  • 1. Data: 2004-11-02 12:58:48
    Temat: Czy program freeware mozna wykorzystac w pracy inzynierskiej ?
    Od: "Patryk" <p...@o...mila.edu.pl>

    Witam
    Czy oprogramowanie rozpowszechniane na zasadach freeware moge wykorzystac w
    pisanej pracy inzynierskiej ? Nie chodzi mi o skopiowanie czegos, lecz
    konkretnie o uzycie komponentow freeware w pisanym programie w Delphi. Czy
    moze potrzebuje uzyskac zgode czy bez zgdy moge korzystac ?

    Patryk

  • 2. Data: 2004-11-02 14:27:38
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Patryk wrote:

> [...]
    > skopiowanie czegos, lecz konkretnie o uzycie komponentow freeware w
    > pisanym programie w Delphi. Czy moze potrzebuje uzyskac zgode czy bez

    Przeczytaj licencję. Bez tego nikt ci nie jest w stanie udzielić
    odpowiedzi. Freeware to bardzo pojemna kategoria programów.

  • 3. Data: 2004-11-02 17:32:18
    Od: akanid <a...@b...poczta.fm>

    wg mnie to nie mozesz. w koncu praca inzynierska ma byc samodzielna.

    Pozdro
    akanid

  • 4. Data: 2004-11-02 19:02:04
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "Patryk" <p...@o...mila.edu.pl> wrote in message
> [...]
    > konkretnie o uzycie komponentow freeware w pisanym programie w Delphi. Czy
    > moze potrzebuje uzyskac zgode czy bez zgdy moge korzystac ?

    Oczywiście zalezy to przede wszystkim od warunków licencji. Nie będzie tam
    prawdopodobnie osobna pozycja pt. "Praca inzynierska", ale może znajdziesz
    coś pod co możesz podciągnąć. Na pewno istotne jest, by program, który
    powstał w wyniku pracy inzynierskiej i następnie znajdzie się np. w
    sprzedazy komercyjnej lub będzie odstapione na jakichś zasadach przestrzegał
    zasady licencjonowania wszystkich komponentów, w tym tych free. Może być na
    przykład wymagane by wymienić w stopce autora, lub wysłac mu widokówkę.

    Vizvary

  • 5. Data: 2004-11-02 19:27:37
    Od: "piotr" <g...@p...fm>

    Użytkownik "Patryk" <p...@o...mila.edu.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > konkretnie o uzycie komponentow freeware w pisanym programie w Delphi. Czy
    > moze potrzebuje uzyskac zgode czy bez zgdy moge korzystac ?

    3 poprzednie odpowiedzi są zbyt ogólne jak na szczegółowo zadane pytanie.
    Sprawa jest prosta. Jeżeli komponenty są "free", bez szczegółowych warunków
    dotyczących wykorzystaniaich w procesach twórczych (o czym mówimy) to sprawa
    jest oczywista. Dla przybliżenia proponuję przeczytanie informacji zawartej
    na każdym cd romie dołączanym do czasopism promujących freeware. O jednym
    musisz pamiętać, że aby być "czystym jak żona Cezara" powinieneś napisać na
    końcu pracy z jakich komponentów korzystałeś. Znany jest mi przypadek, gdzie
    autor pracy (w studium reklamowym) w 100% przetransponował cudze pomysły.
    Praca była animacją komputerową.
    Narazencja

  • 6. Data: 2004-11-02 19:31:35
    Od: "piotr" <g...@p...fm>

    Użytkownik "piotr" <g...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    >komponentów. Z drugiej jednak strony można dopuszczać "nowe spojżenie" na
    >łączenie ich w nową, nieznaną nikomu całość.
    UFFF

  • 7. Data: 2004-11-02 20:11:58
    Od: p...@i...org (Piotr Dembiński)

    akanid <a...@b...poczta.fm> writes:

    > wg mnie to nie mozesz. w koncu praca inzynierska ma byc samodzielna.

    Tak, ale nie ma sensu wyważać otwartych drzwi.

  • 8. Data: 2004-11-02 20:20:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Nov 2004, Patryk wrote:

> [...]
    >+ pisanej pracy inzynierskiej ? Nie chodzi mi o skopiowanie czegos, lecz
    >+ konkretnie o uzycie komponentow freeware w pisanym programie w Delphi.

    Oprogramowanie rozpowszechniane na takich zasadach (czyli "można
    korzystać z kodu w całości lub częściach") jest określane zazwyczaj
    jako "public domain".

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-11-03 06:30:20
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia wto 2. listopada 2004 18:32 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane akanid:

    > wg mnie to nie mozesz. w koncu praca inzynierska ma byc samodzielna.

    No właśnie! jakieś delphi będzie używał. Samodzielnie, samodzielnie panie
    inżynierze. Edytorek Hex bierzesz i piszesz:

    FF AA 12 01

    E, moment! miało być samodzielnie, usuwamy edytorek hex.... Śrubokręcik,
    rozkręcamy dysk i magnesikiem puk-puk, puk-puk-puk....

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder (numer seryjny #231723)
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 10. Data: 2004-11-03 16:54:56
    Od: akanid <a...@b...poczta.fm>

    Tristan Alder napisał(a):
> [...]
    >
    > E, moment! miało być samodzielnie, usuwamy edytorek hex.... Śrubokręcik,
    > rozkręcamy dysk i magnesikiem puk-puk, puk-puk-puk....

    kolega chyba nie zrozumial...
    praca inzynierska ma bc samodzielna wiec pisze wszystko sam a nie
    korzysta z gotowców. tak ciezko sie bylo domyslic tego? oj chyba nie.

    pozdro
    akanid