  • 31. Data: 2004-06-07 06:33:47
    Temat: Re: DG i instalacja u klienta pirackiego oprogramowania
    Od: Janusz <j...@a...net.pl.nospam.pl>

    On Sun, 6 Jun 2004 12:43:22 +0200, Krzysztof Gil wrote:
    > zainstalowal taki a nie inny soft. Zreszta w przypadku
    > informatyka od razu jest zalozenie, ze to co instaluje
    > to instaluje swiadomie.

    Rozumiem wiec, ze informatyk MUSI znac WSZYSTKIE licencje na kazdy
    soft? I kazde jej wariacje? A jak na codzien pracuje na linuxie po
    prostu i nie czytal umow Microsoftu?
    Czy idac do klienta nalezy poprosic o wsyzstkie dokumenty
    potwierdzajace oryginalnosc oraz dokladnie przeczytac wszystkie umowy
    licencyjne? Bo przeciez moze sie okazac, ze ten akurt windows moze byc
    kupiony jako oem tylko z nowym hdd, a nie moze np. z karta graficzna,
    bo akurat tak sie to zmienilo...
    Czy to nie nabywca systemu powinien zrobic to jednak legalnie?

    Pozdrawiam,
    Janusz

    --
    Szukasz informacji? A moze e-Booka ?
    Przejrzyj oferte i zapisz sie, gratisowe pozycje dla uczestnikow.

  • 32. Data: 2004-06-07 08:21:03
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@g...pl>

    > Ponowie pytanie - jaki przepis uprawnia lub wręcz nakazuje usługodawcy
    > instalującemu oprogramowanie kontrolę jego legalności u klienta?

    zaden.

    > Popatrz - idziesz do klienta, który Ci zleca instalację (nech juz będzie)
    > systemu operacyjnego. I wręcza Ci nosnik (powiedzmy - CD) oraz kartkę z
    > serialem. Nie wiesz przecież, czy to jest legalna kopia legalnie nabytego
    > przez niego systemu, czy pirat. Po czym to rozpoznasz? Na jaki przepis się
    > powołasz, żadając od niego certyfikatu?
    > Oczywiście możesz nie podjąć zlecenia, ale nie o to nam przecież w tym
    wątku
    > chodzi.

    dostajesz zlecenie, wynoszenie toreb z pieniedzmi z banku,
    widzisz ze tam stoi 30 bandytow z bronia i bankierzy z rekoma
    podniesionymi w gore. Jak przepis nakazuje Tobie, jako firmie
    swiadczacej usluge (praca fizyczna) "noszenia toreb", do
    kontrolowania czy dzialalnosc zleceniodawcy jest legalna?

    odpowiedz: nie ma takiego przepisu.

    czy wiec to znaczy, ze takie noszenie toreb jest legalne?

    --
    Krzysztof Gil, e-mail: k...@g...pl
    GAMTEC Systemy Informatyczne

  • 33. Data: 2004-06-07 08:35:52
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@g...pl>

    Uzytkownik "Janusz" <j...@a...net.pl.nospam.pl> napisal w wiadomosci

    > Rozumiem wiec, ze informatyk MUSI znac WSZYSTKIE
    > licencje na kazdy soft?

    ja tego nie powiedzialem,
    sadze jedynie, ze kazdy sad z gory zalozy, ze osoba
    ktora na codzien wykonuje daja prace profesjonalnie
    (nie amatorsko w domu na wlasnym komputerze, ale w
    firmie, pracujac na stanowisku informatycznym)
    powinna byc swiadoma swoich dzialan podczas wykonywania
    tejze pracy na zecz jakiegokolwiek klienta.

    > Bo przeciez moze sie okazac, ze ten akurt windows moze byc
    > kupiony jako oem tylko z nowym hdd, a nie moze np. z karta graficzna,
    > bo akurat tak sie to zmienilo...

    licencja OEM dotyczy system buildera, czyli firmy, ktora
    dostarcza komputer dla klienta/sprzedaje system/aplikacje dla klienta.
    Klienta koncowego obowiazuje EULA - End User Licence agrement.
    Klienta koncowego/informatyka cokolwiek robiacego na rzecz
    klient, nie powinny interesowac kwestie licencjonowania,
    nie posiada on prawa do kontroli legalnosci oprogramowania,,
    a czesto rowniez wiedzy odnosnie zasad licencjonowania wiekszosci
    produktow. Pytaniem nadal otwartym pozostaje, czy jezeli ma
    namacalne i widoczne oznaki, ze oprogramowanie jest nielegalne
    (zna sie, i widzi ze to zwykly pirat) czy powinien usluge swiadczyc
    czy nie i jezeli swiadczy to jakie groza mu sankcje.

