  • 11. Data: 2005-02-03 10:42:34
    Temat: Re: Domena - co to jest, jak wyegzekwować?
    Od: Michal Bien <m...@w...uw.edu.pl>

    Mariusz <d...@v...pl> wrote:

    > Pracownik Allegro w emailu potwierdził, że sprzedający ma obowiązek
    > sprzedać mi "przedmiot" za cenę ustaloną na aukcji.

    Na obsludze Allegro za bardzo nie polegaj. Mam wrazenie ze tam
    odpisuje bot cytujacy mniej lub bardziej trafinie dobrane fragmenty
    regulaminu :/

    > Gdyby była to rzecz materialna, to sprawa jest prosta- powództwo
    > windykacyjne. Ale co w przypadku domeny?

    Tak jak pisalem w drugim poscie, IMHO tylko roszczenie odszkodowawcze
    z art. 471 i nast KC. Caly problem w wykazaniu przez Ciebie szkody i jej
    wysokosci.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl

  • 12. Data: 2005-02-03 12:16:13
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    duzo
    > czasu i zachodu, ale jesli ktos jest zdeterminowany to dlaczego nie?
    > Przynajmniej byloby interesujace orzeczenie i przestroga dla walkarzy,
    > uwazajacych ze oswaiadczenie woli, oferte skladana droga elektroniczna
    itp
    > moga sobie traktowac dosc lekko. W tym przypadku zastosowanie maja jak
    > najbardziej stare i porzadnie redagowane przepisy art. 471 i nast KC.
    > Powodztwo byloby odszodowawcze, a caly problem polegalby na wykazaniu
    > wysokosci szkody poniesionej przez nabywce wskutek nie wykonania umowy

    a jaka szkode poniosl autor watku? to raz
    a dwa, zacytowalem regulamin (pomiajac sytuacje te konkretna w ktorej
    kontrahent oswiadczyl ze nie sprzeda) jezeli nie che sprzedac po prostu
    nie daje znaku zycia i tyle. Jest to zgodne z regulaminem ktory obie
    strony akceptowaly.

    P.

  • 13. Data: 2005-02-03 13:34:34
    Od: Michal Bien <m...@w...uw.edu.pl>

    Przemek R. <p...@t...gazeta.
    pl> wrote:

    > a jaka szkode poniosl autor watku? to raz

    Chciazby roznice ceny miedzy wylcytowana domena a kosztem
    zarejestrowania analogicznej domeny *.NET [mowa byla o wartosci rynkowej
    prawa do domeny rzedu 5.000 zl - dlatego sprzedajacy nie chce wykonac
    umowy]. To nieco naciagana teza, ale przy odpowiedniej argumentacji i
    skladzie mozliwa do obrony.
    W gre wchodzic moze rowniez, co jest dla zainteresowanego bardziej
    korzystne, dochodzenie na drodze sadowej orzeczenia zastepujacego
    oswiadczenie woli w trybie art. 64 KC.

> [...]
    > kontrahent oswiadczyl ze nie sprzeda) jezeli nie che sprzedac po prostu
    > nie daje znaku zycia i tyle. Jest to zgodne z regulaminem ktory obie

    1. Mowimy o tej konkretnej sytuacji!
    2. Pomylila Ci sie jedna rzecz - jesli sprzedajacy nie daje znaku zycia,
    to po uplywie 7 dni od umowy moze odstapic kupujacy. A on wyraznie chce
    zawrzec umowe. By byc pewniejszym swojego, kupujacy moze dodatkowo
    wyslac ponaglenie normalnym listem poleconym.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl

  • 14. Data: 2005-02-03 13:40:39
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Mariusz wrote:

    > Witam.
    > Wygrałem na allegro aukcję na domenę (net). Jej wartość rynkowa to
    > około 5.000 zł.

    Tak z ciekawości - w jaki sposób określiłeś wartość rynkową tej domeny?
    masz na nią kupca? To może być sposób na udowodnienie szkody...
    I jeszcze jedno małe pytanko... Co to za domena? Jeśli możesz
    oczywiście podać, ciekawi mnie jaką domenę można tak (dość wysoko imho)
    wycenić?
    Bo nie sądzę żeby to była cocacola czy cisco - takie coś bez
    najmniejszych problemów odpowiednia firma sobie od ciebie odbierze,
    płacąc tylko ew. koszty utrzymania domeny przez ciebie do czasu
    przepisania na nich...

    --
    Pozdro
    Massai

  • 15. Data: 2005-02-03 13:57:11
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > zawrzec umowe. By byc pewniejszym swojego, kupujacy moze dodatkowo
    > wyslac ponaglenie normalnym listem poleconym.

    gdzie taka rewelacje znalazles?

    kupujacy dla sprzedajacego jest kontrahentem i sprzedajacy dla kupujacego
    rowniez
    jest kontrahentem.

    ARTYKUŁ 9. ZAWARCIE UMOWY
    9.2.Sprzedający i Kupujący powinni nawiązać kontakt nie później niż w
    terminie siedmiu dni od daty zakończenia aukcji. W przypadku braku
    odpowiedzi ze strony kontrahenta w powyższym terminie, można od umowy
    sprzedaży odstąpić.

    > zawrzec umowe. By byc pewniejszym swojego, kupujacy moze dodatkowo
    > wyslac ponaglenie normalnym listem poleconym.

    no i co z tego ze by wyslal, odebranie przesylki poleconej nie stanowi
    odpwoeidzi kontrahenta jest to tylko potwierdzenie doreczenia przesylki.

    P.

