    From: kuba <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Co to jest jednostka organizacyjna gminy, powiatu itp.?
    Date: Mon, 09 Nov 2009 13:36:37 +0100

    B pisze:
    > Witam,
    > jak rozumieć sformułowanie "jednostka organizacyjna"? czy jednostką
    > organizacyjną jest biblioteka miejska, ośrodek kultury, szkoła
    > podstawowa? czyli instytucje dla których gmina/miasto jest organem
    > organizującym.

    Szeroko. Jest to każda struktura organizacyjną niezależnie od tego, czy
    posiada jakąkolwiek podmiotowość prawną. Biblioteki, szkoły, ZOZ-y,
    zakłady komunikacji, oczyszczania itp. itd.

    > Czy na podstawie Art. 43. ust 3 USTAWY z dnia 5 czerwca 1998 r.
    > o samorządzie województwa:
    >
    > Marszałek województwa jest kierownikiem urzędu marszałkowskiego,
    > zwierzchnikiem służbowym pracowników tego urzędu i kierowników wojewódzkich
    > samorządowych jednostek organizacyjnych.

    To znaczy jednostek organizacyjnych na szczeblu samorządu województwa,
    ale już nie gminy czy powiatu. Jeżeli szkołę podstawową np. prowadzi
    gmina, to marszałkowi nic do tego. Jednostki samorządu terytorialnego są
    niezależne.

    > można wnioskować, że marszałek jest zwierzchnikiem służbowym dyrektora
    > szkoły, założonej przez urząd wojewódzki?

    A urząd wojewódzki może być założycielem szkoły? Wydaje mi się, że nie.

    2. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i
    prowadzona przez:
    1) jednostkę samorządu terytorialnego;
    2) inną osobę prawną;
    3) osobę fizyczną.

    Na szczeblu województwa istnieje zarówno administracja rządowa, jak i
    samorządowa.
    Urząd wojewódzki (a właściwie wojewoda) jest organem rządowym, natomiast
    marszałek samorządowym.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl