec i drugi dorosły spadkobierca /są na to rachunki/

    Jak można się w sądzie bronić ?
    Dzieci nie mają dochodów, ich rodzic nie jest w stanie udżwignąć finansowo
    ewentualnej spłaty kwoty żądanej...
    Dodam, że wyceny nieruchomości, jak również oględzin nikt uprawniony nie
    robił, a sprawa jest już podobno założona...
    Proszę o poradę.

  • 2. Data: 2008-03-16 13:03:13
    Temat: Re: Dział spadku
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik " Anna" <f...@g...pl> napisał w wiadomości

    [cut]

    Drugiemu spadkobiercy nalezy polowa spadku. Jesli polowa dzialki z domem,
    ktora wydzielil on dla siebie wyczerpuje polowe spadku to trzeba uznac, ze
    zostal zaspokojony, a jesli nie to ma prawo domagac sie wyronania. Jaka
    bedzie wysokosc tego wyronania to juz kwestia do rzeczoznawcy majatkowego, z
    ewentualnym uzglednieniem nakladow w zlej wierze, jakich dokonal pierszyw
    spadkobierca inwestujac w cudzy dom.

  • 3. Data: 2008-03-16 14:34:59
    Od: " Anna" <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Heming <h...@w...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    z ewentualnym uzglednieniem nakladow w zlej wierze, jakich dokonal pierszyw

    co to znaczy "nakłady w złej wierze"? Pierwszy spadkobierca /ten ,który
    zrzekł się praw spadkowych na rzecz dzieci" jest od dawna współwłaścicielem
    tej nieruchomości, podobnie jak i ten, co zbudował bliżniak - była sprawa
    spadkowa po matce , 20 lat temu. Teraz jest sprawa spadkowa po ojcu.
    Drugi spadkobierca od dawna zakładał, że mieszkał w starym domu nie będzie
    i nie czynił niezbędnych nakładów na remont /dom jest z lat 50-tych,
    drewniak/. Za to za zycia ojca pobudował bliżniak na wspólnej nieruchomości -
    wtedy podziału działki nie było, bo jej powierzchnia była za mała /400 m2/,
    w naszej gminie minimalna działka to 560 m2, ale może w przypadku bliżniaka
    to nie ma znaczenia...

    W naszej miejscowości podobna nieruchomość 2 lata temu została sprzedana w
    cenie ziemi - dom był stary, zgrzybiały z popekanymi ścianami i
    sufitem /podobnie jest u nas/

    Czy w sądzie będzie miał znaczenie fakt, ze było ustne porozumienie, co do
    podziału tej nieruchomości? Ten, co budował blizniak miał się przenieść do
    swojej części z rodziną, a drugie dorosłe dziecko miało mieszkać ze starym
    ojcem w "starym domu".
    Po smierci ojca zmienił zdanie...

    Pozdr

  • 4. Data: 2008-03-16 15:12:27
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik " Anna" <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > z ewentualnym uzglednieniem nakladow w zlej wierze, jakich dokonal
    > pierszyw
    > Witam,
    >
    > co to znaczy "nakłady w złej wierze"?

    W zlej wierze, czyli czynil naklady na cos co nie jest bylo jego wlasnoscia.

    Pierwszy spadkobierca /ten ,który
    > zrzekł się praw spadkowych na rzecz dzieci" jest od dawna
    > współwłaścicielem
    > tej nieruchomości, podobnie jak i ten, co zbudował bliżniak

    Chwila, chwila. Co rozumiesz, ze sformulowanie, ze spadkobniercy byli
    wspolwlascicielami? Mieli udzialy w nieruchomosciach na podstawie umowy
    darowizny formie aktow notarialnych, ewentualnie dziedziczenia, czy tez na
    "gebe"? Czyli zanim odziedziczyli po ojcu reszte, to juz wczesniej mieli
    udzialy we wspolanosci?

    > Czy w sądzie będzie miał znaczenie fakt, ze było ustne porozumienie, co do
    > podziału tej nieruchomości?

    To zalezy czy ten podzial jest w czesciach rownych, czyli czy wyczerpuje
    polowe spadku, no i czy da sie ten faktyczny podzial udowodnic w
    postepownaiu sadowym.

  • 5. Data: 2008-03-16 16:14:04
    Od: " Anna" <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]

    > "gebe"? Czyli zanim odziedziczyli po ojcu reszte, to juz wczesniej mieli
    Witam,
    byli współwłaścicielami z racji nabycia spadku /małe części ułamkowe/ po
    zmarłej matce...Ojciec miał wiekszość w tej nieruchomości/więcej niż połowę/
    > To zalezy czy ten podzial jest w czesciach rownych, czyli czy wyczerpuje
    > polowe spadku, no i czy da sie ten faktyczny podzial udowodnic w
    > postepownaiu sadowym.

    Problem jest w tym, że stary dom stoi dokładnie na połowie działki /ściana
    jest prawie na linii podziału działki - dokładnie przechodzi przez połowę
    garażu który jest łącznikiem z tym nowym budynkiem/ ,tak więc połowa
    działki jest dowydzielenia. Ten współwłaściciel mieszka teraz w starym
    domu i zajmuje piętro domu,parter zajmuje drugi współwłaściciel z
    dziećmi.Tego jużnie da się "fizycznie"podzielić,bo nawet połowa parteru z
    połową piętra stoją wtedy na działce jednego współwłaściciela...Paranoja :(
    Pozdr

  • 6. Data: 2008-03-16 16:16:15
    Od: " Anna" <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,
    byli współwłaścicielami z racji nabycia spadku /małe części ułamkowe/ po
    zmarłej matce...Ojciec miał wiekszość w tej nieruchomości/więcej niż połowę/

    Zapomniałam dopisać, że spadek był wtedy przeprowadzony sądownie, ze wpisem
    w KW.
    pozdr

  • 7. Data: 2008-03-16 16:28:54
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik " Anna" <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    [cut]

    Ciezko cos sensownego doradzic nie widzac dokumentow. Proponuje udac sie
    adwokata zajmujace sprawami spadkowymi, ewentualnie do notariusza, bo jego
    porady wzgledem czynnosci notarialnych (a taka czynnoscia jest notarialne
    zniesienie wspolwlasnosci) sa bezplatne.