  • 16. Data: 2005-02-04 12:08:45
    Od: Michal Bien <m...@w...uw.edu.pl>

    Przemek R. <p...@t...gazeta.
    pl> wrote:

    > gdzie taka rewelacje znalazles?

    Sam podales na tacy stosowne postanowienia regulaminu Allegro.

    > kupujacy dla sprzedajacego jest kontrahentem i sprzedajacy dla kupujacego
    > rowniez jest kontrahentem.

    No i? Bo ze zwyklego zobowiazaia wzajemnego wysnuwasz jakies dziwne
    teorie?

> [...]
    > terminie siedmiu dni od daty zakończenia aukcji. W przypadku braku
    > odpowiedzi ze strony kontrahenta w powyższym terminie, można od umowy

    No wlasnie. Ze tak zapytam - nie jestes prawnikiem, prawda? Bo
    ograniczyles sie do czystej wykladni jezykowej nie dajacej w przypadku tak
    zapisanego przepisu dosc kurioalene wnioski. Pominales chcoby wykladnie
    celowsciowa. A pytalem czy nie jestes prawnikiem, bo niestety ten typ
    myslenia widze czesto u urzedikow nie majacych wyksztalcenia prawniczego -
    maja przed oczami jeden przepis i klapki po bokach oczu, nie zwazajac na
    system prawa i pozostale zalecenia wykladni.
    IMO z teko artykulu mozna wyprowadzic jedynie prawo podmiotowe
    [odstapienie od umowy] przyslugujace wylacznie stronie, _Z KTORA
    KONTRAHENT, POMIMO ZAKRESLONEGO TERMINU SIE NIE SKONTAKTOWAL_.
    A nie jak tak jak sugerujesz: ktos sklada prawnie skuteczne oswiadczenie
    woli, stwierdza ze cos mu sie nie podoba, wiec ze swojej winy i celowo nie
    odpowiada, a potem powoluje sie wlasne prawo do odstapienie od umowy w tym
    trybie. Bezsens w czystej postaci.

    > no i co z tego ze by wyslal, odebranie przesylki poleconej nie stanowi
    > odpwoeidzi kontrahenta jest to tylko potwierdzenie doreczenia przesylki.

    Jest dowodem skontaktowania sie z kontrahentem, tu przez kupujacego.
    Polecam odswiezyc sobie przepisy dotyczace doreczen i skutecznosci zlozenia
    oswiadczenia woli.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl

  • 17. Data: 2005-02-04 13:21:37
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    nie
    > odpowiada, a potem powoluje sie wlasne prawo do odstapienie od umowy w

    ni ejetsem prawnikiem i nie musze byc by wiedziec co czytam.
    i sie z Toba nie zgodze!

    > Jest dowodem skontaktowania sie z kontrahentem, tu przez kupujacego.

    w przypadku braku odpowiezi ze strony? Czy odebranie przesylki stanowi
    odpowiedz?

    P.

  • 18. Data: 2005-02-04 15:53:22
    Od: Michal Bien <m...@w...uw.edu.pl>

    Przemek R. <p...@t...gazeta.
    pl> wrote:

    > ni ejetsem prawnikiem i nie musze byc by wiedziec co czytam.

    No wlasnie w tym jest problem, ze czesto jest tak, ze ludzi czytajac
    wprost umowy i regulaminy uwazaja ze je rozumieja, bo przekaz slowny jest w
    jezyku polskim i w miare zrozumialy. Niestety, a moze stety bo inaczej nie
    byloby pracy, na tym prawo sie nie konczy pomimo generalnego postulatu
    prostoty i zrozumialosci tekstow prawnych. Wychodzi w praniu klasyczna
    roznica miedzy jezykiem i wnioskowaniem potocznym i prawniczym.

    > i sie z Toba nie zgodze!

    Twoje swiete prawo. Ja obstaje przy wlasnym stanowisku i ide o
    zaklad, ze w razie sporu nie wygralbys go przy podniesieniu argumentu
    jak wyzej.

    > w przypadku braku odpowiezi ze strony? Czy odebranie przesylki stanowi
    > odpowiedz?

    Ale ja mowie o kwestii dowodowej w zupelnie innej sprawie, tzn
    skontaktowania sie z druga sptrone przez nadajacego list polecony.
    To o co pytasz nie ma znaczenia.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl

  • 19. Data: 2005-02-04 17:31:34
    Od: Alex74 <a...@g...pl>

    Mariusz napisał(a):
    > Witam.
    > Wygrałem na allegro aukcję na domenę (net). Jej wartość rynkowa to około 5.000
    > zł.
    > Zwyciężyła moja oferta o wartości 200 zł. Nie było ceny minimalnej ani innych
    > (poza moją) ofert.
    >
    > Sprzedający wyraźnie napisał, że nie sprzeda mi domeny.
    >
    > Jak w sądzie wyegzekwować wydanie mi domeny? O co pozwać pozwanego?

    Przy NASK działa sąd polubowny właściwy dla domen zarejestrowanych w
    NASK. (zaznaczam, że nie wiem czy domeny .net się kwalifikują)

  • 20. Data: 2005-02-04 18:04:09
    Od: Michal Bien <m...@w...uw.edu.pl>

    Alex74 <a...@g...pl> wrote:

    > Przy NASK działa sąd polubowny właściwy dla domen zarejestrowanych w
    > NASK.

    Ale przedmiotem jego zainteresowania byly spory co do praw do domeny
    - zwiazku z firma, znakiem towarowym itp. a nie zwykla kwestia wykonania
    umowy.

    > (zaznaczam, że nie wiem czy domeny .net się kwalifikują)

    NASK jako rejestrator domen w hierarchii *.pl tylko te AFAIK ma za
    przedmiot zainteresowania.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl