    From: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: DG i instalacja u klienta pirackiego oprogramowania
    Date: Tue, 8 Jun 2004 10:28:27 +0800

    In article <40c428eb$1@news.home.net.pl>, Krzysztof Gil wrote:
    > ja tego nie powiedzialem,
    > sadze jedynie, ze kazdy sad z gory zalozy, ze osoba
    > ktora na codzien wykonuje daja prace profesjonalnie
    > (nie amatorsko w domu na wlasnym komputerze, ale w
    > firmie, pracujac na stanowisku informatycznym)
    > powinna byc swiadoma swoich dzialan podczas wykonywania
    > tejze pracy na zecz jakiegokolwiek klienta.

    A możesz powiedzieć skąd to przekonanie, że brak oryginalnego nośnika =
    nielegalność posługiwania się umieszczonym na nim oprogramowaniem?
    Czy czasami nie padasz ofiarą chorej sytuacji w Polsce?

    > Jak juz stwierdzilem wczesniej, jezeli zdecyduje sie jednak na
    > swiadczenie takiej uslugi, to w razie przykrego zbiegu pewnych
    > okolicznosci, bedzie mial przeciwko sobie swoje wlasne atuty,
    > czyli widze. Trudne bedzie wytlumaczenie sie niewiedza, lub tym,
    > ze nie zauwazyl ze kod licencyjny nie byl na oryginalnej (lub
    > wygladajacej na oryginalna) instrukcji, ale na urwanej z zeszytu
    > kartce w kratke.

    Ja mam nabazgrany na płycie. Do instalacji używam wyłącznie kopii.
    Oryginał posiadam. Leży bezpiecznie opatulony z daleka od czynników
    destrukcyjnych. Jak się kopia uszkodzi to ją zniszczę do końca i sporządzę
    nową. Jakbym używał oryginału i ten uległby uszkodzeniu to aby zapewnić
    ten sam stopień bezpieczeństwa danych musiałbym posiadać już dwie kopie.
    Nie sądzę abym tak postepując był jakimś egzotycznym wyjątkiem.

    > ale jezeli wiesz o przestepstwie dokonanym lub dokonywanym,
    > to czy nie ciazy na Tobie obowiazek poinformowania o tym
    > wlasciwych organow scigania?

    To jest społeczny a nie prawny obowiązek a tu w dodatku nie ma żadnej
    pewności, że jakieś przestępstwo ma miejsce.

    A jak już ktoś chce na zimne dmuchać (jakbym pracował jako taki instalator
    to pewnie też wolał bym się zabezpieczyć :) to dałbym standardową formułkę
    na zleceniu/potwierdzeniu wykonania usługi. "Zlecam/potwierdzam wykonanie
    usług z użyciem dostarczonego przeze mnie oprogramowania: [tu tabelka z
    opisem czynności] i jednocześnie oświadczam że posiadam odpowiednie
    prawa/licencje do rozporządzania ww. oprogramowaniem w zakresie zleconych
    przeze mnie a wymienionych powyżej usług." Lub podobnie. Jak ktoś odmówi
    podpisania czegoś takiego no to wtedy faktycznie mamy mocną przesłankę.

    --
    Marcin