    Jak juz stwierdzilem wczesniej, jezeli zdecyduje sie jednak na
    swiadczenie takiej uslugi, to w razie przykrego zbiegu pewnych
    okolicznosci, bedzie mial przeciwko sobie swoje wlasne atuty,
    czyli widze. Trudne bedzie wytlumaczenie sie niewiedza, lub tym,
    ze nie zauwazyl ze kod licencyjny nie byl na oryginalnej (lub
    wygladajacej na oryginalna) instrukcji, ale na urwanej z zeszytu
    kartce w kratke.

    > Czy to nie nabywca systemu powinien zrobic to jednak legalnie?

    powinien.

    ale jezeli wiesz o przestepstwie dokonanym lub dokonywanym,
    to czy nie ciazy na Tobie obowiazek poinformowania o tym
    wlasciwych organow scigania?

  • 34. Data: 2004-06-07 13:06:12
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@g...pl>

    > Jak oceniasz prawdopodobieństwo zaistnienia Twojego przykładu w
    > rzeczywistości? ;)

    nie oceniam :)

    > Chyba zgadzamy się co do tego, że o ew. winie informatyka rozstrzygnie sąd
    > (o ile zostaną mu postawione zarzuty), tylko ja nie sądzę, aby
    udowodnienie
    > winy w tym konkretnym przypadku było takie proste i oczywiste.
    > Nawet jeśli zarządasz, to klient nie musi Ci okazywać żadnych
    certyfikatów,
    > faktur czy innych dokumentów. Zatem nie możesz sprawdzić czy soft jest
    > legalny, możesz co najwyżej podejrzewać, że nie jest.

    nie musi, ale jezeli masz podejrzenie, ze produkt jest nielegalny,
    to mozesz to zglosic wlasciwej jednostce zajmujacej sie
    piractwem komputerowym, mozesz tez odmowic swiadczenia uslugi.
    Jezeli do komisu ktos chce wstawic samochod, a sprzedawca
    ma podejrzenie, ze pochodzi on z nielegalnych zrodel - odmawia
    przyjecia samochodu w komis. Moim zdaniem jest to ogolnie
    przyjeta zasada postepowania. Jezeli brak zastosowan prawnych,
    kazdy bedzie kierowal sie ogolnie przyjetymi zasadami moralnymi.

    ----

  • 35. Data: 2004-06-07 14:42:14
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    > Jezeli do komisu ktos chce wstawic samochod, a sprzedawca
    > ma podejrzenie, ze pochodzi on z nielegalnych zrodel - odmawia
    > przyjecia samochodu w komis.
    To już IMHO lepszy przykład, chociaż ja bym dał taki: czy mechanik odmawia
    naprawy samochodu jeśli podejrzewa, że jest trefny?
    Albo: czy informatyk powinien odmówić zainstalowania _legalnego_
    oprogramowania na komputerze, co do którego podejrzewa, że jest kradziony?

    > Moim zdaniem jest to ogolnie
    > przyjeta zasada postepowania. Jezeli brak zastosowan prawnych,
    > kazdy bedzie kierowal sie ogolnie przyjetymi zasadami moralnymi.
    normami moralnymi - akurat! idealista! ;))))))

    --
    Pozdrowienia
    Jotte

  • 36. Data: 2004-06-08 01:32:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <40c46848$1@news.home.net.pl>, Krzysztof Gil wrote:
    > nie musi, ale jezeli masz podejrzenie, ze produkt jest nielegalny,
    > to mozesz to zglosic wlasciwej jednostce zajmujacej sie
    > piractwem komputerowym, mozesz tez odmowic swiadczenia uslugi.

    A jeśli nie masz podejrzenia? Cały czas piszesz o sytuacjach które są dość
    oczywiste (prawnie i etycznie), a MZ posługiwanie się w czasie instalacji
    kopią jest jak najbardziej przyjęte, spotykane i ma w dodatku bardzo
    praktyczne uwarunkowania. W żaden sposób nie implikuje to nielegalności
    takiej kopii (oprogramowania).

