  • 1. Data: 2002-06-12 18:07:03
    Temat: Czy bank mógł tak zrobić ??? Długie
    Od: "Andrzej" <a...@p...onet.pl>

    Witam
    Jakiś czas temu opsywałem sytuację z jaką spotkał się mój brat kożystając z
    usług jednego z banków spółdzielczych.
    Przypomnę:
    Miał tam konto firmowe z którego wykonywał operacje związane z prowadzoną
    działalnością gospodarczą. Do bodajże marca wszelkie wpłaty i wypłaty
    gotówkowe dokonywane w okienku przyjmowane były bez żadnych prowizji. Od
    marca bank wprowadził nową taryfe opłat w której za wpłaty pobierają 0.5% od
    wpłacanej kwoty. Brat policzył że w ciągu roku musiałby zostawić bankowi
    kilka tysięcy zł prowizji. Poradziłem mu aby otwożył sobie ROR na niego
    wpłacał bezpłatnie gotówkę i przelewał na konto firmowe bez prowizji. Muszę
    przyznać że sama procedura otwierania ROR-u była żenująco - komiczna.
    Pytania typu "A po co panu ROR" pomijam komętarzem. Koniec końcem udało się
    otwożyć ROR.
    Brat dokonał kilku wpłat na ROR, przelał na rachunek firmowy i wszystko było
    ok do czasu kiedu pani w okienku z zacietrzewieniem i własnym zaangażowaniem
    któregoś pięknego dnia ODMÓWIŁA wykonania przelewy z ROR na konto firmowe.
    Odmówiła również podania przyczyny oraz pisemnego uzasadnienia.
    Brat napisał pismo do banku na jakiej podstawie ograniczają swobodę
    dysponowania jego środkami, odmawiają wykonania przelewu łamiąc w ten sposób
    Art. 51 Prawa bankowego. Efekt tego pisma był zaskakujący: brat dostał pismo
    iż ze względu na fakt iż prowadzi działalność gospodarczą z rachunku
    osobistego ROR zrywają z nim umowę o prowadzenie rachunków: firmowego i
    osobistego.
    Fakty:
    Wszystkie płatności, faktury oraz zobowiązania brat wykonywał z rachunku
    firmowego.
    Z rachunku osobistego ROR dokonywał jedynie przelewy na rachunek firmowy.

    Moim zdaniem bank nie miał prawa odmówić wykonywania przelewów z rachunku
    osobistego na firmowy. Twierdzę tak na podstawie własnego doświadczenia z
    BPH gdzie sympatyczna pani doradziła mi abym otwożył sobie ROR i z niego
    przelewał na konto firmowe bez prowizji za wpłaty. Podobnie jest w mBanku
    oraz Inteligo gdzie można i nikt tego nie zabrania przelewać srodki pienężne
    z rach. osobistego na firmowy i odwrotnie. Jeśli się mylę to mBank i
    Inteligo równięż nie powinny dopuszczać so takiej sytuacji

    Pytanie:
    Czy bank mógł tak zrobić ? Jeżeli nie to do kogo można wnieś skargę, czego
    żądać od banku. Jak ich "ukarać"

  • 2. Data: 2002-06-12 19:21:27
    Temat: Re: Czy bank mógł tak zrobić ??? Długie
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Pytanie:
    > Czy bank mógł tak zrobić ? Jeżeli nie to do kogo można wnieś skargę,
    czego
    > żądać od banku. Jak ich "ukarać"

    Regulaminy większości banków zabraniają tego typu procederu. ROR-y są
    inaczej oprocentowane. Przelewanie z ROR na firmowe jest próbą
    obejścia tego przepisu, zaskakuje mnie indolencja dysponentki -
    powinna wskazać odpowiedni punkt w Umowie (choćby ten, że w sprawach
    nieuregulowanych mają zastosowanie ogólne warunki itd.). Jeżeli taki
    zapis był w umowie- nic nie zrobisz, jeżeli nie - napisz do Głównego
    Inspektora (-tu?) Nadzoru Bankowego.

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 3. Data: 2002-06-12 20:25:52
    Od: Daniel <d...@h...pl>

    In article <ae8auk$ff0$1@szmaragd.futuro.pl>, a...@z...pl
    says...

    > Bank oczywiscie moze wymowic Ci umowe prowadzenia konta i ...takie jego (jak
    > i nasze) prawo...

    ze wzgledu na tresc art 730 kc nie jest to prawo takie samo jak nasze.
    Bank moze wypowiedziec umowe wylacznie z waznych przyczyn.

    --
    Pozdrawiam,
    Daniel

  • 4. Data: 2002-06-12 20:42:12
    Od: "Wojciech Niemira" <a...@z...pl>

    Bank oczywiscie moze wymowic Ci umowe prowadzenia konta i ...takie jego (jak
    i nasze) prawo...
    Oczywiscie w tym przypadku jest to smieszne i pokazuje tylko ze nie warto
    korzystac z uslug tego banku.

    Mozesz poskarzyc sie "wyzej", czyli nie do dyrektora placowki tylko gdzies
    "tam w zarzadzie". mysle ze poskutkuje, a prznajmniej panience w okienku jak
    i jej kierownikowi (dryktorowi) troche krwi napsujesz.

    Jest jest nowa powstala organizacja "rzecznik praw d/s bankow" - (sorka, ale
    nie pamietam jak oni sie nazywaja).
    Chetnie pewno wyjasnia ta sprawe..

    Pozdrawiam
    Wojciech Niemira

  • 5. Data: 2002-06-13 14:56:10
    Od: "Wojciech Niemira" <a...@z...pl>

    Użytkownik "Stanisław Pikul" <
    > Regulaminy większości banków zabraniają tego typu procederu. ROR-y są
    > inaczej oprocentowane. Przelewanie z ROR na firmowe jest próbą
    > obejścia tego przepisu,

    jakiego przepisu? nie ma znaczenia jak sa oprecentowane lokaty. i nie
    daltego to tak zrobiono.
    jezeli prowadzisz dzialanosc gospodarcza, to przeciez zawsze mozesz zasilic
    konto firmowe z wlasnego ROR i odwrotnie (np. pobrac sobie zaliczke,
    przelewajac to np. na swoj ROR)

    Wojciech Niemira

  • 6. Data: 2002-06-13 15:59:25
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    Użytkownik "Wojciech Niemira" <a...@z...pl> napisał w
    wiadomości news:aeab1e$eed$1@szmaragd.futuro.pl...

    > jakiego przepisu?

    Regulaminu prowadzenia kont w danym Banku bądź umowy o prowadzeniu
    konta. Najczęściej wyraźnie jest zapisany __zakaz_ przeprowdzania
    operacji gospodarczych za pośrednictwem ROR.

    > nie ma znaczenia jak sa oprecentowane lokaty i nie dlatego to tak
    zrobiono.

    To się Tobie tak wydaje. Bardzo często konta gospodarcze są bez
    oprocentowania lub z minimalnym, inna jest opłata za jego prowadzenie,
    obowiąuje prowizja od wpłat gotówkowych. Dlatego w interesie Banku
    jest pilnowanie, aby ROR-y nie służyły celom gospodarczym (oczywiście
    tym Bankom, które chcą wprowadzić takie rozgraniczenie)..

    > jezeli prowadzisz dzialanosc gospodarcza, to przeciez zawsze mozesz
    zasilic
    > konto firmowe z wlasnego ROR

    Jeśli weżmiesz moje uwagi pod uwagę to nie nie do końca. Dodatkowo
    częste takie operacje mogą spowodować zastrzeżenia US i ZUS, jeżeli
    nie zgłosisz tego konta jako służącego działalności.

    > i odwrotnie (np. pobrac sobie zaliczke, przelewajac to np. na swoj
    ROR)

    A to rzeczywiście bez ograniczeń.

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 7. Data: 2002-06-13 20:52:39
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Regulaminu prowadzenia kont w danym Banku bądź umowy o prowadzeniu
    > konta. Najczęściej wyraźnie jest zapisany __zakaz_ przeprowdzania
    > operacji gospodarczych za pośrednictwem ROR.

    Mógłbyś mi wyjaśnić jaka to jest operacja gospodarcza
    w tym wypadku za pośrednictwem ROR?
    A jak wypłaci gotówkę z ROR i przyjdzie do okienka
    wpłacić na firmowe
    to też jest za pośrednictwem ROR?
    To się nazywa chciwość :-))
    Na swój rachunek firmowy mogę wpłacać jak chcę
    i kiedy chcę i skąd chcę.
    Po prostu oni też umieją liczyć i połakomili się na
    te kilka tysięcy, jak zobaczyli, że klient ich w majestacie prawa
    najnormalniej "omija".

    CEZ

  • 8. Data: 2002-06-14 01:36:50
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Jun 2002, Stanisław Pikul wrote:
    [...]
    >+ Regulaminy większości banków zabraniają tego typu procederu.

    JAKIEGO ??
    Bo prowadzenia DG z ROR - tak, powinny zakazać.
    Ale FINANSOWANIA DG - NIE !
    Jakbyś tak nie wiedział, to np. zakupy Środków Trwałych
    (kategoria, więc wielką litera ;)) dokonywane są z zasobów
    własnych podatnika, po naszemu: z jego, uprzednio opodatkowanych
    pieniędzy - zysku, który sobie "wypłacił" (albo i nie) z "kasy
    firmy" (lub konta firmowego) lub inwestuje z innych źródeł (np.
    oszczędności). *Na przykład* :)

    >+ ROR-y są
    >+ inaczej oprocentowane. Przelewanie z ROR na firmowe jest próbą
    >+ obejścia tego przepisu,

    Jesteś w błędzie. Równiez jeśli firma ma straty a nie ma
    zapasów na koncie - to właściciel MUSI dopłacić. Z własnych
    środków. I to MOGĄ być środki z jego konta.

    Jeszcze z ciekawszych rzeczy: taki ZUS, płacony z tytułu
    DG - jest świadczeniem "osobistym". I niezależnie od faktu
    ze powodem płacenia owego ZUSu jest DG - MOŻNA go płacić
    z ROR...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-06-14 14:02:40
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    > Mógłbyś mi wyjaśnić jaka to jest operacja gospodarcza
    > w tym wypadku za pośrednictwem ROR?
    > A jak wypłaci gotówkę z ROR i przyjdzie do okienka
    > wpłacić na firmowe
    > to też jest za pośrednictwem ROR?

    Oczywiście że nie. Zapłaci prowizję od wpłaty gotówkowej na konto
    firmowe i tyle.

> [...]
    > Po prostu oni też umieją liczyć i połakomili się na
    > te kilka tysięcy, jak zobaczyli, że klient ich w majestacie prawa

    Odmawiasz prawa umiejętności do liczenia bankowcom? To jest taka sama
    chciwość jak Twoje próby omijania prowizji i wpłacanie np. pieniędzy z
    utargu na ROR a potem ich transfer na konto DG. Stąd zakaz.

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 10. Data: 2002-06-14 18:08:27
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...
    > On Wed, 12 Jun 2002, Stanisław Pikul wrote:
    > [...]
    >
    > JAKIEGO ??

    Sorry, ale trochę zamieszałem. Nie zwróciłeś uwagi, że ten wątek
    pojawił się także na pl.biznes.banki, stąd pewien skrót, króry
    zastosowałem a w wątku na tej grupie trochę za mało uwypuklony.
    Banki zabraniają korzystania z ROR do celów gospodarczych. Częste
    przelewy z osobistego ROR kwot w okolicach płatności podatków, mały
    ruch na koncie w pozostałym okresie stwarza uzasadnione podejrzenie
    omijania prowizji od wpłat i banki odcinają możliwość tych operacji
    (jeżeli chcą to mają odpowiednie klauzule w umowie). Oczywiście
    proceder łatwiejszy do wykrycia, jeżeli konto masz w tm samym Banku
    lub jeszcze gorzej - Oddziale. Przy róznych bankach - róznie.
    Drugi problem - wymyślanie tytółów wpłaty na konto DG. Przecież to
    może podlegać kontroli ze strony US i wzbudzić zastrzeżenia, że
    drugie konto nie jest zgłoszone (bo najczęściej osobistego nie
    zgłaszasz).
    Trzecia sprawa - przepuszczanie utargów przez ROR - to jest już
    złamanie warunków umowy (o zakazie prowadzenia DG przez ROR).

> [...]
    > pieniędzy - zysku, który sobie "wypłacił" (albo i nie) z "kasy
    > firmy" (lub konta firmowego) lub inwestuje z innych źródeł (np.

    Oczywiście, źródeł udokumentowanych :-))))

    > Jesteś w błędzie. Równiez jeśli firma ma straty a nie ma
    > zapasów na koncie - to właściciel MUSI dopłacić. Z własnych
    > środków. I to MOGĄ być środki z jego konta.

    To tutaj odsyłam Cię do dyskusji na wcześniej wspomnianej grupie. Cz
    uważasz, że nie jest próbą obejścia tych zastrzeżeń umowy o
    nieużywaniu ROR do DG - wpłacanie codziennych utargów z tytułu
    działalności na ROR i późniejsze ich przelewanie na konto DG. Banki są
    uczulone na takie operacje, stąd odmowa.

    Kotewka
    k...@w...pl

    > Jeszcze z ciekawszych rzeczy: taki ZUS, płacony z tytułu
    > DG - jest świadczeniem "osobistym". I niezależnie od faktu
    > ze powodem płacenia owego ZUSu jest DG - MOŻNA go płacić
    > z ROR...

    Przecież ZUS nie musi wiedzieć, że to ROR, ale IMHO konto musi być
    zgłoszone do ZUS.