  • 1. Data: 2004-10-18 13:05:12
    Temat: Czym różni się kompensata od potracenia?
    Od: "remeeq" <r...@o...pl>

    J.w.
    Czy mająć wzajemne zobowiązania dłużnik-wierzyciel lepiej podpisać
    kompensatę czy zaxstosować potrącenie?
    Co dla mnie korzystniejsze? Ja jestem winien dużnikowi 1900 a dłużnik
    powinien mi już w maju br zapłacić ponad 7 tys.

    Jakie skutki rodzi podpisanie kompensaty a jakie potrącenia?

  • 2. Data: 2004-10-18 16:11:16
    Temat: Re: Czym różni się kompensata od potracenia?
    Od: "Lukasz Goralczyk" <l...@p...onet.pl>

    "remeeq" <r...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > Co dla mnie korzystniejsze? Ja jestem winien dużnikowi 1900 a dłużnik
    > powinien mi już w maju br zapłacić ponad 7 tys.

    W skrocie:

    Termin potracenie jest to termin wykorzystywany i uregulowany przez KC, wiec
    uzycie go jest bardzo wskazane.

    A troche dluzej:
    Potracenie kojarzy sie z ruchem pieniadza, np. dluznik wplaca Ci dlug, ale
    potraca w momencie wplaty Twoja wierzytelnosc, kompensata bardziej pasuje
    przy rozliczeniu saldami (przy czym dlug i tak moze zostac, ale najpierw
    sobie rozliczasz wierzytelnosci na koncie, a potem zostaje "dlug netto").

    A na zdrowy rozum:
    praktycznie to samo tylko inaczej brzmi:)

    Pozdrawiam
    LG

  • 3. Data: 2004-10-18 18:57:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "remeeq" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Umowy kompensaty - w kodeksie nie nazwane - działają na mniej więcej
    podobnej zasadzie, co potrącenie. Rzecz w tym, ze tamte są z reguły
    wielostronne, czyli łańcuszek wzajemnych dłużników i wierzycieli jest
    dłuższy. Z prawnego punktu widzenia tytuł tej umowy nie ma najmniejszego
    znaczenia i możecie to nawet zatytułować "akt wyrównania", byle treść umowy
    określała prawidłowo, co chcecie zrobić.

  • 4. Data: 2004-10-19 08:31:43
    Od: "remeeq" <r...@o...pl>

> [...]
    umowy
    > określała prawidłowo, co chcecie zrobić.

    A czy mogę zastosować potrącenie/kompensatę wobec mojego dłuznika będącego
    jednoczesnie wierzycielem, jesli jestem posiadaczem nabytego długu mojego
    wierzyciela? Tzn kupiłem należność, którą mój wierzyciel powinien był
    zapłacić i w drodze cesji długu stałem się wierzycielem.

    Pytam o to w kontekscie art., którego jakoś nie potrafię zinterpretować,
    tj.

    Art. 504.

    "Zajęcie wierzytelności przez osobę trzecią wyłącza umorzenie tej
    wierzytelności przez potrącenie tylko wtedy, gdy dłużnik stał się
    wierzycielem swego wierzyciela dopiero po dokonaniu zajęcia albo gdy jego
    wierzytelność stała się wymagalna po tej chwili, a przy tym dopiero później
    aniżeli wierzytelność zajęta."

    a przy okazji, jest jeszcze art. 502 który mnie zastanawia swoją treścią,
    brzmi tak."Wierzytelność przedawniona może być potrącona, jeżeli w chwili,
    gdy potrącenie stało się możliwe, przedawnienie jeszcze nie nastąpiło."

    No to mozna potrącać przedawnioną czy nie, bo stwierdzenie "wierzytelność
    przedawniona może być potrącona" a jednocześnie " o ile przedawnienie nie
    nastąpiło". Czy to nie zaprzeczenie samo w sobie? No chyba skoro
    przedawniona, to znaczy, że przedawnienie nastąpiło, czy tak?

  • 5. Data: 2004-10-19 18:10:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "remeeq" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    Jeśli jesteś jednocześnie wierzycielem i dłużnikiem tej samej osoby, to
    zgodnie z prawem wierzytelności znoszą się do wartości niższej kwoty i
    pozostaje jedynie nadwyżka. To tej potrącenie. Rozwinięciem potrącenia są te
    kompensaty. To takie umowy wielostronne, gdzie łańcuszek wierzycieli jest na
    wzajem dłużnikami. Najprostsza postać takiego łańcuszka wygląda tak:

    A jest dłużny B 100 zł
    B jest dłużny C 100 zł
    C jest dłużny A 100 zł

    No to się kompensują i nikt nikomu nie jest nic dłużny. W praktyce jest
    kilka mutacji powyższych umów.

    A co do przedawnienia, to w obliczu zacytowanego przez Ciebie przepisu
    niejasności nie widzę. Chodzi tu o to, że do potrącenia może dojść, gdy dług
    jest nie przedawniony, albo przynajmniej nie był przedawniony w chwili jego
    nabycia przez Ciebie.

  • 6. Data: 2004-10-20 08:51:37
    Od: "remeeq" <r...@o...pl>

> [...]
    dług
    > jest nie przedawniony, albo przynajmniej nie był przedawniony w chwili

    Jesteś pewien? Wyraźnie jest mowa w przytoczonym art.. że może być
    potrącona, jeśli w chwili gdy potrącenie stało się możliwe (a nie "nie stało
    się możliwe") przedawnienie nie nastąpiło.

    A jeśli się mylę, to czy można kompensować wierzytelności przedawnione,
    jeśli bieg przedawnienia został przerwany i rozpoczął się od nowa?

  • 7. Data: 2004-10-20 11:34:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Oct 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Jeśli jesteś jednocześnie wierzycielem i dłużnikiem tej samej osoby, to
    >+ zgodnie z prawem wierzytelności znoszą się do wartości niższej kwoty i
    >+ pozostaje jedynie nadwyżka. To tej potrącenie.

    Tak BTW: przyroda (czytaj: prawodawstwo .pl) zna co najmniej
    jeden przypadek (ustawa VAT przed 1.V.2004) kiedy kompensata
    NIE była równoważna zapłacie.
    NSA uznał argumentację US że nie doszło do "zapłaty na
    rachunek bankowy" (a tak było w ustawie) a US łupnął mu aż
    iskry poszły.

    >+ No to się kompensują i nikt nikomu nie jest nic dłużny.

    ...właśnie nie jestem przekonany.
    Ciekawe czy ów nieszczęsny podatnik któremu kontrahent "skompensował"
    byłby w stanie wyrwać od kompensatora stracony VAT, 30% sankcji VAT
    i odsetki do tego.
    "Durny lex" to był... niewątpliwie :>

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2004-10-20 16:58:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    W podatkach bez wątpienia lepiej siedzisz niż ja, więc nie będę pływał po
    tych mętnych wodach, bo mnie na mieliznę zwabisz. W każdym razie od strony
    cywilnej jest to możliwe. jak to zaksięgować, to nie wiem.

  • 9. Data: 2004-10-21 12:11:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Oct 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ tych mętnych wodach, bo mnie na mieliznę zwabisz.

    Dobrze gada :)

    >+ W każdym razie od strony
    >+ cywilnej jest to możliwe. jak to zaksięgować, to nie wiem.

    Zazwyczaj - bez problemu. Ale MOŻNA się naciąć. Oczy trzeba
    mieć dookoła głowy :(

    pozdrowienia, Gotfryd