    --
    Marcin

  • 37. Data: 2004-06-08 02:28:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <40c428eb$1@news.home.net.pl>, Krzysztof Gil wrote:
> [...]
    > firmie, pracujac na stanowisku informatycznym)
    > powinna byc swiadoma swoich dzialan podczas wykonywania
    > tejze pracy na zecz jakiegokolwiek klienta.

    A możesz powiedzieć skąd to przekonanie, że brak oryginalnego nośnika =
    nielegalność posługiwania się umieszczonym na nim oprogramowaniem?
    Czy czasami nie padasz ofiarą chorej sytuacji w Polsce?

> [...]
    > ze nie zauwazyl ze kod licencyjny nie byl na oryginalnej (lub
    > wygladajacej na oryginalna) instrukcji, ale na urwanej z zeszytu

    Ja mam nabazgrany na płycie. Do instalacji używam wyłącznie kopii.
    Oryginał posiadam. Leży bezpiecznie opatulony z daleka od czynników
    destrukcyjnych. Jak się kopia uszkodzi to ją zniszczę do końca i sporządzę
    nową. Jakbym używał oryginału i ten uległby uszkodzeniu to aby zapewnić
    ten sam stopień bezpieczeństwa danych musiałbym posiadać już dwie kopie.
    Nie sądzę abym tak postepując był jakimś egzotycznym wyjątkiem.

    > ale jezeli wiesz o przestepstwie dokonanym lub dokonywanym,
    > to czy nie ciazy na Tobie obowiazek poinformowania o tym
    > wlasciwych organow scigania?

    To jest społeczny a nie prawny obowiązek a tu w dodatku nie ma żadnej
    pewności, że jakieś przestępstwo ma miejsce.

    A jak już ktoś chce na zimne dmuchać (jakbym pracował jako taki instalator
    to pewnie też wolał bym się zabezpieczyć :) to dałbym standardową formułkę
    na zleceniu/potwierdzeniu wykonania usługi. "Zlecam/potwierdzam wykonanie
    usług z użyciem dostarczonego przeze mnie oprogramowania: [tu tabelka z
    opisem czynności] i jednocześnie oświadczam że posiadam odpowiednie
    prawa/licencje do rozporządzania ww. oprogramowaniem w zakresie zleconych
    przeze mnie a wymienionych powyżej usług." Lub podobnie. Jak ktoś odmówi
    podpisania czegoś takiego no to wtedy faktycznie mamy mocną przesłankę.

    --
    Marcin

  • 38. Data: 2004-06-08 05:10:39
    Od: "Andrzej_K" <n...@n...spam.pl>

    User "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał(a)
    w news'ie: news:0053ac.4oo.ln@ziutka.router

> [...]
    > dodatku bardzo praktyczne uwarunkowania. W żaden sposób nie implikuje
    > to nielegalności takiej kopii (oprogramowania).

    Nie "implikuje" jeśli razem z kopią płytki systemowej
    otrzymasz *certyfikat autentyczności* na którym
    "jak wół" będzie napisany numer seryjny produktu.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    Zło to jest właśnie to co popełniają inni.

  • 39. Data: 2004-06-08 05:53:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <0...@a...biaman.net>, Andrzej_K wrote:
> [...]
    > otrzymasz *certyfikat autentyczności* na którym
    > "jak wół" będzie napisany numer seryjny produktu.

    Nie implikuje również w przypadku braku okazania certyfikatu lub braku
    samego certyfikatu. Jest sporo jak najbardziej legalnego oprogramowania
    dostępnego elektronicznie (taniej i szybciej). Poza papierowymi
    potwierdzeniami tranzakcji bankowych (też pewnie zależy od banku) reszta
    jest w formie elektronicznej. Nie ma tu żadnych certyfikatów. Nie ma
    oryginalnego CD. To tak rozszerzając nieco zagadnienie poza procedury
    majkrosoftu. A nawet jakby były, to nie ma obowiązku okazywania tak samo
    jak właściciel popsutego radia nie ma obowiązku udowadniania w serwisie,
    że jest jego legalnym posiadaczem.

    --
    Marcin