  • 1. Data: 2004-06-03 20:04:55
    Temat: DG i instalacja u klienta pirackiego oprogramowania
    Od: "slawek75" <s...@g...cl>

    Witam
    zastanawia mnie cos takiego.
    prowadze DG zwiazana z oprogramowaniem.
    i zalozmy, ze ktos zleca mi wykonanie uslugi (klient indywidualny/instytucja
    niewazne - bede go zwal dalej klientem) - instalacja windowsa.
    klient ma komputer, ma tez plyte cd z windowsem, lecz jest to
    plyta z nielegalna wersja oprogramowania.
    czy ja, instalujac oprogramowanie z takiej plyty i wystawiajac
    potem na swoja usluge fakture/paragon lamie prawo?
    czy przy instalacji musze zadac certyfikatow legalnosci
    oprogramowania?
    pozdrawiam i dziekuje
    Slawek

  • 2. Data: 2004-06-03 20:20:46
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@g...pl>

    Użytkownik "slawek75" <s...@g...cl> napisał w wiadomości
> [...]
    > potem na swoja usluge fakture/paragon lamie prawo?
    > czy przy instalacji musze zadac certyfikatow legalnosci

    chcesz zlecenie? robie wlamania do banku potrzebuje
    uslugi noszenia workow z kasa. wystawisz mi fakture?

  • 3. Data: 2004-06-03 20:27:11
    Od: "Opix" <f...@v...pl>

    Użytkownik "slawek75" <s...@g...cl> napisał w wiadomości

    instalujesz pirata i pobierasz za to kasę czyli wspołpracujesz w
    okradaniu z własnosci intelektualnej .tego robić ci nie wolno.
    --
    pozdrawiam

    Opix

  • 4. Data: 2004-06-04 02:00:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <c9o1jp$gtv$1@news.onet.pl>, Opix wrote:
    > Użytkownik "slawek75" <s...@g...cl> napisał w wiadomości
    > instalujesz pirata i pobierasz za to kasę czyli wspołpracujesz w
    > okradaniu z własnosci intelektualnej .tego robić ci nie wolno.

    Dajmy na to że dany serwis publicznie zadeklarował świadczenie takiej
    usługi (instalacji oprogramowania). Klient korzysta z tej oferty.
    Pracownik serwisu przychodzi do klienta. Ten mu daje nieoryginalny nośnik
    z wersją instalacyjną (ma prawo taki posiadać jeśli posiada również
    legalna kopię). I co teraz? Serwisant nie ma najmniejszej podstawy prawnej
    aby zakwestionować legalność takiej kopii. Nie ma też podstawy prawnej aby
    domagać się dowodów legalności powierzonego oprogramowania. Z drugiej
    strony mamy jego publiczna ofertę. Przy sprzedaży byłaby ona chyba
    wiążąca. Przy usługach nie wiem :) /teoretycznie przynajmniej moze się
    narazić na pozew cywilny/ To co ma zrobić teraz ten serwisant, wezwać
    policję bo podejrzewa popełnienie przestępstwa?

    Per analogia: Jestes mechanikiem w warsztacie samochodowy. Zjawia sie
    klient i prosi o montaż tarczy hamulcowej, błotnika, czegokolwiek. Sądzisz
    że odpowiadasz bo była ona kradziona?

    To czy odpowiada w tym czy wyjściowym wypadku zalezy MZ od tego czy miał
    świadomość że ma do czynienia z obiektem kradzieży czy pochodzącym z
    przestępstwa.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2004-06-04 06:44:34
    Od: "proxy" <p...@p...onet.pl>

    Witam!

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:k3lo9c.sa9.ln@ziutka.router...

> [...]
    > Pracownik serwisu przychodzi do klienta. Ten mu daje nieoryginalny nośnik
    > z wersją instalacyjną (ma prawo taki posiadać jeśli posiada również

    Niekoniecznie, licencja moze nie pozwalac na zrobienie kopii jak to jest w
    przypadku Windows, chociaz moze to byc niezgodne z Polskim prawem.
    Usglugodawca ponosi wiec ryzyko.

    pzdr

  • 6. Data: 2004-06-04 08:05:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <c9p5qq$h18$1@korweta.task.gda.pl>, proxy wrote:
    > Niekoniecznie, licencja moze nie pozwalac na zrobienie kopii jak to jest w
    > przypadku Windows, chociaz moze to byc niezgodne z Polskim prawem.
    > Usglugodawca ponosi wiec ryzyko.

    Jakie, skoro działa w zgodzie z prawem? Że go majkrosoft znielubi?

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2004-06-04 11:22:36
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    proxy wrote:

    > Niekoniecznie, licencja moze nie pozwalac na zrobienie kopii jak to jest w
    > przypadku Windows, chociaz moze to byc niezgodne z Polskim prawem.
    > Usglugodawca ponosi wiec ryzyko.

    Przykro mi, ale w Polsce ustawa ma wyższą rangę niż dowolna umowa
    cywilno-prawna.

  • 8. Data: 2004-06-04 12:08:25
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Andrzej Lawa napisał:

    > Przykro mi, ale w Polsce ustawa ma wyższą rangę niż dowolna umowa
    > cywilno-prawna.

    Ale dlaczego Ci przykro?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2004-06-04 16:48:43
    Od: Czarek Gorzeński <c...@p...org>

    Andrzej Lawa wrote:
    > Przykro mi, ale w Polsce ustawa ma wyższą rangę niż dowolna umowa
    > cywilno-prawna.

    A możesz mi napisać, gdzie ustawa bezwzględnie zezwala na wykonanie
    kopii bezpieczeństwa? Bo ja znalazłem jedynie:

    Art. 75. (...)

    2. Nie wymaga zezwolenia uprawnionego:

    1) sporządzenie kopii zapasowej, jeżeli jest to niezbędne do korzystania
    z programu komputerowego. (...)

    Z czego IMHO wynika, że takie działanie przy braku zgody jest legalne
    jedynie w bardzo ograniczonym zakresie.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 10. Data: 2004-06-04 22:52:46
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

> [...]
    > klient ma komputer, ma tez plyte cd z windowsem, lecz jest to
    > plyta z nielegalna wersja oprogramowania.
    Czy musisz o tym wiedzieć? Może ta wypalona płytka, którą dał Ci klient
    (zwany cały czas "klientem" ;)) ) to po prostu kopia zapasowa. IMHO nie masz
    nawet prawnej możliwości sprawdzenia tego; możesz co najwyżej nie przyjąc
    zlecenia.

    > czy ja, instalujac oprogramowanie z takiej plyty i wystawiajac
    > potem na swoja usluge fakture/paragon lamie prawo?
    > czy przy instalacji musze zadac certyfikatow legalnosci
    > oprogramowania?
    Nie znam przepisu, który by to nakazywał (co nie znaczy, że nie istnieje,
    choc nie sądzę). Na fakturze można podać po prostu: "konfiguracja komputera"
    lub "konfiguracja i optymalizacja systemu informatycznego", czy co tam Ci
    przyjdzie do głowy.

    --
    Pozdrowienia
    Jotte